gardeshban.ir

چار‌تر به معنی اجاره هواپیما یا صندلی و در بعضی موارد اجاره کامل هتل و یا بخشی از اتاق‌های آن است.
کد خبر: ۲۴۹۷۱
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
شرکت‌های هواپیمایی و صاحبان هتل‌ها به عنوان‌(چار‌تر‌دهنده) به اشخاص واجد شرایط به عنوان چار‌تر‌کننده که معمولا تور‌اپراتور‌ها، آژانس‌ها و موسسات گردشگری داخلی و خارجی هستند.رای تهیه و تولید پکیج‌های مسافرتی با قیمت‌های مناسب است.

پرواز چارتری (Charter Flight) پروازهایی هستند که بنا به سفارش چار‌تر‌کننده در بعضی از مسیر‌ها برقرار می‌شوند و ممکن است برای یک مقطع بسیار کوتاه زمانی مثل ایام نوروز و یا برای مقاطع طولانی‌تر مثل تابستان برنامه‌ریزی شده باشند.

 البته در بعضی از مسیر‌های پروازی مثل دوبی و استانبول به دلیل وجود همیشگی تقاضا، پروازهای چارتری به طور سالانه برگزار می‌شوند.

 یکی از مشخصه‌های اصلی اینگونه پرواز‌ها ریسک ناشی از پر یا خالی بودن پرواز است که مستقیما متوجه چار‌ترکننده بوده و درهر شرایطی چار‌تردهنده هزینه کامل را دریافت خواهد کرد.

مسئولیت حمل‌و‌‌نقل داخلی و بین‌المللی اشخاص و لوازم شخصی و یا کالا و مسئولیت بروز مشکلاتی مانند تاخیر در پرواز، گم شدن بار مسافر، لغو پرواز، بروز حوادث غیر‌مترقبه برای مسافرین و هواپیما و... به عهده ایرلاین بوده و چار‌تر کننده پاسخگو نخواهد بود.

چار‌ترهواپیما از طرف آژانس‌های مسافرتی به دو صورت عمده اتفاق می‌افتد. در حالت اول که به Full Charter شناخته می‌شود، همه صندلی‌های یک پرواز در مسیر خاص و برای دوره‌ای مشخص، اجاره می‌شوند و در حالت دوم کهSeat Charter گفته می‌شود، تعداد محدودی صندلی از یک پرواز در مسیر خاص و برای دوره‌ای مشخص توسط چار‌ترکننده اجاره می‌شود.

 براساس سیاست‌های کاری چار‌تر‌دهندگان و تقاضای چارترکنندگان، سیت چار‌تر انواع مختلفی دارد.

سفرهای هوایی اگرچه همه به ظاهر یكسان هستند، ولی این طور نیست و انواع مختلفی دارند كه عبارتند از:

چارتر‌(اجاره): واژه چارتر به معنی اجاره هواپیما یا صندلی و در بعضی موارد اجاره كامل هتل یا بخشی از اتاق‌های آن است.

چارتر‌دهنده: به شركت‌های هواپیمایی و صاحبان هتل‌ها اطلاق می‌شود كه تمام یا بخشی از صندلی‌ها یا اتاق‌های خود را به اشخاص واجد شرایط اجاره می‌دهند.

چارتركننده: معمولا چارتركننده‌ها، تور اپراتورها، آژانس‌ها و موسسات گردشگری داخل و خارجی هستند كه جهت تهیه و تولید پكیج‌های مسافرتی با قیمت‌های مناسب نسبت به اجاره صندلی یا اتاق اقدام می‌كنند.

پروازهای برنامه‌ای: پروازهایی كه توسط خطوط هواپیمایی برنامه‌ریزی شده و برای دوره‌های طولانی‌مدت دارای اعتبار است.

بدیهی است این نوع از پروازها ممكن است در طول زمان و با توجه به شرایط بازار و فصول مختلف كاری(شلوغ و خلوت) و سایر عوامل تاثیرگذار دستخوش تغییراتی در این نوع پروازها، ریسك ناشی از پر یا خالی بودن پروازها متوجه شركت‌های هواپیمایی است.

پرواز چارتری: پروازهای چارتری، پروازهایی هستند كه بنا به سفارش چارتر‌كننده در بعضی از مسیرها برقرار می‌شود و ممكن است برای یك مقطع بسیار كوتاه زمانی، برنامه‌ریزی شده باشد، مثل ایام نوروز یا برای مقاطع طولانی‌تر مثل تابستان.

چارتر كامل (full charter): اجاره كلیه صندلی‌های یك پرواز در مسیر خاص و برای دوره‌ای مشخص توسط چارتركننده را چارتر كامل می‌گویند.

اجاره صندلی‌(Seat charter): اجاره تعداد محدودی از صندلی‌های یك پرواز در مسیری خاص و برای دوره‌ای مشخص را اجاره صندلی می‌گویند.

اجاره شناور صندلی: زمانی كه چارتر‌كننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را به صورت رفت و برگشت در یك مسیر پروازی طی یك دوره معین مثلا یك ماهه به فروش برساند. در این روش معمولا رعایت فاصله زمانی مشخص بین تاریخ رفت و برگشت بلیت‌های صادره، ضروری نیست.

اجاره صندلی رفت و برگشت: در این حالت چارتركننده متعهد است تعداد مشخصی صندلی را به صورت رفت و برگشت در یك مسیر پروازی و در هر پرواز به فروش برساند. بدیهی است در این روش معمولا رعایت فاصله زمانی مشخص بین تاریخ رفت و برگشت بلیت‌‌های صادره ضروری نیست.

اجاره صندلی‌های مشخص شده: در این حالت چارتركننده متعهد است تعداد مشخصی از صندلی‌ها را به صورت رفت و برگشت با تاریخ مشخص در یك مسیر پروازی و برای یك پرواز مشخص به فروش برساند.

 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار