gardeshban.ir

دهکده سارال همانند تصویری کوتاه از بهشت روی زمین جلوه‌گری می‌کند. فضایی است آرام و بکر که شما را از افکار خود بیرون می‌کشد.
کد خبر: ۶۰۲۹۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۲-1402 August 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
طبیعت بکر و فرهنگ تاریخی غنی یکی از عوامل مهم برای انتخاب یک مکان برای بازدید است. حال اگر هر دو را در یک مکان داشته باشیم که شگفت‌انگیز است. دهکده سارال همانند تصویری کوتاه از بهشت روی زمین جلوه‌گری می‌کند. فضایی است آرام و بکر که شما را از افکار خود بیرون می‌کشد.

منظره‌ای زیبا با کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده اطراف سبب به‌وجودآمدن این بهشت طبیعی در کردستان شده است. شما نیز با عدم تجربه این زیبایی و پی‌نبردن به خصوصیت‌های این مکان یک هدیه بهشتی را از دست داده‌اید پس در معرفی این مکان همراه ما باشید.

دهکده سارال


دهکده سارال کجاست؟

دیوان دره دارای سه بخش سارال، کرفتو و هشت دهستان است که بخش سارال (نقش‌ونگار کردستان) تقریباً یک‌سوم آن را تشکیل داده است. از شهرهای توریستی نزدیک سارال می‌توان به دو بخش دیگر دیواندره، سنندج و روستای پلنگان اشاره کرد. همسایه‌های سارال نیز کلاترزان، حسین‌آباد و خورخوی هستند. در تصویر زیر منطقه‌ای که سارال در آن قرار دارد را می‌توانیم مشاهده کنیم.

دلایل جذب گردشگر

دلایلی که اینجا مکان مناسبی برای گردشگری است طبیعت بکر و آثار فرهنگی و تمدن آن به همراه مردمی مهربان است که هر یک از این دلایل نام‌برده به‌خصوص طبیعت محصورکننده شما را جذب خواهد کرد. از چشمه‌های دل‌انگیز تا غارهای اطراف دهکده سارال و قلعه‌هایی همچون قلعه بارام و افراسیاب و آثار مشاهیر آنجا یک سفر به‌یادماندنی برای شما می‌سازد

دهکده سارال


خصوصیات طبیعی

سارال یک منطقه کوهستانی است که دورتادور آن را کوه‌هایی همانند دیوار قلعه فراگرفته‌اند. از کوه‌ها که پایین بیاییم، دشتی هموار پر از گل و گیاه‌های زینتی و دارویی و خوراکی را مشاهده می‌کنیم که با یک ترکیب جادویی با رود و چشمه منظره‌ای دل‌انگیز را به وجود آورده است. این منطقه دارای بهارهای مطبوع و نشاط‌آور است این نیز به دلیل زمستان‌های سردی است که بیش از بهار در این منطقه وجود داشته است.

از گیاهانی که در این منطقه می‌توان شاهد بود پسل کاشه هفت توقه ریواس و… است. یکی دیگر از دلایل این سرسبزی و تنوع گیاهی را می‌توان کوه چهل‌ چشمه دانست. همان‌طور که از نام آن پیداست این کوه سرچشمه اکثر رودهای سارال و دارای چشمه‌های جوشان است. این منطقه کمی دور از دسترس قرار دارد؛ اما ارزش مسیری را که طی می‌کنید را دارد.

جاذبه های دیدنی نزدیک

از شهرهای نزدیک به دهکده سارال می‌توان به سنندج و دو بخش دیگر دیوان دره اشاره کرد؛ اما از شهرها که بگذریم می‌توانیم به غارهای شگفت‌انگیز اطراف آن اشاره کنیم. غار کرفتو نزدیک‌ترین غار به سارال است که یک غار آهکی محسوب می‌شود. غارهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آنها بازدید کنید مثل غار قالوجه و غار باش اشلاق.

تاریخ فرهنگ مردم

مردم دهکده سارال گرچه کرد کردستان هستند؛ اما گویش و لباس‌های محلی آنها متفاوت با مردم کردستان است. شغل اکثریت مردم در آنجا دامداری است و صنایع‌دستی مشهور آنها قالی و قالیچه و گلیم است. همچنین سارال مشاهیری همچون سید احمد حسینی متخلص به محزون کردستانی بابا شیخ احمد سید محمدصادق صفاخان بدیع مدیری شیخ حسین هزارکانیان سید محمد حکیم را در خود پرورش داده است.

دهکده سارال


راه‌های دسترسی

 برای رسیدن به سارال ما به شما دوراه را معرفی می‌کنیم:

از تهران به سمت بزرگراه ساوه – همدان حرکت می‌کنیم و بعد از بیجار عبور کرده و به دیوان دره می‌رسیم.

می‌توانیم از بزرگراه قزوین- زنجان به بیجار برویم (مسیر طولانی‌تر).

سخن پایانی

برای آشنایی بیشتر با یک دهکده یا منطقه باید آن را از جوانب فرهنگی طبیعی مردمی بررسی کرد تا آشنایی بیشتر پدید آید. در این متن تمام جنبه‌های فرهنگی تاریخی مردمی برگزیده شده است تا شما شناخت خود را از این دهکده بالا ببرید. حتماً مشاهده کردید که سارال چقدر پربار و جذاب است و ارزش گرفتن وقت باارزش شما را دارد.


دهکده سارال

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار