gardeshban.ir

مدیر موزه وقف استان همدان از کشف کتیبه سردر بقعه شاهزاده حسین(ع) شهر همدان خبر داد.
کد خبر: ۶۱۲۶۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲-1402 November 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف کتیبه سردر بقعه شاهزاده حسین(ع) همدان


خسرو محمدی، با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه سازمان اوقاف با وزارت میراث فرهنگی در زمینه بازیابی، کشف، معرفی، طبقه‌بندی و ساماندهی آثار تاریخی و باستانی مربوط به بقاع متبرکه و موقوفات اظهار کرد: در همین راستا موزه وقف در سال ۹۷ در طبقه پایین آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) که در برگیرنده اشیاء وقفی، نذری، اهدایی و کشفی است، راه‌اندازی شد و در سایر استان‌ها نیز این امر به شدت و ضعف دنبال می‌شود که البته همدان در این حوزه پیشگام بوده است.

وی با بیان اینکه کشف کتیبه از بقعه شاهزاده حسین(ع) هم در راستای همان تفاهم‌نامه رقم خورده است، تصریح کرد: از زمان انعقاد آن تفاهم‌نامه سعی کردیم با دقت بیشتری در بقاع متبرکه و موقافات جستجو کنیم و انبارها، گاوصندوق‌ها و محل‌های نگهداری اشیاء را مورد بررسی قرار دهیم و خوشبختانه در حال یافتن یک به یک اشیاء گرانبها هستیم.

محمدی با اشاره به کتیبه کشف شده مربوط به سردر غربی امامزاده شاهزاده حسین(ع) در چند ماه پیش مطرح کرد: طی این مدت در حال خوانش کتیبه بودیم چرا که بعد از پیدا کردن هر مجموعه‌ای باید اصالت آن مورد تأیید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کتیبه در خود شاهزاده حسین(ع) (سنگ بنای این بقعه به قرن چهارم هجری قمری برمی‌گردد) کشف شده است، خاطرنشان کرد: فرآیند جستجو ادامه دارد و مجموعه‌های نفیسی داریم که به تدریج احیاء و معرفی می‌شوند تا برگ تازه‌ای از تاریخ کهن همدان خوانده شود.

مدیر موزه وقف استان همدان یادآور شد: کتیبه کشف شده، اثر فوق‌العاده‌ای است و از لحاظ سلامت به طرز معجزه‌آسایی خوب باقیمانده و چندین پژوهشگر هم در گذشته به وجودش اشاره کرده‌ و دنبالش بودند به طوری که دهه ۴۰ خورشیدی بعضی‌ها آن را دیده بودند اما بعدش مفقود شده بود که بعد از ۶۰ سال به دست ما رسیده است.

وی با اشاره به خط ثلث کتیبه و آیه قرآنی که در پیشانی آن است، اظهارکرد: نام متولی تعمیر کتیبه سردر بقعه روی آن درج شده به طوری که مردی از اهالی تبریز در همدان تاجر و صراف بوده و به خاطر ارادت به امامزاده با هزینه شخصی کتیبه‌ای را با همکاری یک خیّر به منظور بازسازی و احیاء سردر غربی (جایی که احتمالاً بانک ملی قرار دارد) تهیه کرده چرا که به نظر می‌رسد آن موقع احتمالاً تخریب شده و آسیب دیده است.

محمدی، جنس کتیبه را سنگ مرمر و ابعاد آن را ۵۵ در ۳۰ سانت دانست و تصریح کرد: قدمت کتیبه به ۱۲۴ سال قبل برمی‌گردد به طوری که در روی کتیبه تاریخ جمعه ۲۸ رمضان سال ۱۳۲۱ هجری قمری حک شده است.

وی با بیان اینکه این کتیبه در موزه وقف همدان نگهداری خواهد شد و درصدد ثبت ملی آن نیز هستیم، یادآور شد: موزه وقف همدان معمولاً پیش از اذان مغرب و عشاء بین ساعت ۱۷ تا ۲۰ باز است اما با توجه به اینکه موزه در حال تکامل است و کار کشف و انتقال آثار تاریخی را انجام می‌دهیم، هنوز زمان‌بندی خاصی برای زمان بازدید تعریف نشده است.

به گفته مدیر موزه وقف استان همدان، چند مورد دیگر از آثار تاریخی از بقاع متبرکه و موقافات استان کشف شده که در آینده اعلام خواهیم کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار