gardeshban.ir

«مسجد ـ مدرسه حیدریه» یکی از بناهای تاریخی استان قزوین است که به گفته دوستداران میراث فرهنگی این استان با وجود اینکه درهای آن به روی مردم و گردشگران بسته است اما مدتی است بخش‌هایی از  آن در اختیار یک هنرمند صنایع‌ دستی قرار گرفته و همین موضوع نگرانی‌هایی را درباره چگونگی حفظ این بنا برانگیخته است.
کد خبر: ۶۰۲۹۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۲-1402 August 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
چرا درهای «مسجد ـ مدرسه حیدریه» فقط به روی یک هنرمند باز است؟


«مسجد ـ مدرسه حیدریه» قزوین در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و بر اساس پرونده ثبت ملی آن اثری سلجوقی، ایلخانی و منسوب به قرن ششم قمری است. با این وجود درهای این بنای تاریخی به روی مردم بسته است و از وضعیت فعلی آن اطلاعات چندانی در دسترس نیست. 

حال با تبدیل آن به کارگاه صنایع دستی، دوستداران میراث فرهنگی قزوین معترض شده‌اند و این اقدام را خطری برای این بنای تاریخی می‌دانند؛ چراکه قبل از آن هم خانه تاریخی آراز به یکی از این کارگاه‌های صنایع دستی تبدیل و بعد از تحویل خانه خسارت‌های زیادی به آن وارد شده بود. 

ایسنا این ماجرا را از محمدعلی جمالی، هنرمند و مجسمه‌سازی که کارگاه خود را در «مسجد - مدرسه حیدریه» دایر کرده است، پیگیری کرد و او در پاسخ به این‌که چگونه این بنا در اختیار او قرار گرفته است، گفت: ما قرارداد اجاره داریم. این فضا متروکه بود و در اصل مدیریت آن با آموزش و پرورش بود، اما میراث فرهنگی آن را به ما واگذار کرد به شرط آنکه هزینه‌های مرمت را پرداخت کنیم. ضمن اینکه فقط یکی از اتاق‌های این بنا به ما داده شد و مرمت همان هم بر عهده ماست. 

او افزود: قرارداد اجاره هم به این صورت است که بنا به مزایده گذاشته شد و به ازای مرمت آن، چند سال اجاره داده می‌شود. ما هم در مزایده برنده شدیم و تا الان یک میلیارد و ۴٠٠ میلیون تومان برای مرمت آن هزینه کرده‌ام و بر حسب محاسباتی که انجام دادیم بیش از سه میلیارد دیگر باید برای مرمت آن هزینه کنیم. یک سال برای مرمت زمان داریم، بعد از آن طبق هزینه‌ای که کردیم، مدت زمان حضور ما در این بنا محاسبه می‌شود.

جمالی با اشاره به اینکه مدرسه حیدریه بازدید عمومی ندارد، اظهار کرد: تمام بناهایی که بازدید عمومی ندارند، در فهرست مزایده قرار می‌گیرند. برای بازدید از بنا هم دانشجویان و محققان می‌توانند با نامه از میراث فرهنگی از بنا بازدید کنند.  

ایسنا با توجه به اینکه این بنا بازدید عمومی ندارد و نگرانی‌هایی برای وضعیت آن وجود دارد، ماجرای اجاره آن به کارگاه صنایع دستی را از معاون میراث فرهنگی قزوین نیز پیگیر شد که از انجام مصاحبه و ارائه توضیحات امتناع کرد. ایسنا همچنان آماده انعکاس توضیحات مسئولان میراث فرهنگی استان قزوین درباره چگونگی حفاظت، مرمت و واگذاری  این بنای تاریخی است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار