gardeshban.ir

وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان اینکه جزئیات قطار سریع‌السیر تهران - مشهد سال آینده اعلام می‌شود، گفت: امیدواریم تا پایان سال، خط ریلی رشت به کاسپین را راه‌اندازی کنیم که دریای خزر را به خلیج فارس متصل می‌کند و نقش کاربردی در انتقال بار دارد.
کد خبر: ۶۱۳۳۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲-1402 November 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
راه‌اندازی خط ریلی رشت - کاسپین تا پایان سال/ اعلام جزئیات قطار سریع‌السیر تهران - مشهد در سال آینده


مهرداد بذرپاش در مراسم ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازی‌شده به شبکه ریلی و همچنین مراسم امضای کاربرگ‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید اظهار کرد: در یک سال گذشته، چند کار در دستور کار قرار دادیم. امسال چند پروژه زیرساختی صنعت ریلی به بهره‌برداری رسید، پروژه‌هایی که بخشی از تامین مالی آنها صورت گرفته اما در این سال‌ها معطل مانده بود و بالاخره به مدار خدمت‌رسانی آمد. یکی‌از این ‌پروژه‌ها همدان به سنندج است که کردستان را به شبکه ریلی متصل کرد.

وی‌ ادامه داد: سرمایه‌گذاری و بردن منابع مالی به بخش‌های مختلف کشور، نیاز به زیرساخت‌های حمل‌ونقلی دارد. تکمیل کریدورهای شرقی‌غربی و شمالی جنوبی به زیرساخت‌های حمل و نقل نیاز دارد؛ در غیر این صورت فقط درحد شعار است. همچنین پروژه بستان‌آباد به تبریز پس از سال‌ها به بهره‌برداری رسید. کاربرد منطقه‌ای برای استان آذربایجان و کاربرد کریدوری در مسیر شرق به غرب از ویژگی‌های این راه‌آهن است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: پروژه اهواز اندیمشک یکی دیگر از این پروژه‌ها بود. همچنین امیدواریم در مدت زمان باقی‌مانده تا پایان سال هم خط ریلی رشت به کاسپین را راه‌اندازی کنیم که دریای خزر به خلیج فارس متصل می‌کند و اتصال بندر به بندر را فراهم می‌کند و نقش کاربردی در زمینه انتقال بار دارد. برای سال آینده هم اتصال بندر راهبردی چابهار به زاهدان را در برنامه داریم.

بذرپاش با اشاره به امضای کاربرگ‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید خاطرنشان کرد: امروز حدود ۶۰۰ میلیارد به مرحله نهایی رسید و حواله پول به شرکت‌های که مشمول ماده ۱۲ قانون می‌شدند، قرار گرفت.

آماده واگذاری حمل‌ونقل بار به بخش خصوصی هستیم

وی با اشاره به‌ حوزه ناوگان باری، اظهارکرد: تاکید ما این است که در حوزه بار باید واگذاری صورت گیرد. ما آماده واگذاری کشنده‌ها و واگن به بخش خصوصی و شرکت‌های صاحب بار هستیم، که هم سرمایه‌گذاری کنند و ما فقط زیرساخت را در اختیار دهیم و مدیریت سیر داشته باشیم. ما حتی حاضر به واگذاری لکوموتیوها هستیم.

تکلیف به راه آهن برای ساخت ۵۰۰ واگن مسافری

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسافری هم باید صرفه اقتصادی داشته باشد، گفت: هر شرکتی که امکان ساخت واگن مسافری دارد، حاضر به قرارداد با تهاتر نفت با آنها هستیم. این وظیفه را به شرکت‌ راه‌آهن محول می‌کنیم که یک قرارداد برای ساخت ۵۰۰ واگن مسافری با هر شرکت داخلی منعقد کند؛ تامین منابع مالی با وزارت راه به هر صورت از جمله تهاتر نفتی خواهد بود. حمل و نقل ریلی ایمن‌ترین و سهل‌ترین روش حمل‌ونقل است و ما به دنبال اضافه کردن ناوگان هستیم.

بذرپاش خاطرنشان کرد: هفته‌ای نیست که موضوع کریدورها از سوی رییس جمهوری پیگیری نشود. مقام معظم رهبری هم همواره این موضوع را پیگیری می‌کنند. اتمام ‌پروژه‌های نیمه‌تمام و تکمیل زنجیره‌های کریدوری و توسعه ناوگان در فاز اول با سفارش و ساخت داخل و بعد از آن واردات در دستور کار ما قرار دارد.

سیاست وزارت راه حرکت به سمت داخلی‌سازی است

وی با بیان اینکه سیاست دولت این است که به سمت داخلی‌سازی رویم، افزود: اگر بخش خصوصی به کمک صنعت نیاید، توسعه چشمگیری نخواهیم داشت؛ اما سرمایه‌گالری بخش خصوصی هم منوط به سوددهی است. در حوزه ریلی امروز ۶۸۵ واگن به بهره برداری رسید که بخش اعظمی باری بوده و توسط بخش خصوصی ساخته یا بازسازی شده فود. این بک برنامه مدون است که توسط بخش خصوصی عملیات ساخت و بازسازی وتوسعه ناوگان تا پایان دولت انجام شود و نیازهای جامع در بخش بار و مسافر پوشش داده شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سیاست ما واگذاری بار به بخش خصوصی به‌خصوص شرکت‌های صاحب بار است و این سیاست را دنبال می‌کنیم؛ بنابراین هر شرکتی که توان دارد جلو بیاید؛ البته کاستی‌هایی هم وجود دارد اما خواهش ما این است که در این مسیر خسته نشوند. در حوزه مسافر همینطور است و شرکت‌های خصوصی عهده‌دار هستند اما سیاست ما واگذاری کشنده‌ها نیز است و امیدواریم تا پایان دولت در این خصوص به پیشرفت بیشتری برسیم.

بذرپاش با اشاره به تکلیف برای سفارش‌گذاری ۵۰۰ واگن مسافری اظهار کرد: تا جای ممکن سفارش گذارم داخل در برنامه ماست و پس اژ آن واردات؛ البته ممنوعیت هایی هم در حوزه واردات داریم که به دنبال رفع ممنوعیت ها هستیم زیرا هدف ما افزایش سرعت ناوگان ریلی است.

قرارداد تجاری رشت - آستارا همین روزها امضا می‌شود

وی با اشاره به قرارداد خط ریلی رشت - آستارا با طرف روسی بیان کرد: قرارداد تجاری و اداری رشت - آستارا همین روزها امضا می‌شود؛ مدیرعامل شرکت روسی فردا به ایران می‌آید که قرارداد امضا شده و مشغول مذاکرات پایانی برای راه‌آهن رشت آستارا شویم تا این پروژه در زمان‌بندی خودش جلو برود و عقب‌ماندگی نداشته باشیم.

اعلام جزئیات قطار سریع‌السیر تهران - مشهد در سال آینده

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال درباره وضعیت قطار سریع‌السیر تهران - مشهد گفت: به طور کلی قطار سریع‌السیر از رئوس اصلی هدف‌گذاری ماست که با شرکت‌های خارجی این موضوع را پیگیری می‌کنیم؛ اما برای سال آینده جزئیات دقیق‌تری را اعلام خواهیم کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار