gardeshban.ir

با نزدیک‌شدن به ایام اربعین زائران زیادی عازم عراق می‌شوند که شایسته است به توصیه‌هایی که در حوزه‌های مختلف به زائران گوشزد می‌شود، توجه شود.
کد خبر: ۵۹۲۴۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲-1402 May 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
۱۰ توصیه‌ کاربردی و مفید برای زائران اربعین ۱۴۰۲


با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی(ع)،‌ بسیاری از عاشقان سالار شهیدان خود را برای شرکت در مراسم باشکوه پیاده‌روی اربعین آماده می‌کنند اما نکاتی برای انجام این سفر وجود دارد که لازم است زائران به آنها توجه کنند.

مراسم اربعین در کشور بزرگ عراق برگزار می‌شود که دارای فرهنگ، رسوم و آداب خاص خود است، ازاین‌رو شایسته است زائران مطابق فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی به فرهنگ و سنت‌های مردم شریف عراق احترام بگزارند و آنها را مورد توجه قرار دهند.

کشور عراق متشکل از اقوام و مذاهب و فرهنگ‌های مختلف است که توصیه مؤکد مراجع عظام بر حسب دین در عراق، همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام به عقاید و فرهنگ اقلیت‌های دینی و مقدسات مذاهب اسلامی است، ادب و خرد و اخلاق اسلامی ایجاب می‌کند که زائران ایران به این خواست و فرهنگ احترام بگزارند و از هر نوع رفتار و برخوردهای اهانت‌آمیز و تنش‌زا اجتناب کنند.

گاهی مشاهده می‌شود برخی گروه‌های انحرافی فعالیت‌های محدودی در مراسم اربعین دارند، لازم است از ورود به منازعات و مجادلات با این گروه‌ها اجتناب شود.

تکریم میزبان عراقی و سایر خدمتگزاران زائران در مراسم اربعین از مرزها تا شهرها نشانه قدرشناسی و بیانگر فرهنگ و ادب ایرانی اسلامی است، تلاش شود با رفتار و گفتار مناسب و همکاری با آنها در ارائه خدمات، به‌ویژه نیروهای انتظامی، امنیتی و نظامی و موکبداران ارجمند، این مسئولیت اجتماعی به‌شایستگی انجام شود.

در صورت امکان زائران هدایایی هرچند کوچک و ارزان تهیه کنند و به کودکان و نوجوانان و خادمان مواکب به‌ویژه از کشور میزبان تقدیم کنند.

همچنین به زائران اربعین حسینی توصیه می‌شود برای استفاده از معنویت سفر زیارتی خود در محافل انس با قرآن کریم و مراسم سخنرانی‌ها و عزاداری‌ها که به‌همت شورای مراسم ستاد مرکزی اربعین در مسیرها و شهرها برگزار می‌شود، شرکت کنند.

همچنین زائران که به‌عنوان میهمانان حضرت سیدالشهدا(ع) و سفیران کشور فرهنگ و ادب و اخلاق و شهیدان بزرگ، در این مراسم شرکت می‌کنند، شایسته است پوشش مناسب و حجاب اسلامی و شئون دینی را مراعات کنند.

شرکت در اقامه نماز جماعت و اقامه نماز اول وقت در این سفر، بر اهمیت و معنویت آن خواهد افزود ضمن اینکه توصیه ائمه اطهار(ع) نیز به زائران حضرت سیدالشهدا(ع) اهتمام به این امر است.

همه امکانات برای اسکان، تغذیه و شرب زائران از سوی خیّرین و موکبداران کاری سخت و بسیار پرزحمت است بنابراین عدم‌اسراف و رعایت مصرف بهینه و کمک در نظافت و بهداشت عمومی و مواکب، کاهش زحمات و قدردانی از تلاش‌های ایشان خواهد بود.

حضور جمعیت پرشمار از ایران و عراق و سایر کشورها در عراق نیازمند همکاری همه زائران است بنابراین لازم است با توجه به شرایط سخت و مشکل اسکان، حضور و توقف خود در این مراسم به‌ویژه اقامت در منازل مردم شریف عراق را به حداقل کاهش دهید و سریع‌تر به کشور بازگردید.
توصیه مراجع عظام نیز این است که زیارت قبل و بعد از ایام اربعین همانند روز اربعین ان‌شاءالله پاداش خواهد داشت.

مناسب است زائرانی که توانایی لازم در نوشتن، عکاسی و خلق آثار هنری از مراسم باشکوه اربعین و ثبت و انعکاس زیبایی‌های آن را دارند، با تهیه و ارسال این آثار، در سوگواره بین‌المللی عبرات شرکت کنند.

به‌منظور افزودن بر شکوه حضور زائران در مراسم اربعین توصیه می‌شود با تهیه پرچم‌های مناسب و مزین به شعار اربعین 1402 "حیاتنا الحسین" آن را روی کوله‌ها و کیف‌های خود نصب و یا حمل کنند.

نظر به اینکه شهدا با ایثار جان خویش این مسیر نورانی زیارت اربعین را برای همه زائران و مشتاقان گشوده‌اند، شایسته است در این سفر به‌پاس قدردانی از ایشان، به‌نیابت از شهدا زیارت حضرات معصومین را به‌جای آوریم که پاداش آن برای زائران نیز مضاعف خواهد شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار