gardeshban.ir

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد گفت: کار بازسازی و مرمت مسجد تاریخی روستای «سویناس» این شهرستان با سه میلیارد ریال هزینه به پایان رسید.
کد خبر: ۱۵۵۷۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 09
گردشبان (gardeshban.ir) :

غلامرضا عبده روز چهارشنبه افزود: عملیات بازسازی این مسجد هم‌اکنون به پایان رسیده و بخش مربوط به بانوان این مسجد نیز با مساحت ۱۵۰ مترمربع و اعتبار ۹۰۰ میلیون ریال در حال احداث است.

وی افزود: مسجد روستای سویناس به عنوان هشتاد و هشتمین اثر تاریخی فرهنگی این شهرستان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: این مسجد با برخورداری از بنای یکپارچه سنگی، متعلق به اواخر دوره قاجار است که پلان قبلی آن از خشت بود و پس از تخریب از روی نقشه قبلی، بدون تغییر و با مصالح سنگی ساخته شد.

سرپرست اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهاباد بیان کرد: مسجد سویناس دارای پلانی تقریباً مربع شکل به مساحت ۳۱۹ مترمربع با یک در ورودی است که با توجه به نوع اقلیم منطقه و به تبعیت از آن در ضلع جنوبی تعبیه شده است.

وی اظهار داشت: از زیباترین بخش‌های مسجد وجود ستون‌ها و سرستون‌های چوبی به شکل ایونیک و متشکل از بالشتک، طوماری و پایه است و پوشش فضای داخلی شبستان با کاه گل تعبیه شده و سقف مسجد نیز به‌صورت تیر چوبی و قرنیز سنگی است.

مسجد سویناس در ۲۵ اسفند ماه پارسال و به شماره ۳۱۱۹۵ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

مهاباد ۹۲ اثر تاریخی ثبت شده ملی دارد که غار سهولان، تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، موزه مردم شناسی و حمام میرزا رسول، دخمه سنگی فخریگاه، برده‌کنته، سد مهاباد و مسجد جامع از مهم‌ترین اثرهای تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار