gardeshban.ir

همزمان با آغاز تعطیلات عید فطر/
در حالی که وزارت بهداشت همچنان مردم را از سفر در ایام تعطیلات عید فطر برحذر می‌کند؛ وزارت میراث فرهنگی دستور بازگشایی مراکز اقامتی و گردشگری را می‌دهد.
کد خبر: ۲۶۷۴۳
تاریخ انتشار : شنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
در روزهای اخیر از سوی وزارت میراث فرهنگی اعلام شد که تمامی مراکز تفریحی روباز برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی باز است و هیچ‌گونه محدودیتی از نظر این وزارتخانه برای استفاده مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد.

این وزارتخانه همچنان تاکید دارد که مردم نباید از چادر مسافرتی استفاده کنند چرا که به دلیل تجمع بیش از حد گردشگران و برای رعایت مسائل بهداشتی بهتر است از مراکز اقامتی رسمی دارای مجوز استفاده شود.

اکنون گزارش‌ها از ترافیک جاده‌ای نشان می‌دهد از روز گذشته جاده‌های هراز و فیروزکوه شاهد ترافیک سنگین هستند. این نشان می‌دهد که مردم پس از سه ماه قرنطینه خانگی برای تعطیلات عید فطر عزم سفر کرده‌اند. چراغ سبز وزارت میراث فرهنگی نیز بی تأثیر نبوده است.

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری روز سی‌ام اردیبهشت ماه در بخشنامه‌ای به مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها اعلام کرد: با توجه به شروع فعالیت‌ها و کسب و کارهای شهری مقتضی است نسبت به بازگشایی فعالیت‌های گردشگری کوهستان، کویرگردی و تمامی تأسیسات مرتبط (تله کابین‌ها و غیره) که دارای تراکم کم جمعیتی بوده، اقدام شده و مراتب به صاحبان تأسیسات گردشگری مذکور اعلام و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شود. بدیهی است نظارت مستمر بر فعالیت‌های تأسیسات یادشده الزامی است.

بازگشایی موزه‌ها هفته آینده در دستور کار قرار می‌گیرد

مونسان همچنین در گفتگویی با رادیو درباره بازگشایی موزه‌ها نیز گفته است: بازگشایی سایت‌های تاریخی و موزه‌ها هفته آینده در دستور کار قرار دارد و این موضوع طی هفته پیشرو در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح و تصویب خواهد شد.

مونسان گفت: هتل‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همه جای کشور فعالیت خود را شروع کرده‌اند. فعالیت‌های در حوزه طبیعت گردی هم در کشور آغاز شده از این رو بخش زیادی از واحدهای بوم گردی می‌توانند ذیل طبیعت گردی فعال شوند.

ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور نیز ضمن توصیه به مردم و مسافران برای رعایت کامل مقررات و توصیه‌های بهداشتی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، درخواست کرده است مردم سفرهای مسئولانه و حرفه‌ای را در پیش بگیرند و با هدف حمایت از فعالان گردشگری خدمات موردنیاز خود را از زنجیره رسمی و مجاز صنعت گردشگری تأمین کنند. این ستاد ضمن اینکه از دستگاه‌های عضو ستاد، درخواست استمرار نظارت‌ها و بازرسی‌های لازم را داشته اعلام کرده است: مراکز خدمات گردشگری و تفریحی با رعایت اصول بهداشتی و ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت هیچ‌گونه محدودیتی برای خدمت‌رسانی ندارند.

اگرچه وزارت میراث فرهنگی بر این عقیده است که خسارت وارده به بخش‌های مختلف گردشگری بحرانی دیگر غیر از کرونا را به وجود می‌آورد بنابراین باید با رعایت سفر ایمن یا همان سفر هوشمند (سفر همراه با سلامت) از وقوع بحران اقتصادی دیگر جلوگیری کرد اما روز سی و یکم اردیبهشت ماه، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران از مردم تهران خواست، عید فطر سفر نکنند.

وی گفت: انجام سفرهای جدید خطر ابتلاء جدید به ویروس کرونا را افزایش خواهد داد و این امر در شرایطی که هیچ دلیل علمی مبنی بر تضعیف ویروس کرونا وجود ندارد، خطرناک است.

مردم از سفر، بیماری سوغات می‌آورند

در روز اول خرداد همزمان با نزدیک شدن به ایام تعطیلات عید فطر، سعید نمکی وزیر بهداشت با تاکید بر رعایت مردم در تعطیلات عید فطر و عدم مسافرت، گفت: اکنون در استان خوزستان و بعضی از استان‌هایی که خیزهای جدیدی از بیماری را برداشتند، می‌بینیم که کاملاً منطبق بر عدم رعایت اصول و پروتکل‌ها بودند. بنابراین از مردم خواهش می‌کنم تعطیلات عید فطر را هم مانند سایر همراهی‌هایی که با مجموعه دولت و وزارت بهداشت داشتند، رعایت کنند و سفر نروند، سفرهای جدید، به معنای ابتلاهای جدید به کووید ۱۹ است.

وی افزود: عزیزانی که برای گذراندن اوقات خوش به سفر می‌روند، برای یک مدت طولانی بیماری را با خودشان به همراه می‌آورند، ضمن اینکه همه از این بستر جان سالم به در نمی‌برند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از مردم درخواست دارم فعلاً سفر نروند، در استان‌های قرمز که در حال حاضر برای ما مشکل ساز هستند، تردد نکنند. این تصور که با گرم شدن هوا بیماری مهار خواهد شد، یک خیال بسیار بیهوده است، استان‌های گرمسیر ما دچار بیماری هستند و خواهشم این است که هموطنان عزیز بیشتر همراهی کنند تا بتوانیم تا پایان خرداد شاهد وضعیت مطلوب‌تری باشیم.

این سیاست متضاد وزارت بهداشت و میراث فرهنگی نشان می‌دهد که هنوز یک تصمیم واحدی در دولت برای انجام سفرهای عیدفطر وجود ندارد. چرا که مردم تصور می‌کنند وقتی برای بازگشایی مراکز تفریحی ابلاغی صورت گرفته حتماً مجوز سفرهای تفریحی نیز داده شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار