gardeshban.ir

سفر خارجی و آشنا شدن با یک فرهنگ، زبان و سبک زندگی کاملا متفاوت تجربه ای هیجان انگیز و لذتبخش است.
کد خبر: ۱۱۳۳۲
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 25
گردشبان (gardeshban.ir) : با توجه به نزدیک شدن سال نو و آغاز تعطیلات نوروزی بسیاری از خانواده ها در حال برنامه ریزی برای سفر خارجی هستند و با خرید تور، بلیط هواپیما و هتل خود را برای سفری به یادماندنی آماده می کنند. اما سفر خارجی درست مثل هر سفر دیگری خطرات و دغدغه هایی هم دارد و لازم است در سفر خارجی بیشتر حواسمان را جمع کنیم و مراقب باشیم. در این مطلب کلاهبرداری های رایج در سفرهای خارجی را به شما معرفی می کنیم که همیشه در کمین توریست ها و گردشگران است.

مراقب باشید! کلاهبرداری‌های رایج در سفرهای خارجی

یکی از رایج ترین کلاهبرداری های رایج در سفر جیب بری است. البته جیب بری همه جا و حتی در شهر و دیار خودتان هم ممکن است پیش بیاید. اما وقتی در یک کشور خارجی هستید به دلیل غریبه بودن و عدم آشنایی به محیط حواستان پرت پیدا کردن مسیر و … است و به همین دلیل طعمه خوبی برای جیب برها به حساب می آیید. هیچ چیز بدتر از این نیست که در سفر خارجی کیف پول، اسناد و مدارک یا موبایلتان به سرقت برود و باعث خراب شدن تعطیلاتتان بشود. جیب برهای حرفه ای معمولا در مکان های توریستی و پرگردشگر پرسه می زنند و با سواستفاده از غفلت و ناآگاهی توریست ها از آن ها کلاهبرداری می کنند.

راه های مقابله: بهترین کار برای مقابله با کلاهبرداری های رایج در سفر خارجی پیشگیری است! سعی کنید پول و اشیاء گرانقیمتتان را در دسترس قرار ندهید. سعی کنید یک کیف کوچک پاسپورتی همراهتان باشد و وسایل گرانقیمتتان را داخل آن قدر بدهید و همیشه مراقب آن باشید. هنگامی که در کافه یا رستوران و در مکان های شلوغ نشسته اید هیچ وقت موبایل یا کیف پولتان را روی میز رها نکنید.

راننده تاکسی های کلاهبردار
یکی از کلاهبرداری های رایج در سفرهای خارجی هنگام تاکسی سوار شدن و حمل و نقل برای مسافران پیش می آید. همه ما در طول سفر مجبور می شویم سوار تاکسی شویم و یکی از بزرگ ترین نگرانی های ما این است که راننده کرایه چندبرابر از ما نگیرد. در واقع، راننده تاکسی ها در بسیاری از کشورها تاحد ممکن سعی می کنند سر توریست ها کلاه بگذارند و این کار را به شیوه های مختلفی انجام می دهند. گاهی ادعا می کنند که دستگاه تاکسیمتر خراب است و در انتهای مسیر چندبرابر کرایه واقعی از شما پول می گیرند. حتی اگر تاکسیمتر هم روشن باشد مسیر را عمدا طولانی می کنند و با پرسه زدن در خیابان ها کرایه بیشتری می گیرند. گاهی از ناآگاهی توریست ها استفاده می کنند و مثلا برای یک مسیر کوتاه قیمتی چندبرابر درخواست می کنند. هرکس که تا به حال سفر خارجی را تجربه کرده باشد حتما با این موضوع ناخوشایند روبرو شده است.

مراقب باشید! کلاهبرداری‌های رایج در سفرهای خارجی

راه های مقابله: یادتان باشد که راننده ها از «ناآگاهی» توریست ها سوءاستفاده می کنند، بنابراین سعی کنید در مورد مسیر، مبلغ کرایه و … مطالعه کنید و خود را آگاه کنید. همیشه قبل از آن که سوار تاکسی شوید در مورد قیمت با راننده به توافق برسید. مطمئن شوید که تاکسیمتر روشن است و در غیر این صورت، قیمت کرایه را نهایی کنید و بعد سوار ماشین شوید. اگر می توانید در مورد مسیرتان اطلاع داشته باشید و در صورتی که راننده قصد تغییرمسیر دارد به او گوشزد کنید. همچنین اپلیکیشن های سفارش آنلاین تاکسی هم شیوه ای مطمئن برای تاکسی گرفتن هستند. به این ترتیب می توانید از قبل در مورد کرایه و مبلغ نهایی اطلاع داشته باشید و با خیال راحت سوار ماشین شوید.

هتل جای خالی ندارد یا به دلیل تعمیرات بسته است!
یکی دیگر از کلاهبرداری های رایج در سفر های خارجی باز هم از سوی رانندگان تاکسی صورت می گیرد! ممکن است در فرودگاه سوار تاکسی شوید تا به هتلتان بروید. در طول مسیر راننده سر صحبت را با شما باز می کند و وقتی متوجه نام هتلتان می شود ناگهان می گوید که مگر خبر ندارید هتل جای خالی ندارد یا به دلیل تعمیرات بسته است؟ حتی ممکن است جلوی هتل نگه دارد، الکی داخل برود و بعد که برگشت بگوید که هتل اصلا جای خالی ندارد! بعد، به شما پیشنهاد بدهد که شما را به فلان هتل یا مسافرخانه ببرد. مراقب باشید! شاید این پیشنهاد به نظر دوستانه بیاید، اما اغلب یکی از کلاهبرداری های رایج در سفر برای تلکه کردن مسافران است. راننده ها در برخی موارد شما را با هماهنگی قبلی به هتلی گران تر می برند تا بتوانند درصدی از سود را از صاحب هتل بگیرند و به جیب بزنند.

راه های مقابله: همیشه سعی کنید قبل از پرواز با هتلتان تماس بگیرید و از باز بودن و تایید رزرواسیون هتلتان مطمئن شوید. بعد، وقتی در فرودگاه سوار تاکسی شدید و راننده به شما گفت که هتل بسته یا پر شده است از او بخواهید که در هر صورت شما را به هتل برساند. خودتان به بخش پذیرش بروید و در این مورد مطمئن شوید. اگر رزرو کرده باشید پس حتما جایی برای شما وجود دارد! حتی اگر به فرض محال هم چنین اتفاقی افتاده باشد باید به هتل بروید و با کمک و راهنمایی پذیرش هتل به فکر راه چاره باشید. اگر هم رزرو نکرده اید به راننده بگویید که این کار را انجام داده اید تا از اصرارهای بیجا و آزاردهنده او خلاص شوید.

دستبند یا گل مجانی!
یکی از کلاهبرداری های رایج در سفر های خارجی به ویژه در اروپا هدیه دادن دستبند یا گل (در ظاهر) مجانی به شماست! شما در حال قدم زدن در خیابان هستید ناگهان مرد یا زنی با لبخندی دوستانه و گرم و صمیمی به شما نزدیک می شود و یک دستبند صلح و دوستی رایگان دور دستتان می بندد یا یک دسته گل به نشانه انسان دوستی و صلح به شما هدیه می دهد. شما که تحت تاثیر این مهربانی قرار گرفته اید هاج و واج نگاه می کنید و از او تشکر می کنید. بعد او باز هم خیلی مودبانه از شما می خواهد مبلغی را در ازای این دستبند به او بدهید آن را بخرید!!! معمولا افراد وقتی در چنین موقعیتی قرار می گیرند به خاطر رودربایستی و ترس از این که بی ادب نشان داده بشوند آن دستبند را می خرند، حتی اگر نیازی به آن نداشته باشند! حتی اگر بگویید که آن را نمی خواهید ناگهان شروع به داد و بیداد می کنند و مدعی می شوند که شما دستبند را خریده اید اما پولش را نمی دهید! چه کسی دوست دارد در چنین موقعیت ناخوشایندی گرفتار شود؟! هیچ کس!

مراقب باشید! کلاهبرداری‌های رایج در سفرهای خارجی

راه های مقابله: اجازه ندهید هیچ فرد غریبه ای زیورآلاتی را روی دست یا سر و گردنتان آویزان کند. نسبت به هرکس که چیزی مجانی به شما ارائه می کند مشکوک باشید، مگر آن که دلیل و علت معقول و منطقی برای این کار وجود داشته باشد. اگر در مکان های شلوغ و توریستی کسی به شما نزدیک شد و خواست چیزی را به شما بفروشد سریع و قاطع نه بگویید و از آن جا بروید.

پلیس قلابی
همیشه به ما یاد داده اند که باید به پلیس اعتماد کنیم و پلیس ها برای حفظ امنیت و آسایش ما حضور دارند. همین موضوع باعث سواستفاده برخی شده تا یکی از کلاهبرداری های رایج در سفر های خارجی را انجام بدهند. در این مواقع، یک کلاهبردار که لباسی شبیه به پلیس ها پوشیده به توریست نزدیک می شود و پس از پرسیدن چندین سوال از او می خواهد مدارکش را نشان بدهد. بعد به او می گوید که مشکلی در پاسپورت یا ویزای او وجود دارد و او باید مبلغی به عنوان جریمه بپردازد، وگرنه دچار دردسر بزرگ تری می شود. حتی گاهی مواقع این فرد کلاهبردار حین بررسی کیف شما، مبلغی از پولتان را می دزدد!

راه های مقابله: اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید اصلا نترسید. از او بخواهید برای پیگیری با هم به ایستگاه پلیس بروید و در آن جا در مورد موضوع صحبت کنید. به هیچ وجه هیچ پولی به او ندهید. شما اگر از طریق قانونی و با ویزای و روادید معتبر وارد کشوری شده باشید دلیلی برای نگرانی نخواهید داشت. پس مطمئن و قاطع با او صحبت کنید تا به فکر کلاهبرداری از شما نیفتد.


کودکانی که در خواست پول می کنند!
یکی دیگر از کلاهبرداری های رایج در سفر های خارجی سواستفاده از کودکان بر تلکه کردن توریست هاست. تصور کنید در یکی از خیابان ها و میادین توریستی هستید که ناگهان کودکی معصوم و دوست داشتنی به شما نزدیک می شود و از شما تقاضای پول می کند! خیلی ها با دیدن چنین صحنه ای سریع دست به جیب می شوند و فکر می کنند با این کار به آن کودک کمک کرده اند. اما باید بدانید که این کودکان معمولا وسیله و شگرد کلاهبرداری از توریست ها هستند. اگر کودکی از شما درخواست کمک کرد و خیلی دوست داشتید به او کمک کنید بهتر است به جای پول دادن، برای او ساندویچ یا یک وعده غذای گرم خریداری کنید.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار