gardeshban.ir

همه ما سرعین اردبیل را به چشمه‌های آب گرم و هوای مطبوعش در تابستان می‌شناسیم. چشمه‌های این شهر هر ساله میزبان گردشگران بسیاری است اما در میان این چشمه‌ها و دیگر جاذبه‌های سرعین، روستایی کمتر شناخته شه به نام آلوارس وجود دارد که زیبایی آن کم از دیگر بخش‌های سرعین ندارد. امروز به سراغ این روستای زیبا رفته‌ایم. با ما همراه باشید.
کد خبر: ۲۶۲۶۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستاها از زیباترین نقاط جغرافیایی ایران هستند. این بخش‌ها بعلت عدم ورود تکنولوژی و مدرنیته هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند. آلوارس یکی از این روستاهای زیبا می‌باشد. روستایی ییلاقی از توابع بخش سرعین شهرستان اردبیل که در ۱۲ کیلومتری شهر سرعین و ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع شده است.

روستای آلوارس از شما به روستای اوجور، از شرق به روستای شایق، از جنوب غرب به روستای شاه‌نشین و از جنوب شرق به روستای میمند محدود می‌شود.

نام آلوارس و داستان‌های آن

در باب نام روستای آلوارس روایت‌های بسیاری وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آنها در کتاب آینه قلم آورده شده است. در کتاب اشاره دارد که در گذشته درختان این منطقه برای ساخت الوار بسیار مناسب بوده و همین امر باعث گردیده بود که مردم روستا به شغل نجاری بپردازند. اهالی روستاهای اطراف نیز برای خرید الوار به این روستا می‌آمدند و همین امر باعث شده بود که به این روستا الوارستان بگویند.

در روایت دیگر اما گفته می‌شود فردی خود را وارث روستا می‌دانسته است و بعد از مرگش وارثانش نام این منطقه را به نام آل وارث تغییر دادند. در باور عده‌ای دیگر اما این روستا زمانی محل سکوتت قوم پارس بوده است و حتی گفته می‌شود این روستا توسط این قوم بنا شده بود. به همین دلیل نام روستا به آل پارس مشهور بوده که بعدها به آلوارس تغییر کرده است.

بهتر زمان سفر به آلوارس

آلوارس یک روستایی ییلاقی محسوب می‌شود که بعد از گذر از جاده‌های کوهستانی به آن می‌رسید. در میان راه احتمالا با دشت‌های پوشیده از گل مواجه خواهید شد البته اگر در فصل مناسب به آنجا سفر کنید.

آلوارس تابستانی بسیار دلپذیر دارد و به همان میزان زمستان این روستا بسیار سرد و سخت می‌گذرد. عشایر شاهسون که یکی از بزرگترین عشایر ایران محسوب می‌گردند، از مراتع و دشت‌های اطراف روستا به عنوان ییلاق خود استفاده می‌کنند و این نشان می‌دهد که هوا در نیمه اول سال در آلوارس بسیار مطبوع می‌گردد.

توجه: هدف ما از معرفی این جاذبه آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است، زمان سفر به روستا آلوارس زیبا را تا پایان بحران ایجاد شده عقب بیاندازید و بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید.

جاذبه‌های گردشگری آلوارس

روستا آلوارس به دلیل که در میان دامنه‌های کوه سبلان واقع شده، در بهار و تابستان آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. پوشش گیاهی منطقه و گل‌های وحشی از جمله شقایق‌های سرخ که بر مراتع و دشت‌های اطراف می‌رویند، زیبایی بی‌نظیری را ایجاد می‌کنند که دیدن آن تجربه‌ای شگفت‌انگیز خواهد بود.

اما همانطور که گفته شد زمستان‌های آلوارس بسیار سرد و سخت می‌گذرد و همراه با بارش برف می‌باشد. دامنه‌های اطراف آلوارس نزدیک به ۸ ماه از سال پوشیده از برف است و همین امر باعث ایجاد یکی از بزرگترین پیست‌های اسکی ایران گردیده است.

امکانات پیست شامل تله‌سیژ با ۱۲۵۰ متر طول و همچین امکانات رفاهی از جمله سرویس بهداشتی، پارکینگ، سالن پذیرایی، پیست موتور سواری، پارک بازی کودکان، سرسره روی چمن و بازی‌های بادی می‌باشد.

در بین راه رسیدن به آلواس ییلاقات عشایر را خواهید دید که زندگی سنتی خود را در دنیای مدرنیته ادامه می‌دهند. چادرهای عشایر در این بخش قابل بازدید است و می‌توانید حتی با اجازه عشایر به داخل چادر بروید و از لوازم و صنایع دستی آنها نیز خریداری کنید ( پیش از هر فعالیتی از مردم عشایر اجازه بگیرید و بدون اجازه وارد محدوده‌ی زندگی این گروه نشوید).

همانطور که گفته شد آلوارس یکی از زیباترین روستاهای منطقه سرعین می‌باشد. در اطراف آلوارس می‌توانید چشمه‌های فصلی متعدد را شاهد باشید که گاهی در فصل بهار بعد از آب شدن یخ‌ها جاری می‌شوند. حفظ طبیعت بکر منطقه در اولویت سفرهایمان باید باشد تا آیندگان نیز بتوانند این زیبایی‌ها را شاهد باشند. اگر در گذشته سفری به این منطقه داشته‌اید، تجربه‌یتان را با ما در میان بگذارید.

روستای آلوارس؛نگینی پنهان که در دل اردبیل می درخشد!+عکس

روستای آلوارس؛نگینی پنهان که در دل اردبیل می درخشد!+عکس

روستای آلوارس؛نگینی پنهان که در دل اردبیل می درخشد!+عکس

روستای آلوارس؛نگینی پنهان که در دل اردبیل می درخشد!+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار