gardeshban.ir

گزارش/
اضافه بار در فرودگاه به معنای حمل بیش از حد بار و بسته ‌ها در هنگام سفر است. این مشکل می ‌تواند اتلاف زمان، هزینه و انرژی مسافران را بالا ببرد.
کد خبر: ۵۹۸۲۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲-1402 June 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
نکات مهم برای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه


اضافه بار در فرودگاه به معنای حمل بیش از حد بار و بسته ‌ها در هنگام سفر است. این مشکل می ‌تواند اتلاف زمان، هزینه و انرژی مسافران را بالا ببرد. در این راهنما، به بررسی نکات مهم برای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه ها می ‌پردازیم.

اضافه بار در فرودگاه به چه معناست؟

اگر تجربه سفر هوایی را داشته‌اید حتما می‌دانید که یکی از اقدامات قبل از سوار شدن به هواپیما تحویل بار برای شماره خوردن و انتقال آن به قسمت بار هواپیما است. در این مرحله وزن بار شما هرچیزی که باشد، یک چمدان ساده یا بسته‌ای بزرگ اندازه‌گیری شده و براساس نوع بلیط شما، مجاز بودن یا نبودن آن محاسبه می‌شود.

در چنین شرایطی دو حالت وجود دارد، یا بار شما به مقدار مجازی است که در بلیط تعیین شده و بدون مشکل برای بارگیری در قسمت بار ارسال می‌شود یا اضافه بار می‌خورید که در این شرایط ابتدا باید هزینه بار را پرداخت کنید تا بارگیری آن انجام شود. با این توضیحات اضافه بار در فرودگاه را می‌توان اینطور معنی کرد که هر مسافر برای سفر هوایی براساس بلیط خود قادر به حمل وزن مشخصی از بار است و اگر بار او از این میزان بیشتر شود، اضافه بار خورده و باید هزینه آن را بسته به شرایط ایرلاین پرداخت کند.

تفاوت بار اصلی و بار دستی

قبل از اینکه به موضوع اضافه بار در فرودگاه بیشتر بپردازیم باید با تفاوت انواع بار در سفرهای هوایی آشنا شوید. در سفر با هواپیما هر مسافر دو نوع بار دارد. یک نوع بار، ساک دستی، کیف یا کوله پشتی است که مسافر با خود به داخل کابین هواپیما برده و معمولا شامل وسایل ضروری و گران قیمت و گوشی و لپ تاپ است. استفاده از این محتویات بار دستی در زمان نیاز مسافر به سادگی امکان‌پذیر است و محل آن کابینی است که بالای صندلی مسافر وجود دارد.

نوع دیگر بار اما بار اصلی است که بیشتر به صورت چمدان است و آن را در بخش بار هواپیما قرار می‌دهند. این نوع بار باید قبل از سوار شدن به هواپیما تحویل بخش بار داده شود تا وزن‌کشی و شماره‌گذاری شده و برای قسمت حمل بار ارسال شود. در بار اصلی امکان قرار دادن هر نوع وسیله‌ای به غیر از ممنوعات مانند وسایل تیز، دخانیات، وسایل آتش‌زا وجود دارد.

 فاکتورهای مهم در تعیین هزینه اضافه بار

تعداد و وزن بسته ‌ها، مقصد سفر، نوع پرواز (اکونومی یا تجاری) و ایرلاین مورد استفاده، از جمله فاکتورهای مهمی هستند که در تعیین هزینه اضافه بار در فرودگاه تأثیرگذارند. مطلع بودن از این فاکتورها می توانید قدم اول برای جلوگیری از اضافه باز در فرودگاه ها باشد.

میزان مجاز اضافه بار در ایرلاین‌های داخلی چقدر است؟

معمولاً در ایرلاین‌های داخلی ایران، میزان مجاز اضافه بار برای پروازهای اکونومی ۲۵ کیلوگرم و برای پروازهای تجاری یا فرست کلاس ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم است. با این حال، بهتر است با ایرلاین مورد نظر تماس حاصل کرده و اطلاعات دقیق تر را دریافت کنید.

اضافه بار در پروازهای اکونومی

میزان بار مجاز در پروازهای اکونومی تمام شرکت‌های هواپیمایی داخلی مساوی و ۲۵ کیلوگرم است. البته در بعضی پروازها در شرایط خاص تا ۳۰ کیلوگرم هم مجاز می‌باشد.

اضافه بار در پروازهای تجاری یا فرست کلاس

در پروازهای تجاری یا بیزینس و فرست کلاس که کلاس پروازی بالاتر و خدمات ارائه شده برای مسافران بیشتر است، میزان باری که مسافر بدون پرداخت هزینه اضافی مجاز به حمل آن است هم بیشتر می‌باشد. این میزان در پروازهای بیزینس ایرلاین‌های مختلف پروازهای داخلی ۴۰ کیلوگرم و برای پروازهای فرست کلاس ۵۰ کیلوگرم و در مواردی بیشتر است. میزان دقیق بار مجاز توسط هر شرکت هواپیمایی داخل بلیط آن مشخص می‌شود.

میزان مجاز بار دستی

علاوه بر بار اصلی، معمولاً ایرلاین ‌ها به مسافران اجازه م ی‌دهند که یک کیف دستی یا کوله پشتی را با خود به داخل کابین هواپیما حمل کنند. برای جلوگیری از اضافه بار در فردگاه  این بار دستی معمولاً باید اندازه و وزن مشخصی (تا ۵ یا ۷ کیلوگیرم بسته به نوع پرواز) داشته باشد. برای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه، مهم است که محدودیت ‌ها و مقررات مربوط به بار دستی را رعایت کنید.

اضافه بار در فرودگاه برای ایرلاین‌های خارجی چه سقفی دارد؟

در مورد ایرلاین‌های خارجی هم دقیقا مانند پروازهای داخلی میزان مجاز بار سقفی دارد و با عبور از آن مسافر باید اضافه بار پرداخت کند. بیشتر ایرلاین‌های خارجی برای پروازهای اکونومی میزان ۳۰ کیلوگرم بار را برای مسافران مجاز می‌دانند اما بسته به کشور و نوع ایرلاین در بعضی خطوط هواپیمایی این میزان به ۴۰ کیلوگرم هم می‌رسد. البته حمل این میزان بار مشروط به تقسیم آن در دو چمدان است. قوانین بار نه تنها در مورد وزن بسته و چمدان بلکه در مورد ابعاد آن‌ها هم وجود دارد. به عنوان مثال در پرواز هواپیمایی قطر، میزان بار مجاز در پروازهای اکونومی، بیزینس و فرست کلاس به ترتیب ۳۰، ۴۰ و ۵۰ کیلوگرم می‌باشد، به شرطی که طول، عرض و ارتفاع بسته بیشتر از ۱۵۸ سانتی‌متر نشود.

البته در بعضی ایرلاین‌های اروپایی یا آسیایی ممکن است میزان بار مجاز از ۳۰ کیلوگرم هم کمتر باشد. به عنوان مثال در ترکیش ایرلاین بار مجاز در پروازهای اکونومی ۲۰ کیلوگرم و بار مجاز در پروازهای بیزینس ۳۰ کیلوگرم است و هر چقدر که وزن بار از این مقادیر بیشتر شود، مسافر ملزم به پرداخت هزینه بیشتری خواهد بود. یا در  پرواز لوفت‌هانزا مسافران در کلاس اکونومی تنها مجاز به حمل ۲۳ کیلوگرم بار در یک چمدان هستند و در پرواز بیزینس مقدار آن به ۳۲ کیلوگرم به شرط تقسیم در دو چمدان می‌رسد.

هزینه اضافه بار در فرودگاه برای ایرلاین‌های داخلی و خارجی به چه صورت است؟

اضافه بار در فرودگاه با پرداخت هزینه حل می‌شود. در اکثر شرکت‌های هواپیمایی هزینه بار مجاز روی بلیط حساب می‌شود و در صورت اضافه بار، تنها هزینه بار اضافه در فرودگاه دریافت می‌شود اما بعضی شرکت‌ها به طور کل هزینه‌ای بابت بار روی بلیط دریافت نمی‌کنند و تمام هزینه چه در مورد بار مجاز و چه در مورد اضافه بار را در فرودگاه از مسافر دریافت می‌کنند.

هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی بر اساس قیمت بلیط محاسبه می‌شود و به این صورت است که با حمل هر یک کیلوگرم بار اضافه مسافر باید ۱ درصد از قیمت بلیط را به عنوان جریمه اضافه بار پرداخت کند اما در شرکت‌های هواپیمایی خارجی بحث هزینه‌ها براساس قوانین آن کشور، نوع بار، مقصد و… متفاوت است. به عنوان مثال در پرواز ایران به قطر با هواپیمایی قطر ایرلاین، هزینه اضافه بار به ازای هر کیلو بار اضافه ۲۰ دلار است اما همین شرکت برای اضافه بار ایران تا کشورهای جنوب شرقی آسیا برای هر کیلو اضافه بار، ۳۰ دلار دریافت می‌کند. بنابراین بهتر است در زمان تهیه بلیط از آژانس یا شرکت هواپیمایی در مورد هزینه‌ها اطلاع کسب کرد.

چه راه‌هایی برای جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه وجود دارد؟

همان‌طور که تا اینجا گفتیم در شرایط اضافه بار برای اینکه امکان خروج بار و حمل آن با هواپیما وجود داشته باشد باید هزینه اضافه بار را پرداخت کرد. اما گاهی‌اوقات این امکان وجود ندارد. به عنوان مثال در سفرهای خارجی ممکن است ارز قابل قبول آن کشور همراه نبوده و پول نقد برای چنج کردن تمام شده باشد یا در پروازهای داخلی ممکن است دسترسی به پول نقد و کارت بانکی در آن لحظه امکان‌پذیر نباشد.

حتی در شرایطی ممکن است فرد به دلیل گران تمام شدن بلیط امکان پرداخت هزینه‌ای اضافه برای حمل بار بیشتر نداشته باشد که در این صورت، راهکارهای زیر می‌توانند کمک کننده باشند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که با محاسبه مقدار بار قبل از پرواز و آشنایی با قوانین بار مجاز هر ایرلاین قبل از بستن و آماده کردن بار، تا حد زیادی می‌توان از مشکل اضافه بار جلوگیری کرد.

تقسیم بار بین همراهان

اگر چمدان‌های خود را برای محاسبه وزن بار تحویل دادید و هشدار اضافه بار دریافت کردید نگران نباشید. می توانید بارها را بین خودتان تقسیم کنید تا وزن بار به طور متوازن توزیع شود. در این صورت چمدان شما با بلیط فرد همراه محاسبه می‌شود و دیگر اضافه بار نخواهید خورد.

ارسال بخشی از بار با شرکت‌های پستی

اگر در سفر خود خرید زیادی انجام داده‌اید و اطمینان دارید اضافه بار می‌خورید بهتر است حمل بار تا مقصد خود را با روشی دیگر انجام دهید. در صورت امکان، بخشی از بار خود را با شرکت های پستی ارسال کنید. برخی از شرکت‌ های پستی امکان ارسال بسته‌ ها به مقصد سفر را با قیمت مناسب و به صورت ایمن را فراهم می ‌کنند.

 تقسیم بار بین ساک دستی و چمدان

همان‌طور که گفتیم هر مسافر علاوه‌بر باری که در قسمت حمل بار و به صورت بسته یا چمدان دارد، مجاز به حمل مقداری بار با شرایط خاص در داخل کابین هواپیما هم هست. اگر اضافه بار شما بخاطر چیزی حدود ۲-۳ کیلوگرم است و وسیله زیادی برای حمل در داخل هواپیما با خود به همراه ندارید بهتر است آن مقدار اضافه را در ساک دستی خود قرار دهید تا از بار چمدان کم شده و مشکل اضافه بار شما حل شود.

استفاده از خدمات باربری برای جلوگیری از اضافه بار

در صورت داشتن بار بسیار زیاد، می ‌توانید از خدمات باربری استفاده کنید و برای جلوگیری از اضافه بار بسته‌ ها را قبل از سفر به مقصد ارسال کنید. این روش می‌ تواند در هزینه و زمان صرفه‌جویی کند.

بررسی دقیق وزن بسته ‌ها قبل از سفر

قبل از رفتن به فرودگاه، وزن بسته ‌ها را با دقت بررسی کنید و از قرار گرفتن وزن چمدان ها در محدوده مجاز اطمینان حاصل کنید. در صورت لزوم، برخی از اقلام غیرضروری را از چمدان ها خارج کنید.

ترفند بالش برای جلوگیری در اضافه بار

این ترفند شامل آوردن یک روبالشی پر از لباس به عنوان یک بالش راحت در برای استفاده از هواپیما است. بسیاری از مسافران با استفاده از این ترفند با موفقیت از پرداخت هزینه ‌های اضافی برای وزن بیش از حد چمدان ها جلوگیری کرده ‌اند. در واقع یک ویدیوی معروف از یکی از خدمه‌ های پرواز در تیک ‌تاک این ترفند را مشهور کرد و در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که با تعداد روزافزون مشتریانی که از این ترفند برای جلوگیری از اضافه بار استفاده می کنند، شرکت‌ های هواپیمایی ممکن است جلوی انجام این کار را بگیرند و به مسافران اجازه ندهند که بالش‌ های خود را به هواپیما بیاورند.

استفاده از کیسه‌ های خرید از فروشگاه‌ های معاف از مالیات

کیسه ‌های خرید از فروشگاه‌ های معاف از مالیات به عنوان بار دستی شمرده نمی ‌شوند. بنابراین، اگر مسافران چیزی را در یک فروشگاه معاف از مالیات خریداری کنند، می  ‌توانند از کیسه ‌ای که این فروشگاه ها  ارائه می‌ دهند برای اضافه کردن اقلام سنگین تر استفاده کنند. این ترفند برای افرادی که می ‌خواهند یک آیتم اضافی را به هواپیما ببرند، عالی است.

سفر با لباس‌ های بزرگ تر و سنگین تر

استفاده از لباس‌ های سنگین در طول سفر، شاید یکی از قدیمی ترین ترفندهای موجود برای جلوگیری از اضافه بار باشد. مسافرانی که لباس‌ های بزرگ و سنگین خود را در فرودگاه می ‌پوشند، فضای بیشتری را هم در چمدان خالی می ‌کنند. اگر هنوز نگران وزن چمدان خود هستند، می توانید از جیب‌ های لباس‌های بزرگ خودتان برای پنهان کردن اقلام بیشتری استفاده کنند.

پوشیدن لایه ‌به لایه لباس ها

اگرچه گاهی اوقات این ترفند برای جلوگیری از اضافه بار ممکن است کمی غیرعملی به نظر برسد، اما لایه‌ به لایه پوشیدن لباس ها در واقع یک راه عالی دیگر برای آزاد کردن فضای بار دستی است. به محض ورود به هواپیما، می‌ توانید لایه ‌های اضافی لباس را از تن تا خارج کنید. اگرچه برای استفاده از این استراتژی ممکن است مجبور شوید تمامی لباس‌ های سفرتان را بپوشید، اما اگر به صرفه جویی در هزینه های سفر نیاز دارید، این یک گزینه عملی است.

کوله‌پشتی به جای چمدان کوچک به عنوان بار همراه

استفاده از یک کوله ‌پشتی به جای یک چمدان کوچک به عنوان بار همراه می ‌تواند در جلوگیری از اضافه بار مفید باشد. کادر کارکنان هواپیما همیشه انتظار دارند که کوله ‌پشتی‌ ها سبک باشنداما در مورد چمدان ‌های کوچک، تصور بر این است که اقلام سنگین تری در آنها قرار داده شده و به همین دلیل معمولا چرخ‌ دار هستند.

اما مسئله این است که یک چمدان کوچک و یک کوله‌ پشتی می ‌توانند حجم مشابهی از اشیاء را در خود جای دهند. چمدان‌ ها سفت هستند و اگر با اشیاء مستطیلی که به طور

 دقیق مناسب چمدان هستند سفر نکنید، می ‌توانند حجم زیادی از فضا را تلف کنند. در مقابل، کوله‌پشتی‌ ها انعطاف پذیرتر هستند و بنابراین می ‌توانید اشیاء را با کارآیی بیشتری درون آن ها قرار دهید. بهترین قسمت ماجرا این است که تقریبا همیشه، مگر اینکه کارمند مورد نظر بیش از اندازه دقیق و سختگیر باشد، – کوله ‌پشتی مورد توجه قرار نمی‌ گیرند، اما ممکن است درخواست شود که چمدان کوچک بررسی شوند تا ببیند آیا اندازه آن با محدودیت ‌های اندازه مطابقت دارد و سپس وزن آن را هم بسنجند.

خرید اقلام مورد نیاز در مقصد

یک راه حل دیگر برای جلوگیری از اضافه بار، خرید اشیا و اقلامی که نیاز دارید در مقصد است. چرا ریسک پرداخت هزینه اضافی را با خرید اقلام که هزینه ای که می ‌توانید در مقصد هم آن ها را تهیه کنید متقبل شوید؟

دقت بیشتر در بستن چمدان

در تخیل خودتان را به عنوان یک استاد بزرگ شطرنج تصور کنید، قطعات در مقابل شما آماده منتقل شدن هستند. هر آیتمی که بسته ‌بندی می‌کنید، یک سرباز، یک اسب و یا یک فیل در بازی جا به‌ جایی بدون پرداخت هزینه اضافی است. چالش چیست؟ قرار دادن هر قطعه به گونه ‌ای که فضا را حداکثر و وزن را کمینه کنید.

کلید این بازی در چند منظوره بودن اقلام چمدان است. تمام لباس‌ های چند منظوره، می‌ توانند برای منظورهای مختلفی استفاده شوند و به شما انواع گسترده‌ ای از گزینه‌های لباس را بدهند بدون اینکه فضای اضافی را اشغال کنند. به آن به عنوان لایه‌بندی استراتژیک فکر کنید.

قبل از اینکه شروع کنید به گذاشتن حوله، لوازم آرایشی و شامپو و موارد اینچنینی که وزن بالایی هم دارند، با محل اقامت تان ارتباط برقرار کنید. بسیاری از اقامتگاه ها این امکانات را فراهم می‌ کنند و استفاده از آنه ا مانند انجام حرکتی هوشمند در شطرنج است که فضایی در صفحه را آزاد می‌ کند و در جلوگیری از اضافه بار در فرودگاه موثر خواهند بود.

پیش‌بینی آب و هوا برای جلوگیری از اضافه بار

تصور کنید در لبه یک صخره ایستاده اید، باد موهای تان را می ‌رقصاند و دریاچه‌ بزرگی در پیش رویتان گسترده است. باد سرد است و شما راحت در ژاکت خودتان احساس گرما می کنید. این اتفاق تصادفی نیست. این نتیجه یک استراتژی دقیق و یک برنامه است که با توجه به پیش‌ب ینی آب و هوا تدوین شده است. به استراتژی پیش ‌بینی آب و هوا، راز یک مسافر هوشمند برای جلوگیری از اضافه بار، خوش آمدید.

سفر هفته ‌ها قبل از حرکت و با یک پیش بینی آب و هوا شروع می‌شود. اگر خورشید قرار است درخشان باشد، ژاکت زمستانی در خانه می‌ماند. اگر برف می ‌بارد، لباس شنا به کار نخواهد آمد. با استفاده از پیش‌بینی آب و هوا در سفر بعدی خودتان، از هنر سفر با چمدان های سبک لذت خواهید برد.

انتخاب ایرلاین مناسب برای صرفه‌جویی در هزینه‌های بار اضافی

هر ایرلاین قوانین خودش را دارد. برخی از آ نها ممکن است اجازه حمل بار دستی بیشتری را به مسافران بدهند، در حالی که دیگران نرخ رقابتی برای بار اضافی ارائه می ‌دهند. ماموریت شما برای جلوگیری از اضافه بار، بررسی دقیق این قوانین و کشف نکات مفید برای استفاده است.

مثلاً، ایرلاین A به شما اجازه حمل دو بار دستی رایگان را می ‌دهد اما نرخ‌ های بلیط‌ها بالاست، در حالی که ایرلاین B قیمت‌ های پایینی دارد اما برای ۱ کیف دستی بیشتر از شما درخواست پرداخت هزینه می ‌کند. کدام را انتخاب می‌کنید؟ پاسخ در نیازهای سفر شما است. آیا سبک سفر می کنید یا عادت دارید نیمی از لباس ‌های خودتان را همراه تان ببرید؟ عادات چمدان ‌بندی شما تصمیم نهایی شما را در اینگونه موارد هدایت خواهد کرد.

حال زمان آن رسیده که تحقیقات خودتان را کمی عمیق ‌تر کنید و نه تنها قیمت ‌ها را مقایسه کنید بلکه خدمات ارائه شده توسط هر ایرلاین را نیز بررسی کنید. آیا این شرکت هواپیمایی یک میان وعده یا وعده غذایی رایگان ارائه می ‌دهد؟ آیا سرویس سرگرمی در پرواز ارائه می ‌شود؟ این امکانات می ‌توانند در پروازهای بلندمدت تفاوت قابل توجهی ایجاد کنند.

فرایند انتخاب شرکت هواپیمایی مناسب، تنها تحقیق در مورد بلیت های ارزان تر نیست، بلکه توجه به سبک سفر شما، ارزیابی نیازها و تطبیق آن ‌ها با سرویس مناسب است.

نتیجه‌گیری

اضافه بار در فرودگاه یکی از اتفاقاتی است که مسافران سفرهای هوایی باید در هر شرایطی آمادگی آن را داشته باشند. این مشکل در بسیاری از موارد با پرداخت هزینه برطرف می‌شود اما راه‌هایی برای حل بدون هزینه این مشکل هم وجود دارد، به عنوان مثال آشنایی با قوانین بار و میزان مجاز آن در هر ایرلاین و… که در این مطلب آن‌ها را به طور کامل توضیح دادیم. با مطالعه سایر مطالب سایت ما می‌توانید با نکاتی بیشتری که به سفر هوایی بدون دردسر کمک می‌کند، آشنا شوید.

سوالات متداول

۱. تفاوت ایرلاین‌های داخلی در مقدار مجاز اضافه بار در فرودگاه به چه صورت است؟

ایرلاین‌های داخلی در میزان بار مجاز تفاوتی ندارند و این موضوع تنها در کلاس پروازهای مختلف فرق می‌کند. در تمام ایرلاین‌ها حداکثر بار مجاز برای حمل در کلاس اکونومی ۲۵ کیلو و در کلاس تجاری ۳۰ کیلوگرم است.

۲. سقف اضافه بار در فرودگاه برای ایرلاین‌های خارجی چقدر است؟

میزان اضافه بار در شرکت‌های هواپیمایی خارجی متفاوت است، به عنوان مثال در شرکت هواپیمایی قطر ایرلاین امکان حمل ۳۰ کیلوگرم بار در قسمت اکونومی مجاز است در حالی‌که ایرلاین ترکیش تنها ۲۰ کیلوگرم از بار مسافران را در پرواز اکونومی بدون هزینه اضافه حمل می‌کند. برای اطلاع دقیق از میزان بار مجاز بهتر است بلیط هواپیمای شرکت مورد نظر را بررسی کرد.

۳. هزینه اضافه بار در پروازهای داخلی به چه صورت محاسبه می‌شود؟

هزینه اضافه بار بسته به حجم بار اضافی دارد و در کلیه پروازها به ازای هر یک کیلو مسافر باید یک درصد از قیمت بلیط را برای اضافه بار در نظر بگیرد.




الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار