gardeshban.ir

مدیرعامل انجمن خلبانان می‌گوید: دو سوم حقوق خلبانان و کروی پروازی در ایران بر اساس میزان ساعت پرواز آنهاست که با توجه به کاهش شدید پروازها، این دو سوم از حقوق آن‌ها حذف شده است.
کد خبر: ۲۶۲۷۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
غلامرضا محمدی درباره بیکاری خلبانان در ایام شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: خلبانان در ایران با شرکت‌های هواپیمایی قرارداد دارند، اما نوع قرارداد همکاری آن‌ها متفاوت است؛ مثلاً در آسمان و ایران ایر با توجه به اینکه دولتی یا شبه دولتی هستند، قرارداد استخدامی دارند و حقوق ماهانه دریافت می‌کنند. اما قرارداد سایر شرکت‌های هواپیمایی با خلبانان به صورت ساعات پروازی است و هر چه ساعت پرواز آن‌ها بیشتر باشد، دریافتی آن‌ها از ایرلاین‌ها بیشتر است.

وی افزود: این در حالی است که خلبانان ایرانی که با ایرلاین‌های دیگر کشور‌ها قرارداد همکاری دارند، نوع قراردادشان به گونه‌ای است که شرکت به آن‌ها تضمین می‌دهد که حداقل ۷۰ ساعت پرواز به آن‌ها در ماه داده شود که دریافتی آن‌ها از محل این میزان ساعت پروازی، به عنوان پایه حقوق در ایران یاد می‌شود؛ این رقم مثلاً در ایرلاین‌های اروپایی، حدود ۱۵ هزار دلار است؛ هر چه قدر هم که میزان پرواز آن‌ها از این رقم بیشتر باشد، به عنوان اضافه کار از آن یاد می‌شود؛ حتی اگر ساعات پروازی آن‌ها کمتر از ۷۰ ساعت شود، باز هم حقوق پایه به خلبانان پرداخت می‌شود. اما این نوع قرارداد در ایران میان ایرلاین‌ها و خلبانان رایج نیست.

مدیرعامل انجمن خلبانان ایران ادامه داد: در ایران حدود دو سوم حقوق خلبانان بستگی به ساعات پروازی آن‌ها دارد و طی ماه‌های اخیر با توجه به اینکه شیوع کرونا سبب کاهش پرواز‌ها شده، بسیاری از خلبانان پروازی نداشته اند و طبیعتاً حقوق آن‌ها با کاهش شدید مواجه شده است.

وی یادآور شد: پس از حاکم شدن شرایط کرونایی در صنعت هوانوردی، برخی شرکت‌های هواپیمایی در ایران گارانتی پرداخت حقوق پایه را برای خلبانان اجرا کردند و برخی دیگر از شرکت‌ها هم این کار را نکردند، اما در هر صورت حقوق خلبانان مانند سایر اصناف با کاهش روبه رو شد؛ بسیاری از خلبانانی که بصورت تخصصی در پرواز‌های خارجی به کار گرفته می‌شوند، بیش از ۴۵ روز است که هیچ دریافتی‌ای نداشته اند.

خلبانان بیمه بیکاری می‌گیرند؟

محمدی درباره پرداخت بیمه بیکاری به خلبانان گفت: از آنجایی که بیمه بیکاری به افراد اخراج شده از مشاغل تخصیص می‌یابد و همچنین با توجه به اینکه هیچیک از شرکت‌های هواپیمایی تا کنون خلبانی را اخراج نکرده اند، لذا بیمه بیکاری به خلبانان تعلق نگرفت، اما اگر اخراج شوند، بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق می‌گیرد. برخی شرکت‌های هواپیمایی در ماه گذشته به خلبانان ۵ تا ۶ میلیون تومان حقوق دادند برخی دیگر هم کمتر از این ارقام بوده است؛ اما خلبانانی که حقوق‌های بالا می‌گرفتند، ماه گذشته یک سوم دریافتی داشته اند.

وی تصریح کرد: در شرکت‌های هواپیمایی کشور‌های همسایه نیز حقوق خلبانان به یک سوم کاهش یافته، اما همین یک سوم حقوق آنها، معادل ۷۰ میلیون تومان است. علی رغم آنکه پرواز‌ها در تمام دنیا متوقف شده، اما حقوق خلبانان در سایر کشور‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرعامل انجمن خلبانان بیان داشت: شرکت‌های هواپیمایی در ایران هنوز خلبانان را تعدیل نکرده اند و منتظر هستند ببینند در ماه‌های آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد؛ ما جلسات متعددی با سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی داشته ایم؛ ایرلاین‌ها می‌گویند به دلیل کاهش شدید تعداد مسافران و پروازها، درآمدی نداریم؛ با این حال همچنان در حال پرداخت حقوق به پرسنل هستیم.

وی گفت: در حال حاضر نرخ بلیت‌ها در پایین‌ترین سطح قرار دارد؛ از سوی دیگر وزیر راه می‌گوید باید پرواز‌ها با ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما انجام شود؛ اما هیچ راهکاری برای جبران هزینه‌ها اعلام نمی‌کنند؛ در برخی پرواز‌هایی که انجام می‌شود، درآمد شرکت‌ها از محل فروش بلیت، حتی از هزینه سوخت مصرف شده در آن پرواز هم کمتر است؛ بنابراین خلبانان از شرکت‌ها توقعی ندارند که بتوانند حقوق‌های آن‌ها را به موقع و به اندازه ماه‌های گذشته پرداخت کند. چون دو سوم حقوق کروی پروازی بر اساس ساعات پروازی است که انجام می‌دهند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار