gardeshban.ir

پلور از روستاهای شهرستان آمل در استان مازندران است. این روستا جزو مناطقی کوهستانی بوده و بهار و تابستان فوق‌العاده‌ای دارد.
کد خبر: ۵۸۹۴۳
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲-1402 April 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
پلور از روستاهای شهرستان آمل در استان مازندران است. این روستا جزو مناطقی کوهستانی بوده و بهار و تابستان فوق‌العاده‌ای دارد. با اینکه روستای پلور نسبت به سایر روستاهای منطقه کوچک است، اما آب‌وهوای خنکی داشته و در اردیبهشت‌ماه گل‌های زردرنگ و در خردادماه گل‌های شقایق به زیبایی این منطقه می‌افزایند. 

این روستا به قدری تماشایی و دیدنی است که هرچه بگوییم کم گفته‌ایم و باید خودتان بلیط هواپیما ارزان تهیه کنید و عازم این منطقه شوید تا از نزدیک شاهد زیبایی‌های بی‌نظیر آن باشید. 

مطمئناً از این سفر سیر نخواهید شد و برای سفر دوباره برنامه‌ریزی خواهید کرد، زیرا امکان ندارد کسی به روستای پلور برود و از این همه زیبایی لذت نبرد. در هنگام سفر به این منطقه بازدید از جاهای دیدنی آن به همه گردشگران پیشنهاد می‌شود، زیرا گویی در بهشت قدم می‌گذارند.

جاهای دیدنی روستای پلور

معرفی روستای پلور

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، پلور از روستاهای ییلاقی در اطراف تهران و نزدیک کوه دماوند است و از لحاظ گردشگری به بهترین منطقه تبدیل‌ شده است. معنای لغوی پلور نیز به دو صورت گفته می‌شود؛ یک مورد غرش پلنگ تنومند و مورد دیگر نیز تیرهای افقی سقف اتاق در بام خانه‌های شیروانی. برای سفر به روستای پلور بهتر است بعد از آب شدن برف‌ها یعنی بعد از فروردین‌ماه اقدام کنید. 

درختان روستای پلور در اردیبهشت‌ماه بسیار زیبا می‌شوند و در ماه‌های خرداد و تیر نیز گل‌های شقایق به زیبایی این منطقه می‌افزایند. چشمه‌های آب در این فصل جریان می‌یابند و آب‌معدنی پلور از جمله مشهورترین آب‌های معدنی منطقه است. 

علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی و تاریخی این روستا می‌توانید صنایع غذایی و لبنیات و خوراکی‌های محلی را نیز خریداری کنید، بی‌شک از طعم بی‌نظیرشان نمی‌توان ساده رد شد. نکته حائز اهمیت این است که قبل از اقدام به سفر به این منطقه بهتر است از شرایط آب و هوایی مطلع شوید، سپس با توجه به اوضاع جوی لباس و کفش مناسب به همراه داشته باشید. همچنین دقت داشته باشید که طبیعت پلور بکر بوده و مراقب محیط‌زیست باشید.

دسترسی به روستای پلور

برای دسترسی به روستای پلور باید به تهران سفر کنید و سپس از مسیر بسیار زیبای تهران به مازندران و جاده هراز که جزء زیباترین جاده های ایران محسوب می‌شود، بروید. بعد از تهران باید از شهرهای بومهن و رودهن و آبعلی عبور کنید و به امامزاده هاشم برسید. سپس بعد از چند کیلومتر کوه بی‌نظیر دماوند را خواهید دید و بعد از ۳۵ کیلومتر به روستای پلور خواهید رسید. در این مسیر از سایر روستاهای دیدنی نیز لذت خواهید برد. اگر ماشین شخصی داشته باشید، به راحتی می‌توانید تمام مسیر را رانندگی کنید. 

همچنین توجه داشته باشید که به دلیل نزدیکی این روستا به تهران می‌توانید از تاکسی‌های بین‌شهری نیز بهره‌مند شوید و در عرض یک ساعت و نیم به روستای زیبای پلور برسید. اینجا برای کوهنوردان محلی شناخته ‌شده است و به دلیل وجود اقامتگاه شبانه و محل استراحت برای کوهنوردان طرفداران زیادی دارد. در میدان روستا نیز مجسمه‌ای به عنوان نماد کوهنوردان نصب ‌شده است که به کوه دماوند اشاره می‌کند.‌

در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های دیدنی، تفریحی و تاریخی روستای پلور می‌پردازیم.

آبشار شاهاندشت

آبشاری با ارتفاع ۵۰ متر در دل روستای پلور قرار دارد و جزو بلندترین آبشارهای استان مازندران است؛ این آبشار عظیم مسافران زیادی را در طول سال به سوی خود جذب می‌کند. آبشار شاهاندشت از هشت آبشار تشکیل‌ شده است که آبشار اول دارای ۱۵ متر ارتفاع، آبشار دوم ۳۰ متر ارتفاع و آبشارهای سوم تا پنجم نیز به شکل پله‌ای با ارتفاع‌های ۱۰، ۱۸ و ۱۲ متر هستند. آبشار ششم ۲۵ متر و آبشار هفتم ۲۰ متر و آبشار هشتم نیز ۳۵ متر ارتفاع دارند. این آبشار معروف بوده و تابستان بهترین زمان برای لذت بردن خنکی این منطقه است. در کنار این آبشار می‌توانید از قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن نیز بازدید کنید که در زمان شاه‌ عباس صفوی ساخته ‌شده‌اند. در دیوارهای این قلعه از ترکیب سنگ، ساروج، شیر، تخم‌مرغ و خاک مخصوص استفاده‌ شده و بسیار محکم هستند.

جاهای دیدنی روستای پلور


آبشار یخی

از بهترین و دیدنی‌ترین آبشارهای منطقه پلور آبشار یخی است که به عنوان بلندترین آبشار در خاورمیانه شهرت دارد. همان‌طور که از اسمش پیداست این آبشار یخ‌زده و در میان یخچال‌های دماوند واقع‌ شده است. مطمئناً در فصل تابستان و در اوج گرما تصور این منطقه خوشایند است، چه برسد به بازدید از آن از فاصله نزدیک. البته برای نزدیک شدن به این آبشار بهتر است همراه افراد آشنا و حرفه‌ای با تجهیزات کامل بروید. همچنین برای طرفداران هیجان نیز محلی برای سر طناب، بولدرینگ و سرعت فراهم شده است. 

در این منطقه مجموعه ورزشی تفریحی ساخته شده و معماران طراحی جالبی در این منطقه بکار گرفته‌اند که به شکل ساختمانی پوشیده در برف است، همین طراحی در جذب گردشگران نقش زیادی دارد. این مجموعه به شکل تخته‌سنگ بسیار بزرگ بوده و شامل بخش‌هایی مانند سالن صخره‌نوردی و بدن‌سازی است، همچنین گردشگران برای ساعتی می‌توانند در این بخش اسکان موقت داشته باشند و استراحت کنند. مسیر دسترسی به این آبشار نیز از روستای پلور است که حدوداً ۲۰۰ متر بعد از خروجی روستای نوا وارد جاده خاکی خواهید شد و با طی کردن ۵ کیلومتر از این جاده به جاده باغ فرعی می‌رسید و در این هنگام آبشار به چشمتان خواهد خورد.

پارک ملی لار

با توجه به اینکه استان تهران و مازندران با هم همسایه هستند، در نقطه‌ای مرزی این دو استان پارک ملی یا دشت لار واقع ‌شده است. در مسیر دسترسی به این روستا با سه‌راهی روبرو خواهید شد که یکی از این مسیرها شما را به پارک ملی لار می‌رساند که دسترسی به این پارک از طریق جاده آسفالته است. این پارک در شمال پلور واقع ‌شده و منطقه‌ای بزرگ و حفاظت‌شده است. پارک ملی لار به دلیل دارا بودن دریاچه سد لار از مقاصد پرطرفدار برای ماهیگیران است. 

در خردادماه این منطقه مملو از گل‌های شقایق می‌شود و برای طبیعت دوستان و گردشگران مخصوصاً دوستداران عکاسی منطقه‌ای بی‌نظیر است. توجه داشته باشید که قبل از خرداد اجازه ورود به گردشگران داده نمی‌شود، زیرا در این پارک گونه‌های مختلفی از گیاهان و حیوانات وجود دارند و قبل از این زمان به تولیدمثل اختصاص دارد. بازدید از این پارک نیز رایگان است و حدوداً به ۲ ساعت زمان نیاز دارد. زیبایی‌های این منطقه را می‌توانید با پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تماشا کنید. پارک ملی لار برای عکاسی نیز بهترین مکان است و چشم‌انداز زیبایی از کوه دماوند و دشت شقایق را به تصاویر شما می‌افزاید.

جاهای دیدنی روستای پلور


دره زمان

یکی از دره‌های بکر و کمتر شناخته ‌شده دره زمان نام دارد که در روستای پلور واقع‌ شده است. این دره جزو مناطق محبوب در میان گردشگران است، دره‌ای با صخره‌های بلند و رودخانه پرجنب‌وجوش که با رفتن به این دره می‌توانید احساس خنکی کنید. دسترسی به این دره نیز بدین ‌صورت است که در گردنه امامزاده هاشم به سمت چپ بپیچید، سپس از جاده فرعی به رودخانه و سد لار برسید. در اولین پیچ نیز پل قدیمی رودخانه لار وجود دارد، بنابراین باید بقیه مسیر را پیاده بروید. در هنگام بازدید از این دره نیازی به تجهیزات حرفه‌ای ندارید و با توان جسمانی معمولی نیز می‌توانید به گردش در آن بپردازید. اینجا محلی عالی برای عکاسی، پیک‌نیک، شنا و آب‌تنی است، مطمئناً لحظات خوشی در انتظار شما خواهد بود.

منطقه دشت گل زرد

در جاده هراز می‌توانید به دشت گل زرد بروید که گل‌های زرد و سفید آن را پوشانده‌اند. این منطقه از جاهای دیدنی اطراف تهران است که در اردیبهشت‌ماه زیبایی وصف‌ناپذیری دارد. دسترسی به این منطقه از روستای پلور امکان‌پذیر است که در سمت چپ جاده نرسیده به پلور باید وارد جاده خاکی شوید و مسافتی نزدیک به ۴ کیلومتر را طی کنید و سپس وارد منطقه گل زرد شوید. از اینجا چشم‌انداز دلربایی از دماوند را می‌توانید تماشا کنید، همچنین برای کمپ و گذراندن شب و عکاسی بهترین منطقه به شمار می‌رود.

آبشار قلعه دختر

زیباترین آبشار در منطقه شمالی کشور آبشار قلعه دختر است که بعد از گردنه امامزاده هاشم به سمت پلور واقع ‌شده است. از قلعه دختر ویرانه‌هایی باقی‌مانده و قدمت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد. آبشار دختر نیز از میان ویرانه‌های این قلعه عبور می‌کند و چشمه این آبشار چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد و آب این آبشار سالانه گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. حتماً در هنگام سفرتان به روستای پلور از آب گوارای این چشمه بنوشید.

جاهای دیدنی روستای پلور


دشت آزو دماوند

دشتی سرسبز با گیاهان کوهی که در دامنه کوه پاشوره قرار دارد. این دشت در نزدیکی کوه دماوند واقع ‌شده و آب‌وهوای عالی و خنک آن در بهار و تابستان زبانزد همگان است. برای بازدید از این منطقه به چهار ساعت زمان نیاز دارید، همچنین امکان بازدید از آن به صورت ۲۴ ساعته فراهم است. ورودی دشت آزو نیز رایگان است و بازدید از این دشت زیبا به همه گردشگران توصیه می‌شود. با رفتن به این منطقه می‌توانید کوه دماوند را از فاصله بسیار نزدیک ببینید و امکان کوهنوردی در این منطقه نیز فراهم‌ شده است. همچنین به دلیل آسان بودن مسیر پیاده‌روی بدون نیاز به تجهیزات خاصی عموم مردم می‌توانند از این همه زیبایی لذت ببرند. در صورت سفر در هنگام شب نیز می‌توانید در آسمان صاف و تمیز این منطقه ستارگان را تماشا کنید.

سخن آخر

کشور عزیزمان ایران مملو از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری است که بهتر است در زمان فراغت از این جاهای دیدنی در نقاط مختلف بازدید کنید. شمال کشور که همگی می‌دانیم جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و مسافران از نقاط مختلف کشور عازم این منطقه می‌شوند. در این میان روستای بکر پلور جذابیت زیادی دارد و با جاهای دیدنی منحصربه‌فرد خود در میان گردشگران نیز به محبوبیت رسیده است، بنابراین در هنگام گرمای تابستان بلیط هواپیما تهران را خریداری کرده و خود را به منطقه ییلاقی و خنک پلور میهمان کنید و از جاهای دیدنی و گردشگری آن بازدید کنید. مطمئناً یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای عمرتان را تجربه خواهید کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار