gardeshban.ir

باغ ملی مشهد یکی از جاذبه‌های دیدنی پرطرفدار در شهر مشهد است که قدمت بسیار زیادی دارد.
کد خبر: ۵۸۹۷۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۴۰۲-1402 April 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
باغ ملی مشهد یکی از جاذبه‌های دیدنی پرطرفدار در شهر مشهد است که قدمت بسیار زیادی دارد. در مورد تاریخچه آن ابهامات بسیار زیادی نیز وجود دارد. این جاذبه دیدنی با داشتن درختان قدیمی و محوطه‌ای بزرگ و سرسبز هم در بین گردشگران و هم برای اهالی مشهد جاذبه‌ای بسیار معروف و پرطرفدار است. 

محل قرارگیری آن در خیابان امام خمینی (ره) است که قبلاً به ارگ نیز شهرت داشت. شما می‌توانید با رزرو بلیط قطار مشهد به پایتخت معنوی کشورمان سفر کرده و از جاهای دیدنی مشهد مانند: موزه مردم شناسی مشهد، تله کابین مشهد، چالیدره مشهد، آرامگاه فردوسی، موزه نادری مشهد، پارک کوه سنگی مشهد و .... دیدن کنید. 

باغ ملی مشهد تقریباً در مرکز شهر قرار گرفته ‌است و رفتن به آن بسیار آسان است، زیرا در معروف‌ترین بخش شهر مشهد واقع شده است. در گذشته این بخش از شهر به اعیان‌نشین‌ها اختصاص داشت و نزدیک به ارگ مرکزی بود و به همین دلیل نیز بسیار شهرت داشت. باغ‌ها و پارک‌های ملی در اکثر شهرهای بزرگ ایران وجود دارند و نمادی از قدمت و اصالت آن شهرها محسوب می‌شوند. در ادامه با تاریخچه و بخش‌های مختلف باغ ملی مشهد (Bagh Melli Mashhad) بیشتر آشنا خواهید شد.




چرا بازدید از باغ ملی مشهد پیشنهاد می‌شود؟

• باغ ملی مشهد از جاذبه‌های معروف در شهر مشهد است که از قدمت زیادی نیز برخوردار است.
• طبیعتی که در نتیجه وجود درختان تنومند این باغ به وجود آمده است، می‌تواند بسیار روح‌انگیز باشد.
• چون این جاذبه در مرکز شهر قرار گرفته ‌است می‌توانید به آسانی مسیر دستیابی به آن را بیابید.

تاریخچه باغ ملی مشهد

در مورد تاریخچه باغ ملی مشهد نظرات مختلفی وجود دارد. اما معتبرترین روایت از تاریخچه این باغ این است که، در ابتدا این باغ تحت تملک دولت مرکزی و جایی برای تفریح دولتمردان بوده است. در ۱۲۸۰ شمسی این باغ توسط شاه وقت یعنی مظفرالدین شاه به یکی از تجار زمان به نام حاج کاظم ملک التجار هدیه داده شد. 

بعد از وی نیز باغ به فرزندش یعنی حاج حسین ملک التجار رسید که او نیز به خاطر داشتن روحیه نیکوکاری، باغ را برای بازدید عموم به شهرداری واگذار کرد. البته بر طبق روایتی دیگر صاحبان این باغ بالاجبار آن را برای بازدید عموم وقف کرده‌اند. نام این باغ در سال ۱۳۰۰ شمسی به نام باغ ملی معروف شده است. شما می‌توانید در وبلاگ سفرمارکت علاوه بر حرم امام رضا (ع)، اطلاعات جامعی در رابطه با سایر جاهای دیدنی مشهد نیز به دست آورید. در ادامه به معرفی بخش‌های مختلف این باغ خواهیم پرداخت.

بخش‌های مختلف باغ ملی مشهد

این باغ در پنج کیلومتری حرم مطهر امام رضا (ع) قرار گرفته ‌است. به دلیل فاصله کمی که تا حرم امام مطهر دارد، زائران می‌توانند به راحتی پس از زیارت به این باغ بروند و ساعاتی را نیز در آنجا بگذرانند. سرتاسر باغ مملو از درختان کاج و چنار است که قامت بلند این درختان سایه‌های بسیار زیادی در باغ به وجود آورده است. صندلی‌هایی زیر درختان وجود دارد که بتوانید بنشینید و از هوای خوب این قسمت از شهر لذت ببرید. 

هر چند درختکاری‌های جدیدی در آن صورت گرفته است ولی قدمت درختان قدیمی این پارک گاها به صد سال نیز می‌رسد. یک قنات قدیمی معروف به رکن آباد از وسط این باغ می‌گذرد و در برخی مواقع از سال پر آب می‌شود. شب‌نشینی‌های زیادی را در این پارک مشاهده می‌کنید که بیشتر آن حتی مربوط به ساکنان شهر است و وجود زائران و خریداران بلیط هواپیما مشهد نیز باعث شده است تا این پارک حتی تا ساعت اولیه بامداد نیز پررونق و سرزنده باشد. تندیس‌های نمادین بسیاری از بزرگان در این باغ نصب شده است که معروف‌ترین آن مربوط به خواجه‌نصیرالدین طوسی است و تقریباً در ورودی باغ ملی مشهد قرار گرفته است. 

مساحت امروزی باغ حدود ۲۶ هزار مترمربع است که قبلاً به ۴۰ هزار مترمربع نیز می‌رسید ولی با وجود ساخت و سازهایی که صورت گرفته است امروزه تقریباً به نصف کاهش یافته است. وجود فواره‌ها، گل کاری‌ها، چراغ‌های کلاسیک و ... همه و همه آن را به یک باغ دل‌نشین و اصیل در قلب شهر مشهد تبدیل کرده است. از نزدیک‌ترین و معروف‌ترین هتل‌هایی که در اطراف این پارک قرار دارند می‌توان به هتل درویشی، هتل قصر و هتل الماس اشاره کرد. در واقع این باغ نمادی تمام و کمال از باغ‌های باصفا و اصیل ایرانی محسوب می‌شود.




زمان و هزینه پیشنهادی برای بازدید از باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد در واقع یک پارک است و شما برای رفتن به آن محدودیت زمانی ندارید و می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز که بخواهید به آن مراجعه کنید. برای ورود به آن نیز نیاز به پرداخت هزینه مجزایی نیست و بصورت رایگان می‌توانید از تمام بخش‌های آن دیدن کنید.

نحوه دسترسی به باغ ملی مشهد

این باغ در خیابان امام خمینی قرار گرفته است و چون در مرکز شهر است به آسانی از طریق مترو، تاکسی و اتوبوس می‌توان به این جاذبه رفت. در ضمن از حرم تا این باغ ۳۰ دقیقه پیاده‌روی نیاز است.

سایر جاذبه‌های دیدنی نزدیک به باغ ملی مشهد

مقبره نادرشاه افشار: ۱.۳ کیلومتر
موزه مردم شناسی مشهد: ۱.۴ کیلومتر
بازار رضا: ۱.۹ کیلومتر
حرم مطهر امام رضا (ع): ۲ کیلومتر

رستوران‌های نزدیک به باغ ملی مشهد

رستوران کمال: ۱ کیلومتر
رستوران گلبرگ: ۱.۱ کیلومتر
رستوران علی: ۱.۹ کیلومتر
رستوران امیرکبیر: ۲ کیلومتر
رستوران رفاه: ۲.۸ کیلومتر

هتل‌های نزدیک به باغ ملی مشهد

هتل مشهد: ۱.۸ کیلومتر
هتل الماس مشهد: ۱.۹ کیلومتر
هتل قصر مشهد: ۲.۱ کیلومتر
هتل درویشی: ۲.۴ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار