gardeshban.ir

باستان‌شناسان با کاوش در جمهوری چک یک سگک کمربند قرون وسطایی را کشف کرده‌اند که گمان می‌رود به یک فرقه بت‌پرستی ناشناخته تعلق داشته است.
کد خبر: ۶۱۰۲۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲-1402 October 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف سگک تاریخی از فرقه‌ای ناشناخته


باستان‌شناسان می‌گویند تصویر مبهم روی یک سگک قرون‌وسطایی که در جمهوری چک کشف شده است، یک حیوان وحشی (اژدها یا مار)   را نشان می‌دهد که قورباغه‌ای را می‌بلعد و ممکن است نمادی از یک فرقه بت‌پرستی ناشناخته باشد.

این سگک برنزی کمربند توسط فردی پیدا شد که با استفاده از دستگاه فلزیاب در نزدیکی روستایی به نام «لنی» (Lány) واقع در ۳۲ کیلومتری «پراگ» ‌ در جمهوری چک مشغول جست‌وجو بود.

به گزارش لایوساینس، باستان‌شناسان نخست گمان می‌کردند که طراحی تصویر مرکزی این سگک که یک مار یا اژدها را حین بلعیدن موجودی شبیه به قورباغه به تصویر می‌کشد، بی‌نظیر است، اما پس از مدتی دریافتند که در حدود ۱۲ سال اخیر آثار تاریخی تقریبا مشابهی در آلمان، مجارستان و دیگر نقاط جمهوری چک کشف شده است.

«Jiří Macháček» یک باستان‌شناس از دانشگاه ماساریک در «برنو» با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد:‌ من متوجه شدم آنچه ما با آن مواجه شدیم در حقیقت یک فرقه بت‌پرست ناشناخته است که در مناطق مختلف اروپای مرکزی در اوایل قرون وسطی و پیش از ورود مسیحیت وجود داشت. نقش یک مار که قربانی خود را می‌بلعد در اساطیر آلمانی‌ها، آوارها و اسلاوی‌ها به چشم می‌خورد. امروزه، ما درباره معنای دقیق آن می‌توانیم فقط حدس بزنیم، اما این مفهوم در اوایل قرون وسطی، افراد مختلف ساکن اروپای مرکزی را در سطح معنوی به هم مرتبط می‌کرد.

این باستان‌شناس همچنین نویسنده اصلی مقاله‌ای است که در ماه ژانویه در ژورنال «علوم باستان‌شناسی» (Archaeological Science) منتشر شد و در آن، سگکی که اخیرا در روستا کشف شده و سه سگک مشابه آن را این.طور توصیف کرده است: «یکی از این اشیاء‌ در نزدیکی «ایفلدورف» در جنوب آلمان، حدود ۳۲۵ کیلومتری جنوب غربی «لنی» پیدا شد. دیگری در نزدیکی «ژامبک» در مجارستان، در حدود ۴۵۰ کیلومتری جنوب شرقی «لنی» کشف شد و سگک دیگر در نزدیکی شهر «نووی بیجوو» در حدود ۱۱۰ کیلومتری شرق «لتی» پیدا شد.»

تحقیقات قبلی نشان می‌دهد چنین سگک‌هایی در قرن‌های هفتم و هشتم میلادی در اروپای مرکزی تولید می‌شد و معمولاً «آوار»ها از آن استفاده می‌کردند. «آوار»ها مردمی کوچ‌نشین بودند که گمان می‌رود اهل «استپ اوراسیا» باشند و در «حوضه پانونی»، مجارستان کنونی ساکن شدند.

به گفته محققان، «آوار»ها یک  دولت عشایری را در بخش بزرگی از اروپای مرکزی ایجاد کردند و  سایر مردم منطقه، که بسیاری از آن‌ها «اسلاو» بودند، از برخی از سنت‌های آن‌ها پیروی می‌کردند.

بررسی این سگک‌ها با اشعه ایکس، میکروسکوپ الکترونی و سایر روش‌ها نشان داد که این اشیاء در اصل تا حد قابل توجهی طلاکاری شده بودند و هر چهار مورد از مس استخراج‌شده از کوه‌های واقع در اسلواکی ساخته شده‌اند.

همچنین تجزیه و تحلیل شکل‌ آن‌ها بر اساس مدل‌های سه بعدی مجازی نشان داد که برخی از سگک‌ها از یک کارگاه یا از یک قالب واحد ساخته شده‌اند.

به گفته محققان شباهت چشمگیر این اشیاء به یکدیگر به وجود یک فرقه بت‌پرست که پیش‌تر  ناشناخته بود، ‌ اشاره دارد که مردم نقاط مختلف را در اوایل قرون وسطی به هم مرتبط می‌کرد.

مشخص نیست که مار یا اژدها و موجودی شبیه قورباغه دقیقا چه معنایی دارد، اما محققان خاطرنشان کردند که مبارزه با یک مار یا اژدها در افسانه‌های مرتبط با مفهوم خلقت در بت‌پرستان رایج است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار