gardeshban.ir

مهسا مطهر از راهنمایان گردشگری ایران گفت: صنف ۱۲ هزارنفری راهنمایان گردشگری به عنوان ارزآوران کشور، باوجود اینکه از مهرماه بیکار شده‌اند هنوز در فهرست مشاغل آسیب دیده از کرونا قرار ندارند.
کد خبر: ۲۶۰۷۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
مهسا مطهر از راهنمایان گردشگری در تورهای داخلی و خارجی با انتقاد از اینکه صنعت گردشگری برخلاف گفته مسئولان، در اولویت کاری دولت نیست، گفت: صنعت گردشگری در هر جایگاهی که باشد فراموش می‌شود، زمانی اقدامی از طرف راهنماها انجام نمی‌شد در آن صورت می‌گفتیم تلاشی انجام نگرفته اما الان راهنماها، پیگیر مشکلات و جایگاه‌شان هستند ولی باز هم این شغل توسط دولت شناخته‌شده نیست و اطلاعی از نیازمندی‌های آنان ندارند.

وی در ادامه گفت: حساب دولت از وزارت میراث فرهنگی جداست این وزارت‌خانه می‌داند نیازمندی راهنمایان گردشگری چیست اما در بقیه بدنه دولت، صنعت گردشگری مهجور است. به دلیل اتفاقاتی که در کشور می‌افتد، گردشگری در کشورمان در قالب گروه‌های بزرگ انجام می‌شود.

این راهنمای گردشگری در ادامه گفت: راهنمایان گردشگری تنها راهنما نیستند بلکه برخی از آن‌ها خودرویی در اختیار دارند و سعی می‌کنند به عنوان راننده_ راهنما فعالیت کنند. مسافر هم به جای اینکه پول راننده و راهنما را بدهد، حق‌الزحمه یک نفر را می‌پردازد. راهنماها سعی می‌کردند، با سه، چهار نفر تور اجرا کنند که هم خودشان راهنما باشند و هم راننده. در این صورت پول بیشتری می‌گرفتند. اما یک‌باره بنزین چند برابر گران شد و دیگر توری هم اجرا نمی‌شود. سال پیش حساب کردیم راهنما باید کل پولی که می‌گیرد را بابت بنزین بپردازد. بنابراین ۵۰ درصد به هزینه تور اضافه می‌شد.

وی افزود: یکی از دلایلی که از سرویس Driverguide استفاده شد، ارزانی این نوع تورها بود. اوایل ژانویه برای وزارت نفت نامه نوشتیم در کارگروهی که برای اختصاص سهمیه بنزین به گروه‌های خاص درنظرگرفته‌اند، نماینده‌ای از گردشگری هم حضور داشته‌باشد تا بتوان برای این راهنمایان هم سهمیه‌ای گرفت. گفتند که باید نماینده دولتی حضور داشته باشد، معاونت گردشگری اعلام کرد، هرزمان به کارگروه برود، نماینده‌ای از راهنماها را همراه می‌برد. متوجه شدیم تاکنون سه جلسه از کارگروه تشکیل شده و نه تنها وزارت گردشگری خبر ندارد، بلکه پیشنهاد ما نیز رد شده‌است.

این استاد گردشگری ادامه داد: این تنها یکی از موضوعاتی است که نشان می‌دهد گردشگری در اولویت دولت نیست و نمی‌توان پیگیر راهنمایانی شد که دولت هیچ آشنایی با کار آنها ندارد. چون وقتی فهرست کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا را منتشر کردند، هیچ اسمی از ۱۲ هزار راهنمای گردشگری بیکار شده نبود. ما نمی‌توانیم حتی با مکاتبات فراوان وارد گروه‌های شغلی شویم. موضوع بیمه راهنمایان هم که همیشه به مشکل برمی‌خورد.

وی با تاکید بر اینکه راهنمایان گردشگری از مهرماه بیکار شده‌اند گفت: وقتی اتفاقی در کشور می‌افتد، اولین شغلی که آسیب می‌بیند، گردشگری و راهنمایان تور است. چون تورهای گردشگری لغو می‌شوند و راهنمایان هم بیکار. بسیاری از راهنمایان به چند زبان خارجی مسلط هستند، آنها به راحتی می‌توانند از کشور خارج شوند یا کار دیگری پیداکنند. فقط به این‌دلیل که شغل آنها در ایران دیده نمی‌شود. از طرفی هزینه‌های زیادی برای تربیت این افراد شده، چقدر باید هزینه کرد تا راهنمای حرفه‌ای تربیت شود چرا آن‌قدر راحت امنیت شغلی راهنمایان از بین می‌رود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار