gardeshban.ir

بیشتر کودکانی که مبتلا به یبوست مزمن هستند دچار بیماری زمینه‌ای نبوده و یبوست در آنها به عنوان مشکلی ثانویه مثل اختلالات تغذیه‌ای، ترس از دفع یا تغییرات محیطی تحمیل شده است.
کد خبر: ۶۰۵۸۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۲-1402 September 06
گردشبان (gardeshban.ir) :



فوق‌تخصص گوارش کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه از هر ۴ مراجعه‌کننده به پزشک فوق‌تخصص گوارش کودکان، یک نفر مبتلا به بیماری یبوست مزمن است، گفت: کودکان مبتلا به یبوست باید به صورت دوره‌ای توسط پزشک متخصص بررسی شوند.

دکتر امیر حسین حسینی با اشاره به اینکه یبوست از بیماری‌های بسیار شایع در تمام سنین بویژه در کودکان است، اظهار کرد: این بیماری آنچنان زندگی کودکان و خانواده آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد که نیاز به مراجعات مکرر و درمان‌های طولانی مدت دارد.

وی افزود: از هر چهار مراجعه کننده به پزشک فوق تخصص گوارش کودکان، یک نفر مبتلا به بیماری یبوست مزمن است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم ‌پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه خانواده‌ها باید با علامت‌ها و نشانه‌های این بیماری و نکات مهم در درمان آشنا شوند، تاکید کرد: بیشتر کودکانی که مبتلا به یبوست مزمن هستند دچار بیماری زمینه‌ای نبوده و یبوست در آنها به عنوان مشکلی ثانویه مثل اختلالات تغذیه‌ای، ترس از دفع یا تغییرات محیطی تحمیل شده است.

به گفته حسینی، اصلی‌ترین نشانه‌های یبوست دفع سخت یا دفع مدفوع قطور یا فواصل طولانی بین دفع در کودک است.

وی در ادامه، دردهای مزمن شکمی، بی‌اشتهایی ایجاد توده‌های شکمی و حتی بی‌اختیاری دفع مدفوع را از دیگر نشانه‌های ثانویه ابتلا به یبوست دانست و افزود: متاسفانه گاهی بعضی از اعضای خانواده دچار یبوست می‌شوند و با تصور به اینکه این الگوی دفع در افراد دیگر خانواده هم وجود دارد آن را طبیعی تلقی کرده و به دنبال بررسی و درمان نیستند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: درباره درمان کودکان با یبوست مزمن باید به چند نکته اشاره کرد که اولین موضوع طول مدت درمان است؛ به این معنی که حداقل برای درمان یبوست سه ماه و گاهی درمان‌های طولانی‌تر لازم است.

این متخصص گوارش کودکان با اشاره به اثر مصرف‌ داروهای ملین در تنبلی روده، اضافه کرد: رژیم غذایی و آموزش دفع، نقش موثری در موفقیت درمان دارد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی خاطرنشان کرد: کودکان مبتلا به یبوست باید به صورت دوره‌ای توسط پزشک متخصص بررسی شده و در صورت شکست درمان بررسی‌های لازم تکمیلی انجام شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار