gardeshban.ir

حدود ۳۰ سال از کلنگ‌زنی پروژه هتل کویر بیرجند سپری می‌شود، هتلی که قرار بود چهار ستاره باشد، اما در این سالیان دراز نیمه کاره رها شده و حالی که هر یک از مسئولان وعده‌ای می‌دهند.
کد خبر: ۶۰۲۹۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۲-1402 August 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
وضعیت پروژه ۳۰ ساله هتل کویر بیرجند به کجا رسید؟


حدود 30 سال از کلنگ‌زنی پروژه هتل کویر بیرجند که همانند یک غول آهنین در یکی از بهترین نقاط شهر بیرجند خودنمایی می‌کند می‌گذرد، هتلی که قرار بود چهار ستاره باشد؛ اما سالیان زیادی است که نیمه‌‌کاره رهاشده است.

این پروژه متعلق به شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی و سازمان بازنشستگی کشوری است. پروژه‌ای که بارها در طول دهه‌های گذشته مورد بازدید مدیران و از جمله بازدید معاون  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بهمن ماه 1401 قرار گرفته و در هر  بازدید قول مساعد برای گره‌گشایی از  این طرح داده شده، اما با گذشت سال‌ها هنوز این پروژه در حد اسکلتی از ‌آهن در یکی از بلندترین نقاط شهرمان خودنمایی می‌کند. 

اسفند 94 بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: تکمیل طرح هتل کویر بیرجند با 50 درصد پیشرفت فیزیکی به 200 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.  

این پروژه در ابتدا متعلق به تأمین اجتماعی استان بود و مدیرعامل شرکت هلدینگ رفاه و گردشگری سازمان تامین اجتماعی مهرماه همان سال در بازدید از این طرح برای تکمیل آن قول مساعد داد.

حدود یک سال بعد در 25 بهمن 95، فرماندار بیرجند در مراسم بازدید مسئولان استانی و شهرستانی از این پروژه بیان کرد: مدیر پروژه هتل کویر بیرجند تلاش می‌کند از طریق منابع داخلی هرچه زودتر این هتل را تکمیل کند.  

مرداد 95 اطلاعات دیگری درباره این پروژه رسانه‌ای شد و محمدرضا عطاریان، کارشناس مسئول سرمایه‌‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اعلام کرد: در گذشته تغییر مالکیت‌ها و رغبت نداشتن مالکان باعث شد که سال‌ها این طرح نیمه‌تمام رها شود. در این سال‌ها برای ادامه عملیات با سرمایه‌گذار طرح (شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی) جلسات بسیاری برگزار کردیم، اما با تاییداین‌که مسئولان ارشد این شرکت وعده داده‌اند تاکنون به هیچ‌ یک از تعهداتشان عمل نکرده‌اند. آنها بارها برای ادامه کار درخواست تسهیلات داده‌اند، اما از آنجا که رقم درخواستی بیش از 200 میلیارد ریال است بانک‌ها نپذیرفته‌اند. این در شرایطی است که این شرکت، مالک و بهره‌بردار هتل‌های زیادی در کشور است و توان لازم را برای ساخت هتل کویر را دارد.

معاون وزیر تعاون نیز در بهمن ماه سال گذشته یکی از اهداف سفر به خراسان جنوبی را تعیین تکلیف هتل کویر بیرجند به عنوان یک اثر تاریخی ذکر کرد. 

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم در این سفر  بر تعیین تکلیف هتل کویر بیرجند توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد و اظهار داشت: این طرح از چند سال گذشته در استان احداث شده و همچنان روند تکمیل آن بلاتکلیف مانده و به یک اثر باستانی و تاریخی تبدیل شده است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در آخرین جلسه‌ای که تیرماه امسال پیرامون هتل کویر بیرجند برگزار شد خواستار تعیین تکلیف این پروژه در اسرع وقت شد.

علیرضا عباس‌زاده با بیان این مطلب در جلسه‌ای با حضور نمایندگان شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی، فرماندار و شهردار بیرجند، خاطرنشان کرد: این پروژه توسط شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی آغاز شده و تکمیل این پروژه دیگر توجیه اقتصادی ندارد. 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه زمین هتل متعلق به شرکت ایرانگردی و جهانگردی است تعیین تکلیف باید هرچه زودتر توسط تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور انجام شود. 

به گفته وی با توجه به وضعیت موجود، تعیین تکلیف در مورد تهاتر و یا فروش زمین باید زودتر انجام شود. 

سرمایه‌گذاران هتل کویر، قصد فروش دارند 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز در مورد آخرین وضعیت این پروژه پیرو برگزاری جلسه معاون عمرانی استاندار در 3 ماه گذشته از آمادگی استان برای همکاری با سرمایه‌گذارانی که برای تملک هتل کویر ورود پیدا کنند، خبر داد و گفت: هتل کویر در مالکیت شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی و همچنین سازمان بازنشستگی کشوری قرار دارد و از چندین ماه قبل برای واگذاری آن به صورت نقد یا معوض زمین  اعلام آمادگی کرده‌اند. 

شاهوردی با اشاره به آمادگی چندین دستگاه اجرایی از جمله شهرداری بیرجند برای تملک هتل کویر افزود: با این وجود تاکنون نامه کتبی و رسمی از سوی هیچ مجموعه‌ای به ما ارسال نشده و در این زمینه اتفاق خاصی نیفتاده است. 

کاربری هتل کویر را تغییر می‌دهیم 

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: کاربری هتل کویر اقامتی است که می‌توان کاربری‌هایی مثل تجاری و تفریحی هم در کنار آن ایجاد کرد.

وی ادامه داد: اگر سرمایه گذاری بخواهد در زمینه‌های دیگر خدماتی و عمومی هم در این پروژه سرمایه‌گذاری کند، آمادگی داریم با وزارتخانه رایزنی کرده و مجوز  تغییر کاربری را اخذ کنیم. 

شاهوردی با اشاره به تأکید وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در سفر به خراسان جنوبی و تعیین تکلیف این پروژه اذعان داشت: سازه هتل کویر بعد از گذشت سال‌ها دچار فرسایش شده که در صورت ورود سرمایه‌گذار جدید یا باید کلاً جمع‌آوری  شود یا به صورت اساسی تقویت شود.  

وی همچنین عنوان کرد: از سرمایه‌گذاران هتل کویر در قالب پرداخت تسهیلات حمایت می‌کنیم. 

تمایل شورا و شهرداری بیرجند برای تملک هتل کویر  

رئیس شورای شهر بیرجند هم از تمایل شورا و شهرداری برای تملک هتل کویر خبر داد و گفت: تملک هتل کویر جزو برنامه‌های شورا و شهرداری است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرزاق‌نژاد افزود: شورای شهر بنا به خواسته مردم برای تعیین تکلیف هتل کویر و ساماندهی آن بعد گذشت بیش از دو دهه تمایل دارد با تملک این مجموعه آن را به مکان عمومی و تفریحی تبدیل کند.

وی ادامه داد: از شهرداری خواسته‌ایم لایحه این طرح را به شورا ارائه کند تا با کار کارشناسی، برآورد هزینه‌ها و جوانب کار تصمیم درستی برای شهر اخذ شود.

وی وضعیت موجود هتل کویر را زیبنده شهر بیرجند ندانست و اظهار امیدواری کرد: این پروژه چندین ساله با ورود شورا و شهرداری به نتیجه برسد.

با این وجود مهدی بهترین شهردار بیرجند، ورود شهرداری برای تملک هتل کویر را در حد یک پیشنهاد دانسته و گفت: این پیشنهاد در حال بررسی است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار