gardeshban.ir

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه تقاضا می‌کنم در بقاع متبرکه مسئله بهداشت عمومی مدنظر قرار گرفته شود چراکه این مسئله مهمی است، از نبود تابلو و تبلیغات درست برای امامزادگان و بقاع متبرکه انتقاد کرد.
کد خبر: ۶۰۲۸۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲-1402 August 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
ضرغامی: درباره امامزاده‌ها تبلیغات درستی صورت نمی‌گیرد


سیدعزت‌الله ضرغامی - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی- پیش از ظهر امروز دوشنبه (۸ آبان‌ماه) در آیین اختتامیه اولین جشنواره سراسری «سُلالهِ» ویژه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و مدیریتی آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه که در هتل ارم برگزار شد، با اشاره به عملیات طوفان الاقصی و پیروزی جبهه مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی اظهار کرد: جنایات و کودک‌کشی صهیونست‌ها به خاطر شکست ‌آن‌ها است چراکه هنوز دنیا متوجه عمق شکست آن‌ها نشده است.

وی با اشاره به اهمیت ظرفیت امامزادگان و بقاع‌متبرکه تاکید کرد: تولیت در یک امامزاده پدیده‌ی چندوجهی است چون ظرفیت‌های بقاع متبرکه فوق‌العاده متنوع و پرظرفیت است و می‌توان کارهای زیادی را ذیل آن‌ها انجام داد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به توصیه‌ی آیت‌الله راشد یزدی نسبت به خودش اشاره و یادآور شد: روزی آیت‌الله راشد یزدی به من گفت، محتکر تنها کسی نیست که برنج احتکار می‌کند بلکه آن کسی که موقعیتی دارد و از ظرفیت آن استفاده نمی‌کند، حتما یک محتکر است لذا دستگاه حکمرانی جمهوری اسلامی باید خودش را با این آموزه‌ها تطبیق دهد.

ضرغامی ابراز کرد: بقاع متبرکه از برجسته‌ترین و مهم‌ترین آثار معماری اسلامی هستند که شامل میراث فرهنگی اسلامی هستند؛ اهمیت این آثار چه به لحاظ معماری و هنری معماست چون شامل انواع رشته‌های هنر هستند و از آثار ملموس کشور است که نمونه آن کارهایی است که اخیرا ثبت تاریخ جهانی شد.

وی از ثبت جهانی مساجد تاریخی خبر داد و افزود: مردم به خاطر نیت‌های خود در طول تاریخ بهترین‌ مکان‌ها را بنا نهادند لذا کاری کرده‌اند که در شان امامزادگان باشد. ما باید این‌ها را نگه‌داری کنیم و این ماموریت مهمی است که به لحاظ معنویت و آثار بی‌بدیلی که در سبک زندگی دارد، بر دوش ما است.

به گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بقاع متبرکه مصداق بارز معماری و هنر اسلامی است.

ضرغامی حفظ بناهای تاریخی و بقاع متبرکه را یک ضرورت دانست و گفت: باید شان و شئون بناها را حفظ کنیم؛ تقاضا می‌کنم در بقاع متبرکه مسئله بهداشت عمومی مدنظر قرار گرفته شود چرا که این مسئله مهمی است لذا این را مهم بدانیم چراکه کار گردشگری عملیاتی است.

وی با انتقاد از تعطیلی برخی مساجد اظهار کرد: درباره امامزاده‌ها باید این اماکن به مسافرین معرفی شوند در حالی که تبلیغات درستی صورت نمی‌گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: امامزادگان و بقاع متبرکه می‌تواند محلی برای ارتباط با نسل جوان باشد، طبق بیاناتی که از رهبر معظم انقلاب داریم بسیاری از مسائل اجتماعی دستور دینی است لذا باید زبان و نسل جدید را شناخت؛ رابطه‌های ما با نسل جدید قطع شده است که باید به آن اهتمام داشت.

ضرغامی ادامه داد: ۸۷۰۰ بقعه در کشور وجود دارد که ۲ هزارتا آن‌ها ثبت ملی است، این یک ظرفیت بزرگ برای میراث فرهنگی کشور است که باید حفظ و مرمت شود. مهم‌تر از ترمیم، توسعه است که ما کاملا موافق آن هستیم البته این توسعه باید متناسب با معماری بنا و بقعه مبارکه باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار