gardeshban.ir

جشنواره و نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی ایران و ترکمنستان به نشانه دوستی مردم دو کشور در شهر عشق‌آباد آغاز شد.
کد خبر: ۶۰۳۰۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲-1402 August 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
جشنواره ایران و ترکمنستان آغاز شد


آکادمی هنرهای تجسمی عشق‌آباد به نقش و زیور فرش‌های ابریشمی ترکمنی و هنرهای سنتی ایرانی آراسته شد و با ساز ایرانی و ترکمنی به شور آمد تا جشنواره گردشگری و صنایع دستی دو کشور آغاز به کار کند. غذاهای ایران و ترکمنستان نیز به این جشنواره طعم داد و اجرای رقص‌های آیینی از گروه ترکمنستان و همچنین استان‌های آذربایجان شرقی، کرمانشاه، لرستان و خراسان رضوی، از دیگر برنامه‌های این محفل بود. 

محمود صادقی، معاون سفارت ایران در ترکمنستان در آیین افتتاح این رویداد گردشگری که به همت رایزنی فرهنگی ایران و با همکاری و مشارکت بخش گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان برگزار شده است، به نقش ویژه‌ای که گردشگری در پیوند و ارتباط دولت‌ها و ملت‌ها به ویژه کشورهای دارای مشترکات فرهنگی مانند ایران و ترکمنستان دارد، اشاره کرد و با یادی از اماکن تاریخی و طبیعی ارزشمند و زیبای ایران که در یونسکو ثبت جهانی شده‌اند، گفت: ‌در چارچوب همکاری‌های فرهنگی فیمابین، برنامه‌های متنوع فرهنگی در ماه‌های اخیر در دو کشور برگزار شده است. هفته فرهنگی ایران در ماه فوریه سال گذشته به میزبانی دولت ترکمنستان در عشق آباد برگزار شد و قرار است روزهای فرهنگی ترکمنستان در اواخر ماه نوامبر (اوایل آذر) ۲۰۲۳ در شهر اصفهان برگزار شود. 

او ادامه داد: خوشبختانه پس از رفع محدودیت‌های کرونا و باز شدن مرزهای ترکمنستان، رفت و آمد بین اتباع دو کشور افزایش بسیاری یافته است. گردشگران ترکمنی بیشتر با هدف تفریح، تجارت، دیدن مکان‌های زیارتی و بعضا معالجه به ایران سفر می‌کنند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد و سرکنسولگری کشورمان در مرو علاوه‌بر ارائه تسهیلات و صدور سریع روادید برای گردشگران ترکمنستانی، همواره در تلاش است تا از طریق نهادهای ذی‌ربط در ایران، سفر سهل و ساده‌ای را برای مسافران ترکمنی در ایران فراهم کند. 

صادقی همچنین گفت: بسیاری از گردشگران ایرانی به دیدار از ترکمنستان و شهر زیبای عشق‌آباد و سایر جاذبه‌های گردشگری ترکمنستان علاقه‌مند هستند. در ماه‌های اخیر تعدادی از گردشگران ایرانی از ترکمنستان دیدار کردند. امید است با حمایت دولت ترکمنستان و ارائه تسهیلات بیشتر در اعطای روادید به گردشگران ایرانی به‌ویژه در قالب سفرهای خانوادگی، تعداد بیشتری از گردشگران ایرانی از ترکمنستان دیدار کنند. 

او در عین حال بیان کرد: ‌امیدوارم با برگزاری این جشنواره و آشنایی بیشتر شرکت‌های گردشگری ایرانی و ترکمنی با یکدیگر و بسته شدن اسناد همکاری بین آن‌ها، شاهد بیش از پیش تبادل گردشگری بین دو کشور باشیم. 

معاون سفارت ایران در ترکمنستان همچنین از مردم این کشور و سفیران خارجی کشورهای مقیم در عشق‌آباد، که در این جشنواره حضور داشتند، دعوت کرد به دیدار ایران بیایند و در ادامه گفت: با توجه به بزرگداشت سال ۲۰۲۴ به نام شاعر بزرگ «مختومقلی فراغی» از سوی ترکمنستان، از مدیران شرکت گردشگری دو کشور درخواست می‌کنم، تورهای خاص زیارتی از آرامگاه این شاعر در استان گلستان را برای سال آینده فراهم کنند. 

تمایل ترکمنستان برای همکاری‌های آموزش گردشگری با ایران

گلشاد باکیوا یازلی یونا ـ معاون  بخش گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان ـ نیز گفت:‌ در نتیجه تلاش‌های رییس‌جمهور ترکمنستان روابط دوستی ترکمنستان با کشورهای خارجی روز به روز رشد و توسعه پیدا می‌کند. براساس اصل بی‌طرفی کشور به رشد و تکامل  همکاری‌های بین‌المللی ترکمنستان با کشورهای خارجی، به حوزه گردشگری توجه خاص می‌شود؛ زیرا حوزه گردشگری در هر کشوری نشانگر رشد اقتصادی آن است و در کشور ما نیز برای رشد حوزه گردشگری فعالیت‌های زیادی می‌شود. 

او بیان کرد: ‌برگزاری جشنواره گردشگری و در چارچوب آن نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی گام مهمی در گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در بخش گردشگری است. 

باکیوا ادامه داد: در حال حاضر تعداد جهانگردان خارجی که به بازدید از بناهای یادبود تاریخی چون نساء، دهستان، کهنه اروگنچ،‌ دایاخاتون و مرو قدیمی علاقه دارند، روز به روز افزایش می‌یابد. 

او با بیان این‌که ترکمنستان از دیرباز به نام «چهارراه هفت جاده جهان» شهره بوده است، یادآور شد: ‌ترکمنستان مرکز جاده ابریشم بزرگ بوده است که غرب و شرق را به هم متصل می‌کرد. در دوره جدید در مسیر جاده ابریشم بزرگ روابط اقتصادی جدید آغاز شده است. زمینه‌های مهم آن به روابط تجاری، حمل و نقل و ارتباطات، گردشگری و فرهنگی مرتبط است. برای تبلیغ امکانات گردشگری ترکمنستان در دیگر کشورها، جلب توجه گردشگران خارجی، و گسترش روابط گردشگری با کشورهای همسایه که در مسیر جاده ابریشم بزرگ قرار دارد، قرارداد و تفاهم‌نامه‌هایی امضا می‌شود. این نیز در آینده به تکامل روابط گردشگری کمک  می‌کند.

معاون بخش گردشگری وزارت فرهنگ ترکمنستان همچنین در جریان بازدید علی مجتبی روزبهانی ـ سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان ـ از این جشنواره و نمایشگاه، درباره گسترش همکاری‌های آموزش گردشگری بین دو کشور، استفاده از استادان ایرانی برای انتقال دانش گردشگری به ترکمنستان را پیشنهاد کرد. 

در ادامه این مراسم، احمدی به نمایندگی از بخش خصوصی حاضر در این نمایشگاه به معرفی ظرفیت‌های ایران در حوزه گردشگری سلامت پرداخت و افزود: براساس آمار ملی و گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۲ از چهار میلیون گردشگر خارجی که به ایران سفر کردند، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به انگیزه معالجات پزشکی به ایران آمدند. امکانات گسترده استان‌های گردشگرپذیر همچون خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، اصفهان و فارس آماده پذیرش گردشگران خارجی است و شرکت‌های ایرانی آماده پذیرش گردشگران ترکمنستان هستند. 

او همچنین با اشاره به قرار گرفتن ایران و ترکمنستان در مسیر جاده ابریشم، افزود: دو کشور به دلیل آن‌که در مسیر جاده تاریخی ابریشم قرار گرفته‌اند از گذشتۀ دور در حوزه گردشگری همکاری فعالی داشته‌اند. با گذشت زمان و پس از احداث جاده‌ها و خطوط آهن بین‌المللی شاهد گسترش تعامل صنعت گردشگری در کنار توسعه همکاری‌های حمل و نقلی بوده‌ایم. 

سیلاپبردی آتایف آکمحمدویچ نیز به نمایندگی از شرکت‌های گردشگری ترکمنستان به معرفی ظرفیت‌ها و امکانات این کشور برای جذب گردشگر پرداخت.  

جشنواره گردشگری و صنایع دستی ایران و ترکمنستان که از عصر سه‌شنبه نهم آبان‌ماه در شهر عشق‌آباد برپا شده است تا روز پنج‌شنبه ۱۱ آبان‌ماه ادامه دارد. در این جشنواره علاوه‌بر معرفی صنایع دستی، خوراک‌ها و ظرفیت‌های گردشگری، موسیقی و رقص‌های محلی اجرا می‌شود. نوید رسولی ـ رایزن فرهنگی ایران در ترکمنستان ـ نیز از برگزاری کنسرت موسیقی مشترک در حاشیه این جشنواره و در یکی از سینماهای شهر عشق‌آباد خبر داد. 

شرکت‌های گردشگری ترکمنستان نیز با حضور در این رویداد سعی دارند روابط گردشگری دو کشور را به سطح پیش از همه‌گیری کرونا برسانند. به گفته رسولی، حدود ۱۰ شرکت گردشگری، صنایع دستی و سلامت از ایران در بخش نمایشگاهی این جشنواره حضور دارند. 

مجتبی باباخانی، راهنمای گردشگری و نماینده یکی از شرکت‌های گردشگری ایران که حدود ۲۰ سال در بازار گردشگری ترکمنستان فعال بوده و در این رویداد حضور دارد، گفت:  ترکمنستانی‌ها بیشتر به انگیزه درمان به ایران سفر می‌کنند و ظرفیت پزشکی ایران می‌تواند به جذب بیشتر مسافر از این کشور کمک کند. ترکمنستانی‌ها هم به تقویت روابط گردشگری و رشد آن در این کشور بسیار مایل هستند. ترکمنستان هتل‌ها و رستوران‌های خیلی خوبی دارد، نزدیکی فرهنگی داریم و با توجه به نزدیک بودن عشق‌آباد به مشهد، می‌توان سطح رفت‌وآمد دو کشور را افزایش داد. فقط امیدوارم صدور روادید از سوی ترکمنستان تسهیل شود، صدور روادید به همراه دعوتنامه دست‌کم بین ۲۵ روز تا یک ماه طول می‌کشد. در صورت تسهیل این شرایط، می‌توان بین عشق‌آباد و مشهد پرواز مستقیم برقرار کرد که یقینا تعداد سفرها را افزایش خواهد داد. 

با توجه به حجم سفر ترکمنستانی‌ها برای درمان به ایران، بخشی از فضای این نمایشگاه به گردشگری سلامت اختصاص داشت، هرچند به دلیل ناشناخته بودن این بازار، تعداد کمی از شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری سلامت از ایران حضور داشتند. علیمراد حیدری گرجی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی مازندران که در این نمایشگاه حاضر بود، به ایسنا گفت که این دانشگاه دارای هشت مرکز تخصصی درمان بیماران خارجی (IPD) است و چند سالی است در زمینه گردشگری سلامت فعالیت می‌کند و در حال حاضر ۳۰۰ دانشجوی خارجی دارد. 

حیدری اظهار کرد:‌ بیشتر بیماران خارجی هم که به بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه مراجعه می‌کنند برای جراحی چشم، نازایی، زیبایی و بیماری‌های قلبی است و بیشتر هم از حوزه خلیج فارس هستند. ترکمنستان نیز بازار به‌القوه‌ای در گردشگری سلامت است، اما به زیرساخت مناسب برای حمل و نقل نیاز دارد، مسیری که یک بیمار ترکمنستانی باید طی کند تا به مازندران برسد، زمینی بوده که حدود هفت ساعت زمان می‌برد، اگر به بازار گردشگری این کشور فکر می‌کنیم باید پروازهای مستقیم بین شهرهای مختلف ایران و ترکمنستان افزایش یابد، به ویژه آن‌که جغرافیا و آب‌وهوای مازندران برای مردم ترکمنستان و دیگر همسایگان می‌تواند جذاب باشد. 

نوید رسولی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان این رویداد را نخستین جشنواره مشترک گردشگری و صنایع دستی ایران و ترکمنستان خواند و درباره سطح روابط گردشگری دو کشور، گفت:‌ در حال حاضر میانگین ۲۰۰ نفر در روز از ترکمنستان به ایران سفر می‌کنند که بیشتر به انگیزه درمان و خرید و سیاحت است. یکی از دلایلی که این جشنواره برگزار شد، ضرورت تقویت شناخت مردم دو کشور از یکدیگر است تا رفت و آمد گردشگری بین دو کشور تقویت شود. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار