gardeshban.ir

شهرستان درگز که به دره گز نیز معروف است، در شمال شرق ایران، استان خراسان رضوی قرار دارد.
کد خبر: ۶۰۲۷۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۲-1402 August 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهرستان درگز که به دره گز نیز معروف است، در شمال شرق ایران، استان خراسان رضوی قرار دارد. این شهر در فاصله ۲۵۵ کیلومتری مشهد واقع شده و از پیشینه فرهنگی و تاریخی غنی برخوردار است. درگز در طول دوره‌های مختلف شاهد وقایع تاریخی قابل توجهی بوده است. قدمت اکثر اماکن تاریخی آن به دوره افشاریه می‌رسد. هرساله گردشگران زیادی با رزرو تور مسافرتی به منطقه دیدنی درگز می‌آیند. در این نوشته شهر زیبای درگز را معرفی می‌کنیم و در مورد معروف‌ترین جاهای دیدنی درگز صحبت خواهیم کرد.

جاهای دیدنی درگز | گشتی در مواهب طبیعی دیدنی‌ و شگفت‌انگیز شمال شرق کشور


معرفی شهر درگز

درگز شهری تاریخی با قدمتی هفت هزارساله و یکی از قدیمی‌ترین مقاصد گردشگری ایران است. این شهر در مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد و از قبل از دوران اسلامی محل سکونت اقوام مختلف بوده است. شایان ذکر است، این شهر زادگاه نادرشاه افشار است. بسیاری از آثار و بناهای تاریخی این شهر مربوط به دوران سلطنت نادرشاه و دوره افشاریه است. زبان‌های محلی درگز ترکی درگزی و کردی کرمانجی است.


درگز شهری قدیمی در ایران است که تاریخ شگفت‌انگیزی دارد. در گذشته به نام ابیورد شهرت داشت. همچنین زمانی خاوران نامیده می‌شد و محل سکونت اشکانیان در خراسان بود. آثار و بقایای تاریخی به قدمت ۷۰۰۰ سال در نزدیکی این شهر کشف شده است که نمایانگر تاریخ باستانی این منطقه است.

شهر درگز نه تنها به دلیل اهمیت تاریخی، بلکه به دلیل جاذبه‌های طبیعی نیز شهرت دارد. در سفر خود می‌توانید ضمن گشت‌وگذار در اماکن مختلف تاریخی و باستانی از طبیعت بی‌نظیر این شهر نیز دیدن کنید.

۱. مقبره علامه شهرستانی

یکی از شخصیت‌های تاریخی معروف در این شهر علامه شهرستانی است. این عالم بزرگ در زمینه‌های مختلف از جمله فقه، فلسفه، حدیث و تفسیر صاحب نظر بود. این فرد در میان مردم درگز بسیار مورد احترام بود، به همین دلیل، مقبره باشکوهی برای او ساختند. معماری خاص این مقبره نشا‌ن‌دهنده اهمیت تاریخی آن است. امروزه به عنوان یک زیارتگاه پرطرفدار و یک جاذبه گردشگری برجسته در این شهرستان قرار دارد.

۲. منطقه تفریحی امام قنبر

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی درگز منطقه تفریحی امام قنبر است. تفرجگاه امام قنبر در میان ارتفاعات الله اکبر و در نزدیکی روستای داغدار قرار گرفته است. این منطقه زیبا مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای دارد که با فضای سرسبز، درختان بلند، نهرها و رودخانه‌ای روان با آب شفاف و گوارا مزین شده است. این تفرجگاه به خاطر چشمه‌های معدنی آب گرم خود که فواید ارزشمندی برای سلامت دارند، شناخته شده است. بلیط هواپیما مشهد را خریداری کنید و به این تفرجگاه خاطره‌انگیز مراجعه کنید و از تماشای زیبایی‌های آن لذت ببرید.

جاهای دیدنی درگز | گشتی در مواهب طبیعی دیدنی‌ و شگفت‌انگیز شمال شرق کشور


۳. قبرستان گبرها

یکی دیگر از مکان‌های تاریخی درگز، قبرستان گبرها است که قدمت آن به قرن ششم تا نهم هجری و دوره حکومت ایلخانی بازمی‌گردد. این گورستان باستانی متعلق به زرتشتیان و مغول‌ها بود که به گبرها معروف بودند. این گورستان که بر روی تپه‌ای نزدیک محل سکونت آنها ساخته شده است، اکنون یک جاذبه تاریخی باارزش در شهر است.

۴. دره چهلمیر

دره چهلمیر یک مقصد گردشگری محبوب و یکی از جاهای دیدنی درگز است که به خاطر زیبایی‌های طبیعتش شناخته می‌شود. این دره که در قسمت شرقی پارک ملی تندوره قرار دارد، با مناظر گیرا و آب‌و‌هوای مطبوع خود در ماه‌های تابستان، بازدیدکنندگان را از سراسر ایران به خود جذب می‌کند.

۵. پارک ملی تندوره

پارک ملی تندوره یکی دیگر از مقاصد دیدنی درگز است. این پارک ملی که در نزدیکی مرز ترکمنستان قرار دارد، زیستگاه گونه‌های مختلف حیات وحش مانند قوچ، میش، بز، گرگ، گراز و شغال است. مناظر منحصربه‌فرد پارک، از جمله کوه‌ها، صخره‌ها، تپه‌های شیب‌دار و دره‌های عمیق با پوشش گیاهی متنوع است.

۶. بقعه سید علی خان درگزی

آرامگاه سید علی خان درگزی یکی دیگر از بناهای تاریخی شاخص درگز است که قدمت آن به دوره مشروطیت می‌رسد. سید علیخان درگزی شاعر و سیاستمدار نامی است که سازمان فرهنگی و اصلاح‌طلب موسوم به اصحاب سراچه را در خراسان تأسیس کرد. بقعه در گورستانی متروک قرار دارد و دارای سازه آجری مربع شکل با سقف گنبدی است.

۷. دره قزقان و شیلگان دره

دره قزغان و دره شیلگان دو منطقه پرطرفدار و دیدنی درگز هستند که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. این تپه‌ها مناظر فوق‌العاده‌ای دارند. بهتر است در فرودین و اوایل اردیبهشت بلیط قطار مشهد را خریداری کنید و به درگز بیایید تا زیبایی‌های طبیعی این دره‌ها را به طور کامل درک کنید.

جاهای دیدنی درگز | گشتی در مواهب طبیعی دیدنی‌ و شگفت‌انگیز شمال شرق کشور


۸. پلکان نادری

یکی دیگر جاهای دیدنی درگز و از مکان‌های تاریخی معروف این شهر پلکان نادری است که توسط نادرشاه افشار ساخته شده است. این پلکان در کنار شوسه در نزدیکی روستای کاپکان قرار دارد. این بنا از حدود ۹۰۰ پله تشکیل شده است که بر روی سنگ‌های کوه تراشیده شده‌اند. هر پله حدود ۳ متر عرض، ۳۰ متر طول و ۱۳ سانتی متر ارتفاع دارد و عظمت و عزم نادرشاه افشار را به نمایش می‌گذارد. این پلکان همچنین دارای سه کتیبه تاریخی مربوط به ساخت آن است.

۹. روستای قازان بیک

روستای قازان بیک روستایی زیبا در بخش لطف آباد شهرستان درگز است. این روستا به خاطر مزارع سرسبزش شناخته شده است که آن را به یکی از جذاب‌ترین روستاهای منطقه تبدیل کرده است. روستای قازان بیک همچنین یک مکان محبوب برای برگزاری مسابقات محلی مانند والیبال، فوتبال و دیگر ورزش‌هاست.

۱۰. مقبره حضرت سلطان درگز

بقعه حضرت سلطان درگز بقعه‌ای خشتی و سفالی است که در فاصله تقریبی ۱۰ کیلومتری جنوب جاده قوچان به درگز واقع شده است. این مقبره مربعی شکل به عقیده بسیاری از روستاییان مقبره سلطان سنجر سلجوقی است، ۷٫۷ متر طول و عرض دارد. بنا با تزیینات گلی و مقرنس‌های زیبا مزین شده است. همچنین دارای سکوی گچی است که نقوش پیچیده اسلیمی و اشعار حکاکی شده به رنگ قرمز را به نمایش می‌گذارد.

۱۱. حمام جشن آباد

حمام جشن آباد اثری تاریخی است که در روستای جشن آباد در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان درگز واقع شده است. قدمت این حمام به دوره قاجاریه می‌رسد و توسط حاج حیدر حیدری ساخته شده است. بعدها توسط اهالی روستا خریداری و به ساختمان عمومی تبدیل شد. حمام دارای یک ورودی کوچک با طاق‌های هلالی و یک راه پله منحنی است. این مکان دارای بخش‌های مختلفی از جمله فضای مدور با آلاچیق‌های بزرگ و کوچک، گلخانه و گنبد مرکزی بزرگ با نورگیر است. حمام از مصالحی مانند آجر، ساروج، آهک و سنگ ساخته شده است که سبک معماری آن زمان را به نمایش می‌گذارد.

۱۲. دره شمخال

دره شمخال درگز یکی دیگر از جاهای دیدنی درگز و زیبایی‌های طبیعی این شهر است. این دره منحصربه‌فرد حدود ۱۸ کیلومتر امتداد دارد که از روستای شمخال شروع و با شیبی ملایم به درگز منتهی می‌شود. این دره مناظر تماشایی دارد و برای دوستداران طبیعت یک بازدید ضروری است.

جاهای دیدنی درگز | گشتی در مواهب طبیعی دیدنی‌ و شگفت‌انگیز شمال شرق کشور


۱۳. آتشکده بندیان

در منطقه بندیان درگز، آتشکده‌ای از دوره ساسانی کشف شد که منجر به حفاری‌های مداوم در سال‌های اخیر شده است. برجی که در این مکان قرار دارد، محل دفن زرتشتیان بود. این مکان معروف به برج خمیشی به شکل استوانه‌ای به ارتفاع سه متر و قطر تقریبی ۲۰ متر است.

در داخل آتشکده گچ‌بری‌های پیچیده و زیبایی از دوران ساسانی به جا مانده است. این گچ‌بری‌ها صحنه‌های مختلفی از جمله پیروزی بهرام پنجم بر شاه هپتالیان، مراسم مذهبی با حضور آناهیتا، معرفی مردم به شاه و ضیافت بزرگ تاج‌گذاری را به تصویر می‌کشد.

علاوه بر این، یک آتشدان باشکوه در داخل معبد پیدا شد و محراب آن دارای پنج کتیبه به خط پهلوی است. در سال ۱۳۷۳ کاوش‌ها در این منطقه آغاز شد و آثار گچ‌بری مربوط به سال ۴۲۵ پس از میلاد در زمان بهرام پنجم که در تاریخ طبری نیز ثبت شده است، آشکار شد. به علاقه‌مندان به تاریخ باستانی پیشنهاد می‌کنیم حتماً هنگام گردشگری در مشهد این مکان را در نظر بگیرند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار