gardeshban.ir

دشت ارژن، بخشی از مناطق حفاظت شده ی ارژن و پریشان استان فارس است. این منطقه با جاذبه های طبیعی و تاریخی خود، در بیشتر ماه های سال میزبان گردشگران ایرانی و خارجی است.
کد خبر: ۱۶۳۱۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸-1398 May 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
دشت ارژن در استان فارس، منطقه‌ای مملو از تاریخ و هویت و زیبایی طبیعی است. ارژن که با نام ارجن یا ارزن نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۴۰ کیلومتری جاده شیراز به کازرون واقع شده است یعنی درست وسط مسیر شیراز و کازرون. دشت زیبای ارژن در مجاورت ناحیه جنوبی سلسله جبال زاگرس قرار گرفته و ما قصد داریم در این مطلب به معرفی این منطقه دیدنی بپردازیم.

دشت ارژن می‌تواند برای هرکسی با هر سلیقه‌ای جذاب باشد. این منطقه زیبا، شامل گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار متنوعی است. رودخانه‌ای از کوهستان‌های دشت ارژن سرچشمه می‌گیرد با نام دالکی. این رودخانه با طول ۱۷۰ کیلومتر از روستا‌های منطقه عبور می‌کند و زمین هایش را سیراب می‌گرداند و در نهایت به رودخانه هله می‌ریزد. درست در همینجاست که استراحت گاه دشت ارژن در کنار آبشار چرونیز تاسیس شده است.
 
در منطقه ارژن چشمه سارها، دریاچه‌ها و آبشار‌های طبیعی و زیبای بسیاری وجود دارند که از زاگرس فارس سرچشمه می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین و زیباترین این دریاچه ها، دریاچه ارژن به شمار می‌آید که درست در جنوب دهستان ارژن قرار گرفته است. 

آبشار ارژن، چشمه گلابی، تنگه تیزآب، براق و دریاچه‌های هفت برم از جمله زیبایی‌های این منطقه هستند. دشت ارژن تنها بخشی از مناطق تحت حفاظت ارژن و پریشان است. 

این دشت زیبا، از لحاظ زمین شناسی، جزء زیباترین پدیده‌ها به شمار می‌رود. دشت ارژن نمونه کاملی از دشت کارستی است که با فشار‌های زمین، ایجاد گسل و انحلال آب در آهک آسماری بوجود آمده است. 

جالب است که بدانید دشت ارژن در گذشته، حیات وحش بوده است. اینجا، زیستگاه شیرایرانی و آهو بوده که متاسفانه با تخریب نیزار‌ها و پیدایش زمین‌های زراعی از بین رفته و در نهایت منجر به انقراض این گونه شده است. با این حال امروزه بخش‌هایی از آن به خاطر گونه‌های گیاهی و جانوری خاص، حفاظت شده به شمار می‌آید.

همه چیز در دشت ارژن به جاذبه‌های طبیعی محدود نمی‌شود. آثار باستانی و کتیبه‌هایی که با نام تنگ شاپور شناخته می‌شوند، نشان از قدمت تاریخی این منطقه دارد.

جاذبه گردشگری دشت ارژن در استان فارس+تصاویر

جاذبه گردشگری دشت ارژن در استان فارس+تصاویر

جاذبه گردشگری دشت ارژن در استان فارس+تصاویر

جاذبه گردشگری دشت ارژن در استان فارس+تصاویر

جاذبه گردشگری دشت ارژن در استان فارس+تصاویر

جاذبه گردشگری دشت ارژن در استان فارس+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار