gardeshban.ir

کوتنا هورا (Kutna Hora) که به جواهر جمهوری چک نیز شهرت دارد، در قرون‌وسطی تاسیس شده و تا به امروز این تصویر خود را حفظ کرده است.
کد خبر: ۲۶۲۶۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر کوچک کوتنا هورا که در منطقه بوهمیای مرکزی و در شرق پراگ واقع شده و یکی از شهر های تاریخی و برجسته جمهوری چک و دومین شهر مهم این کشور در زمان قرون‌وسطا بوده است. دلیل عمده اهمیت این شهر، وجود معادن نقره فراوان است. در واقع در اواخر قرن سیزدهم میلادی نزدیک به یک سوم نقره تولید شده در اروپا مربوط به این منطقه بوده است.

این شهر در قرن دهم میلادی پایه‌ریزی شد؛ ولی توسعه و تبدیل آن به شهر در قرن سیزدهم میلادی، در زمان کشف معادن نقره صورت گرفت. بیشتر ساختمان‌های مسکونی، کلیساها، صومعه‌ها و غیره در قرن چهاردهم میلادی شاخته شدند که نشان از ثروت این شهر در آن زمان دارد. در قرن شانزدهم میلادی، معادن نقره شهر تمام شد و متاسفانه شهر رشد و توسعه خود را از دست داد. در حال حاضر جمعیت این شهر در حدود ۲۰,۰۰۰ نفر است. با تقریبا یک ساعت سفر از شهر پراگ، به شهر کوچک و جذاب کوتنا هورا می‌رسید که زمانی رقیبی جدی برای شهر پراگ بوده و همچنان جاذبه‌های زیادی برای بازدید دارد.

میدان اصلی شهر در سال ۱۹۹۵ به ثبت یونسکو رسید. کلیسای سنت باربارا (Saint Barbara) که یکی از زیباترین کلیساهای شهر است در این میدان قرار دارد. معماری کلیسا گوتیک و ساخت آن در قرن چهاردهم میلادی شروع شد و پس از طی ۶ قرن در اوایل قرن بیستم به پایان رسید. 

بنابراین وقتی وارد کلیسا می‌شوید، می‌توانید نشانه‌هایی از سبک های معماری متفاوت مانند نئو گوتیک ، گوتیک و باروک را در این مکان ببینید. سنت باربارا محافظ مشاغل خطرناک مانند معدن‌چیان است و این به‌خوبی توضیح می‌دهد که چرا این کلیسا در این شهر ساخته شده است. در اکثر کارت‌پستال های کوتنا هورا تصویر این کلیسا دیده می‌شود. برای بازدید از این مکان نیاز به تهیه بلیط دارید و گیشه بلیط در ورودی اصلی ساختمان کلیسا قرار دارد.

پل معروف

ساختمان یسویت کلگ (Jesuit College) در نزدیکی کلیسای سنت باربارا واقع شده است. این ساختمان توسط معمار ایتالیایی به نام جووانی دومنتچو ارسی به سبک باروک ساخته شده است. این معمار، کتاب‌خانه زیبای «استراهو» را نیز در پراگ ساخته است. 

این مکان به‌منظور تعالیم مذهبی در کنار کلیسای سنت باربارا ساخته شد که توسط پلی این دو مکان به هم وصل شدند. در هنگام قدم زدن روی این پل، منظره بسیار زیبایی برای عکاسی دارید؛ در یک سمت ساختمان‌ها و در سمت دیگر رودخانه قراردارد و شما روی پلی با ۱۳ مجسمه راه می‌روید که هر بیننده‌ای را میخکوب خود می‌کند.

این پل در رقابت با پل چالرز در پراگ ساخته شده بود. بسیاری از سازندگان فیلم از این مکان برای فیلمبرداری استفاده می‌کنند؛ از جمله بسیاری از فیلم‌های هالیوود در این نقطه فیلمبرداری شده‌اند. ساختمان زیبای یسویت کلگ سال‌ها توسط ارتش به‌عنوان مرکز آموزشی استفاده می‌شده است و اکنون به‌عنوان گالری هنر مدرن و معاصر استفاده می‌شود.

در این کلیسا، از جمجمه‌ها و استخوان‌های انسان برای خلق اثر هنری استفاده شده است

یکی از معروف‌ترین و متفاوت‌ترین جاذبه‌های این شهر، کلیسای استخوان (Sedlec Ossuary) است که هر ساله گردشگران زیادی را به این شهر می‌آورد. این کلیسا در مرکز شهر نیست و باید با اتوبوس‌های شهری به «سدلچ» (Sedlec) در حومه شهر بروید. آن چیزی که این مکان را به جاذبه تبدیل کرده، استفاده هنرمندانه از استخوان‌ها و جمجمه‌های انسان برای ایجاد اثر هنری در این چپل است.

از ابتدای ورود به این مکان شما محو تماشای دکورهای هنرمندانه‌ای می‌شوید که با استخوان ساخته شده است؛ به‌طور مثال لوستر‌هایی از استخوان. دلیل استفاده از استخوان به‌عنوان دکور در این کلیسا مرگ و میر زیادی است که در اثر طاعون در اواخر قرن هجدهم میلادی رخ داد و گورستان شهر فضایی برای دفن این همه جسد نداشت. بنابراین، استخوان اجساد قدیمی‌تر را درآوردند و جسدهای جدید را دفن کرده و استخوان‌های مانده را نیز برای تزئین استفاده کردند.

کلیسای استخوان

«ایتالین کورت» (Italian Court) از ساختمان‌های مهم دیگر شهر است که محل ضرب سکه‌های نقره در زمان قدیم بوده است. اسم این مکان به یاد «فلورنتین بنکرز» که توسط پادشاه «ونسولس دوم» (قرن چهاردهم میلادی) برای ایجاد اصلاحات در ضرب سکه دعوت شده بود، گرفته شده است. در آن زمان سکه «گروشن» (Groschen) پراگ جایگزین سکه های نقره نازک و بی‌کیفیتی شد که تا آن زمان استفاده می‌کردند. این سکه بعد‌ها تبدیل به یکی از ارزشمند‌ترین سکه‌های رایج در اروپا تبدیل شد.

در قرن پانزدهم میلادی پادشاه «ونسلوس پنجم» این مکان را برای اقامت در خود زمان‌هایی که در کوتنا هورا بود انتخاب کرد و رویدادهای مهم سلطنتی مانند انتخابات سلطنتی سال ۱۴۷۱ در این مکان برگزار شد. در حال حاضر، این مکان تبدیل به موزه شده است و یکی از پربازدیدترین موزه‌های این شهر محسوب می‌شود. با تهیه بلیط، شما می‌توانید از مراحل مختلف استخراج نقره، ضرب سکه، سکه‌های مختلف در زمان قرون‌وسطی و همچنین از محل عبادت پادشاه و سالن ملاقات شاه با نقاشی های دیواری و دکورهای مخصوص آن زمان بازدید کنید.

مجسمه مریم مقدس

هنگامی‌که در مرکز شهر قدم می‌زنید، مجسمه‌ای با ارتفاع ۱۶ متر و تصویر مریم مقدس در بالای آن را می‌بینید که به مناسبت شکرگزاری به‌دلیل پایان بیماری طاعون ساخته شده است. از دیگر جاذبه‌های مرکز شهر، چشمه سنگی بزرگی است که ارتفاع آن چهار متر است و در گذشته سقفی به‌صورت شش ضلعی داشته است. این مکان به‌عنوان آب‌انبار استفاده می‌شد و مردم شهر برای تامین آب خوراکی به آن مراجعه می‌کردند.
یکی از هیجان‌انگیزترین تورهایی که در این شهر می‌توانید بگیرید، تور بازدید از معادن نقره است. این معدن قرون‌وسطایی در فاصله بین موزه «هرادک» (موزه نقره) و کلیسای سنت باربارا قرار دارد. البته این تورها در تمامی فصول برگزار نمی‌شوند و همچنین همیشه به زبان انگلیسی نیستند. بنابراین پیش از سفر به این شهر حتما برنامه بازدید از معدن نقره را چک کنید.

راه‌های سفر ارزان از شهر پراگ به شهر کوتنا هورا اتوبوس و قطار است. اتوبوس‌هایی از ایستگاه‌های «های» (Háje) و فلورانس (Florence)، شما را مستقیم به مرکز شهر کوتنا هورا می‌برند و زمان سفر بین یک ساعت و ۲۵ دقیقه تا یک ساعت و چهل دقیقه متفاوت است. راه دیگر، استفاده از قطار است که از ایستگاه قطار مرکزی شهر پراگ به‌سمت ایستگاه قطار مرکزی شهر کوتنا هورا می‌رود. هنگامی که به کوتنا هورا رسیدید، باید قطاری را که به مرکز شهر کوتنا هورا (Kutná Hora město) می‌رود سوار شوید. زمان سفر با قطار حدود یک ساعت و پنج دقیقه است.

برای خوردن غذا و استراحت در کافه، مانند اکثر شهرهای اروپایی انتخاب های بسیاری در مرکز شهر وجود دارد. همچنین در مرکز شهر، مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری وجود دارد که با مراجعه به آن می‌توانید از رویدادها و فستیوال‌هایی که در شهر برگزار می‌شود، مطلع شوید یا پیشنهاداتی برای رستوران و کافه‌های منتخب شهر دریافت کنید.

شهر تاریخی کوتنا هورا؛جواهر جمهوری چک/عکس

شهر تاریخی کوتنا هورا؛جواهر جمهوری چک/عکس

شهر تاریخی کوتنا هورا؛جواهر جمهوری چک/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار