gardeshban.ir

استرامبولی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که طعمی فوق العاده دارد و یک فینگر فود پر طرفدار محسوب می‌شود که خیلی راحت به روش‌های مختلف درست می‌شود، از استرامبولی می‌توانید به عنوان یک پیش غذای شیک و مناسب پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید.
کد خبر: ۶۱۳۶۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲-1402 November 19
گردشبان (gardeshban.ir) :



استرامبولی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ است که طعمی فوق العاده دارد و یک فینگر فود پر طرفدار محسوب می‌شود که خیلی راحت به روش‌های مختلف درست می‌شود، از استرامبولی می‌توانید به عنوان یک پیش غذای شیک و مناسب پذیرایی و مهمانی‌ها استفاده کنید. 

مواد لازم برای خمیر

آرد۱۲۵ گرم

پودر خمیر مایه فوری۶ گرم معادل ۱ قاشق چای خوری
شکر۶ گرم معادل ۱ قاشق چای خوری
آب ولرم۱۲۵ میلی لیتر معادل نصف لیوان فرانسوی
روغن زیتون۲ قاشق غذا خوری
نمک۲/۱ قاشق چای خوری

مواد لازم برای لایه میانی

سینه مرغ۲۰۰ گرم معادل نصف ۱ سینه کامل
اسفناج۳۰۰ گرم
سیر۲ حبه
پنیر پیتزا۲۰۰ گرم
خامه برای رومال۱ قاشق غذا خوری
زرده تخم مرغ برای رومال۱ عدد
سیاه دانه برای تزئین به مقدار لازم
جعفری خرد شده برای تزئین به مقدار لازم
سیب زمینی۲ عدد
نمک و آویشن۱ قاشق چای خوری از هر کدام
فلفل سیاه و پاپریکا۱ قتشق چای خوری از هر کدام
لیمو ترش تازه برش زده شده برای دورچین۱ عدد
فلفل سبز شیرین برای دورچین به مقدار دلخواه
جعفری خرد شده برای تزئین۲ قاشق غذا خوری
سس کچاپ یا سس هزار جزیره یا سس چیلی برای تزئین به مقدار لازم

طرز تهیه استرامبولی

مرحله ۱: مخلوط کردن خمیرمایه با آب ولرم و شکر

ابتدا مقداری آب ولرم را داخل یک ظرف کوچک بریزید بعد خمیر مایه را به آن اضافه کنید، هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند، حتما از خمیر مایه مرغوب استفاده کنید تا عمل بیاید، سپس مقداری شکر را به مواد اضافه کنید، دوباره هم بزنید تا شکر در آب حل شود.
 
مرحله ۲: پوشاندن روی ظرف و استراحت آن

بعد روی ظرف را بپوشانید، به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط کنار بگذارید تا خمیر مایه عمل بیاید و برای استفاده آماده شود وقتی که در کناره‌های ظرف روی سطح آب حباب‌هایی تشکیل شد خمیر مایه عمل آمده است و می‌توانید از آن برای درست کردن خمیر استفاده کنید.

مرحله ۳: اضافه کردن نمک و روغن زیتون به آرد و مخلوط کردن با هم

سپس آرد را الک کنید تا بافت آن سبک و یکدست شود بعد از آن آرد الک شده را داخل یک ظرف بریزید، مقداری نمک به آن اضافه کنید، خوب با آن ترکیب کنید تا نمک کاملا با آرد مخلوط شود سپس مقداری روغن زیتون به آرد اضافه کنید و هم بزنید.

مرحله ۴: اضافه کردن خمیر مایه عمل آمده به آرد

وقتی که آرد و روغن زیتون خوب با هم مخلوط شدند و روغن به خورد آرد رفت، سپس خمیر مایه عمل آمده را روی آرد بریزید، با همزن دستی هم بزنید، تا با هم مخلوط شوند بعد از این که خمیر جمع شد و حالت گرفت خمیر را به مدت تقریباً ۱۵ دقیقه با دست ورز دهید.
 
مرحله ۵: ورز دادن خمیر و قرار دادن داخل ظرف مناسب

بعد از این که خمیر را خوب ورز دادید باید بافت آن کاملاً صاف، یک دست، نرم و لطیف باشد، طوری که روی آن ترک ایجاد نشود، سپس خمیر را فرم دهید و چانه کنید، بعد داخل یک ظرف را با روغن مایع کاملا چرب کنید، سپس خمیر را داخل ظرف قرار دهید.

مرحله ۶: پوشاندن ظرف و استراحت خمیر

کمی هم روغن روی خمیر بریزید، با روغن سطح آن را چرب کنید سپس با یک پارچه روی ظرف را بپوشانید و کنار بگذارید، اجازه دهید تا خمیر در دمای محیط به مدت یک ساعت استراحت کند، بعد از استراحت حجم خمیر زیاد می‌شود و خوب پف می‌کند.

مرحله ۷: شستن و برش زردن سینه مرغ

در این فاصله سینه مرغ را تمیز بشورید، خشک کنید، به شکل نواری و باریک برش بزنید، سینه مرغ چون زودتر می‌پزد برای درست کردن این غذا مناسب‌تر است اما با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید از ران مرغ هم استفاده کنید و گوشت ران را به شکل نواری برش بزنید.

مرحله ۸: اضافه کردن روعن زیتون و نمک به برش‌های مرغ

سپس برش‌های مرغ را داخل یک ظرف بریزید، مقداری روغن زیتون به آن‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا روغن زیتون کاملاً به خورد برش‌های مرغ‌ها برود و بافت آن‌ها را نرم‌تر کند، بعد مقداری نمک روی مرغ‌ها بریزید و خوب با هم مخلوط کنید.

مرحله ۹: اضافه کردن ادویه‌ها به برش‌های مرغ و استراحت آن‌ها در یخچال

بعد از آن ادویه‌ها را که شامل آویشن، فلفل سیاه و پاپریکا است به مقدار دلخواه با توجه به ذائقه خودتان روی مرغ‌ها بریزید، خوب با آن‌ها مخلوط کنید تا عطر ادویه‌ها پخش شود سپس روی ظرف را با نایلون یا یا سلفون بپوشانید و ظرف را در یخچال قرار دهید.

مرحله ۱۰: شستن و خشک کردن ادویه‌ها

اجازه دهید تا برش‌های مرغ به مدت حداقل یک ساعت در یخچال مزه‌دار شوند، تا عطر ادویه‌ها کاملاً به خورد مرغ‌ها برود، در این فاصله اسفناج‌ها را تمیز کنید، بشورید، سپس آن‌ها را داخل سبد بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود و کاملا خشک شوند.

مرحله ۱۱: خرد کردن اسفناج‌ها و سیرها

بعد از این که اسفناج‌ها کاملاً خشک شدند آن‌ها را در اندازه‌های کوچک و مناسب خرد کنید و کنار بگذارید، سپس چند حبه سیر را پوست بگیرید، کاملاً ریز خرد کنید، برای خرد کردن سیرها می‌توانید از رنده استفاده کنید و سیرها را با رنده ریز رنده کنید.

مرحله ۱۲: تفت دادن سیرها 

سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس سیرهای خرد شده را در تابه بریزید و خوب تفت دهید تا عطر سیرها پخش شود، دقت کنید در هنگام تفت دادن سیرها مدام آن را هم بزنید که نسوزند.

مرحله ۱۳: تفت دادن برش‌های مرغ در تابه

بعد از آن برش‌های مرغ را که خوب مزه‌دار شده‌اند در تابه بریزید، با سیرها تفت دهید تا عطر و طعم سیرها کاملاً به خورد مرغ‌ها برود و همه قسمت‌های مرغ‌ها خوب تفت داده شوند، رنگ مرغ‌ها بعد از تفت دادن تغییر می‌کند و کمی طلایی رنگ شوند.

مرحله ۱۴: اضافه کردن اسفناج‌های خرد شده در تابه و تفت دادن آن‌ها

برش‌های مرغ‌ها باید تقریباً به مدت ۵ دقیقه در تابه تفت داده شوند وقتی که همه قسمت‌های مرغ‌ها به یک اندازه سرخ شد سپس اسفناج‌های خرد شده را در تابه بریزید، اسفناج‌ها را هم با مرغ‌ها تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود و خوب با هم مخلوط شوند.

مرحله ۱۵: برداشتن تابه از روی حرارت

اسفناج‌ها را هم باید تقریباً به مدت ۵ دقیقه تفت دهید تا عطر و طعم آن‌ها کاملاً با هم مخلوط شود، بعد از این که خوب تفت داده شدند رنگ اسفناج‌ها کمی تیره‌تر می‌شود بعد از این زمان تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید، در این فاصله خمیر را آماده کنید.

مرحله ۱۶: گرفتن پف خمیر و ورز دادن آن 

در این مرحله، خمیر که خوب پف کرده است را از داخل ظرف بیرون بیاورید، حجم خمیر بعد از آماده شدن تقریبا ۲ برابر می‌شود، بعد پف خمیر را با فشار انگشت روی آن بگیرید، سپس خمیر را به مدت تقریباً ۵ دقیقه دیگر ورز دهید تا بافت آن کاملاً یکدست و صاف شود.

مرحله ۱۷: باز کردن خمیر روی یک سطح صاف

بعد روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید، خمیر را روی آن قرار دهید مقداری هم آرد روی خمیر بریزید، آرد را روی سطح آن پخش کنید بعد با یک وردنه خمیر را به ضخامت ۳ میلیمتر باز کنید، سعی کنید ضخامت خمیر در همه قسمت‌های آن یکسان باشد.

مرحله ۱۸: ریختن پنیر پیتزا و مخلوط مواد مرغ و اسفناج روی خمیر

خمیر را به شکل مستطیل روی سطح باز کنید، سپس مقداری پنیر پیتزا را روی خمیر بریزید، پنیر باید به صورت که یک لایه نواری از روی خمیر قرار بگیرد، بعد روی پنیر مقداری از مواد مرغ اسفناجی که آماده کرده‌اید را بریزید، به طوری که کاملاً روی پنیر را بگیرد.

مرحله ۱۹: اضافه کردن پنیر پیتزا و تا زدن خمیر

و سپس دوباره یک لایه پنیر روی مخلوط مرغ و اسفناج بریزید مقدار پنیر بستگی به ذائقه و سلیقه خودتان دارد، هرچه مقدار پنیر پیتزا بیشتر باشد در نهایت استرامبولی کشدارتر و خوش طعم‌تر می‌شود بعد از آن خمیر را از چهار طرف تا بزنید تا روی مواد را بگیرد.

مرحله ۲۰: قرار دادن استرامبولی در سینی فر

خمیر باید طوری تا زده شود که مواد از داخل آن بیرون نریزد سپس با فشار انگشت روی خمیر آن‌ها را به هم محکم کنید، بعد از آن داخل سینی فر را با روغن مایع یا کره چرب کنید، سپس استرامبولی را به شکلی داخل سینی فر قرار دهید که محل تا زدن خمیر باز نشود.

مرحله ۲۱: رومال کردن خمیر با خامه و ایجاد برش روی آن

بعد به وسیله یک فرچه روی سطح خمیر را با خامه رومال کنید تا خامه کاملاً سطح خمیر را بپوشاند و به خورد آن برود بعد به وسیله یک چاقوی تیز یا هر وسیله دیگری برش‌های کم عمقی روی سطح خمیر ایجاد کنید و آن را به شکل دلخواه خودتان طراحی کنید.

مرحله ۲۲: استراحت استرامبولی و هم زدن زرده تخم مرغ

سپس اجازه دهید تا استرامبولی به مدت ۱۰ دقیقه در دمای محیط استراحت کند و خمیر خوب جا بیفتد بعد از این مدت یک زرده تخم مرغ را داخل یک ظرف بریزید، با چنگال آن را خوب هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شود و بافت آن کاملا یک دست شود.

مرحله ۲۳: رومال کردن سطح خمیر با زرده تخم مرغ و سیاه دانه

بعد به وسیله یک فرچه، زرده تخم مرغ را روی خمیر بمالید و آن را رومال کنید، سپس مقداری سیاه دانه رو سطح خمیر بپاشید تا کاملاً روی آن را بپوشاند، مقدار سیاه دانه بستگی به سلیقه و ذائقه خودتان دارد و می‌توانید آن را کمتر یا بیشتر روی خمیر بپاشید.

مرحله ۲۴: قرار دادن قالب در فر و تنظیم دمای آن

بعد از آن قالب را در فر که از ۱۰ دقیقه قبل گرم شده است، قرار دهید دمای فر را روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه دهید تا استرامبولی به مدت ۳۵ دقیقه در فر بپزد و آماده شود وقتی سطح استرامبلی‌ها طلایی رنگ شد، یعنی خوب پخته شده‌اند.

مرحله ۲۵: پوست کندن و برش دادن سیب زمینی‌ها

در این فاصله که استرامبولی داخل فر می‌پزد مقداری سیب زمینی را پوست بگیرید، آن‌ها را به شکل خلالی و باریک برش بزنید، سپس سیب زمینی‌های برش خورده را بشورید، داخل سبد بریزید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود و کاملاً خشک شوند.

مرحله ۲۶: سرخ کردن سیب زمینی‌ها

بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید، تابه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود سپس سیب زمینی‌ها را در تابه بریزید و با روغن داغ سرخ کنید سیب زمینی‌ها را در هنگام سرخ شدن هر از گاهی هم بزنید تا همه قسمت‌های آن‌ها به یک اندازه سرخ شود.

مرحله ۲۷: بیرون آوردن استرامبولی از فر 

وقتی که سیب زمینی‌ها طلایی رنگ شدند تابه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید سپس استرامبولی را که آماده شده است از داخل فر بیرون بیاورید، در دمای محیط قرار دهید تا کمی از حرارت اولیه آن کم شود، سپس آن را به آرامی از داخل قالب بیرون بیاورید.

مرحله ۲۸: قرار دادن استرامبولی و سیب زمینی‌های سرخ شده در ظرف

استرامبولی را داخل یک ظرف مناسب سرو قرار دهید، سیب زمینی‌های سرخ شده را کنار آن بریزید بعد استرامبولی را در اندازه‌های کوچک‌تر و به شکل دلخواه خودتان برش بزنید، چند فلفل سبز شیرین را هم تمیز بشورید، خشک کنید و کنار ظرف قرار دهید.

مرحله ۲۹: قرار دادن لیمو ترش برش زده در کنار ظرف و تزئین استرامبولی

بعد از آن لیمو ترش تازه را تمیز بشورید، به شکل حلقه‌ای برش بزنید و در کنار ظرف استرامبولی بچینید بعد به دلخواه و با سلیقه خودتان می‌توانید برای تزئین آن از مقداری جعفری خرد شده، سس کچاپ، سس هزار جزیره یا سس چیلی استفاده کنید و روی آن بریزید. در آخر استرامبولی را به عنوان یک غذای خوش طعم و مناسب برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با انواع دورچین و مخلفات سرو کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار