gardeshban.ir

آبشار کرکبود که در ضلع شمال شرقی روستای کرکبود طالقان در استان البرز قرار دارد، همچون هر پدیده‌ی طبیعی دیگری، بسیار زیبا و دیدنی است، تا جایی که گردشگرانی زیادی از آن دیدن می‌کنند.
کد خبر: ۲۶۰۲۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
«آبشار کرکبود» در شهرستان طالقان و در فاصله ۷۰۰ متری شمال روستای کرکبود، در میان یک دره صخره‌ای و عظیم قرار دارد. آبشار پنج متری و رود خروشان آن، از ارتفاعات حصارچال مازندران سرچشمه می‌گیرند. آب این آبشار آهکی پس از گذر از دره‌ای عمیق، به رودخانه شاهرود می‌پیوندد. آبشار مذکور ارتفاع بلندی ندارد؛ ولی قدرت و حجم آب عبوری از آن که از دهانه‌ای باریک می‌گذرد، بسیار باشکوه به‌نظر می‌رسد. به آبشار کرکبود، آبشار «کر» هم می‌گویند که کر در زبان محلی به معنی صخره یا تخته سنگ است. با ادامه‌ی این مقاله همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از آبشار کرکبود در اختیارتان قرار دهیم.

در هر دو طرف آبشار و در زیر صخره‌های کوه، حفره‌هایی به‌صورت طبیعی ایجاد شده است که گفته می‌شود در قدیم آن‌ها را به‌صورت اتاقک‌هایی مجزا درآورده بودند و خوشنویسان و کاتبان قرآن در این سوراخ‌ها زندگی می‌کردند و قرآن و سایر آثار ادبیات اسلامی را می‌نوشتند.

آبشار کرکبود از بلندای صخره سرازیر می‌شود و به درون دره می‌ریزد. ذرات آب هنگام سرازیر شدن، در هوا پخش می‌شوند که نه‌تنها منظره‌ای زیبا به وجود می‌آورند؛ بلکه هوای منطقه را بسیار خنک و مطبوع می‌کنند.

در پایین و ادامه آبشار، حوضچه‌های کوچکی به چشم می‌خورد که برای آب‌تنی مناسب هستند. علاوه بر این، از طریق همان حفره‌های طبیعی که ذکر شد می‌توان به پشت آبشار رفت و این طبیعت بکر و زیبا را در قاب تصویر به ثبت رساند. با اینکه این آبشار زیبا در هر فصلی دیدنی و خاص است؛ بهترین فصل سفر به آن را می‌توان بهار و تابستان دانست.

نکته‌های مهم در بازدید از آبشار کرکبود

برای پیاده‌روی در مسیر آبشار کرکبود، به کفش مناسب نیاز دارید و در نتیجه صندل و کفش‌های تابستانی، پایین آمدن از کوه را برای شما دشوار می‌کنند. برای رفاه بیشتر خود، یک دست لباس اضافه به‌همراه داشته باشید. در کل مسیر آبشار و خود آبشار کرکبود، آب نوشیدنی در دسترس نیست؛ پس بطری یا قمقمه‌ی آب با خود ببرید.

در گرمای تابستان، هر کسی دلش می‌خواهد که در خنکای آب آبشار کمی تفریح کند؛ اما یادتان باشد با احترام به طبیعت و حفظ پاکیزگی محیط، از آبشار کرکبود لذت ببرید.

مسیر دسترسی به آبشار کرکبود

برای بازدید از آبشار کرکبود، وارد اتوبان تهران‌-‌قزوین شوید و پنج کیلومتر پس از آبیک به‌سمت زیاران تغییر مسیر دهید. بعد از پیمودن حدود ۳۵ کیلومتر وارد شهرستان طالقان خواهید شد. در ادامه باید هشت کیلومتر دیگر را طی کنید تا در سمت چپ جاده به تابلوی روستای کرکبود مواجه شوید. جاده‌ای پرشیب و پیچ‌درپیچ در انتظار شما است؛ هرچند پس از آن با دشتی هموار و زیبا روبه‌رو خواهید شد.

خودروی خود را در روستا پارک کنید و مابقی مسیر را با پای پیاده ادامه دهید. پس از عبور از باغ‌ها و نقاط سبز این روستا، به بالای یک کوه خواهید رسید؛ ضمن اینکه در طول راه می‌توانید صدای خروش رودخانه را بشنوید. راه ورودی به محل آبشار از سینه‌کش ارتفاعات غربی دره است و با حرکت به‌سوی دامنه و پایین کوه، به پایین آبشار کرکبود می‌رسید. این پیاده‌روی حدود نیم ساعت طول می‌کشد و بی‌شک خنکای آب پرسرعت آبشار می‌تواند گرمای تابستان و خستگی ناشی از مسیر کوهستانی را از بدن‌تان بیرون کند.

فاصله‌ی طالقان تا آبشار کرکبود حدود ۱۴ کیلومتر و فاصله تهران تا این آبشار ۱۴۰ کیلومتر است.
آدرس: تهران، اتوبان کرج - قزوین، شهرستان طالقان، روستای کرکبود

شهرستان طالقان یکی از زیباترین و سرسبزترین نقاط در دامنه البرز است که به‌طور کلی در ۶ ماهه دوم سال بسیار پربارش و سرد می‌شود و در بازه‌های زمانی مختلف در طول زمستان حتی امکان تردد به برخی نقاط آن نیز وجود ندارد؛ اما تابستان‌های طالقان بسیار معتدل، خوش آب‌وهوا و مناسب برای گردشگری است. روستای کرکبود که در بخش بالا طالقان قرار دارد، از این قاعده مستثنا نیست.

جلوه و نمای زیبای روستای کرکبود را می‌توان در خانه‌های قدیمی ساخته شده از خشت و گل، کوچه‌باغ‌های زیبا و باغ‌های میوه دید. این روستا در شیبی ملایم قرار دارد و خانه‌هایی با سقف‌های شیروانی، جلوه‌ای خاص به آن داده‌اند و همین موضوع جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.

دو روایت برای علت نام‌گذاری این روستا نسل به نسل بین اهالی دست‌به‌دست می‌شود. یکی به کبودی رنگ سنگ‌های این روستا برمی‌گردد که رنگ و جلوه‌ای منحصربه‌فرد به کوه‌های منطقه داده است. علت دیگر بر این اساس است که در گذشته‌های دور، دو امام‌زاده به نام‌های زید و ابراهیم در این روستا زندگی می‌کردند که دارای دو اسب به نام‌های کهر و کبود بوده‌اند که بعدها پس از مرگ این دو برادر، اسم روستا را کهروکبود و بعد کرکبود نامیدند.

آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری روستای کرکبود

از جاهای دیدنی روستای کرکبود می‌توان به یخچال‌های طبیعی شکل گرفته در اطراف روستا اشاره کرد که جزو مهم‌ترین منبع تامین آب روستا به حساب می‌آیند. جاذبه‌هایی دیدنی نظیر آرامگاه امام‌زاده زید ابراهیم و ساختمان تاریخی گرمابه نیز در داخل روستا به چشم می‌خورد. در مناطق مرتفع روستا هم آرامگاه امامزاده شاه محمد حنیفه قرار دارد که محل زیارت اهالی روستا و حتی مردم دیگر نقاط طالقان است.

سوغات روستای کرکبود

با توجه به بافت کوهستانی منطقه و پوشش گیاهی موجود، شرایط مناسبی برای پرورش زنبور در روستای کرکبود وجود دارد و از همین رو می‌توان عسل را یکی از بهترین سوغاتی‌های آن دانست. گلیم و قالیچه از معروف‌ترین صنایع‌دستی مردم روستا هستند که یادگاری‌های خوبی از این منطقه به شمار می‌روند.

آبشار صخره ای و باشکوه کرکبود در طالقان/عکس

آبشار صخره ای و باشکوه کرکبود در طالقان/عکس

آبشار صخره ای و باشکوه کرکبود در طالقان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار