gardeshban.ir

آبشار بندگاه که واقع در در استان مازندران است در شمال غربی روستای بالاده، در دامنه جنوب غربی قله شاهدژ و در داخل دره بزرگ یا به قول محلی ها گَت دره قرار دارد.
کد خبر: ۲۶۸۹۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
این آبشار دارای حدود ۱۲ متر ارتفاع است که به طور معمول در فصل بهار و با آب شدن برف های قله شاهدژ تشکیل می گردد. در این مطلب ما قصد داریم اطلاعاتی را در خصوص آبشار بندگاه به شما ارائه دهیم.

آبشار بندگاه؛طبیعتی بکر در مازندران+تصاویر

این منطقه دارای آب و هوای سرد و کوهستانی می باشد و تقریبا در ارتفاع ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ متری قرار دارد. بالاده در شمال شهرستان سمنان و جنوب شرقی شهرستان ساری و بین رشته کوه‌های البرز است که تا شرق کشیده شده‌اند تقریبا جایی که از جنگل و هوای نسبتا سرد به خشکی و کویر می رسیم. 

آبشار بندگاه؛طبیعتی بکر در مازندران+تصاویر

در فصل پاییز و حدود آبان اولین برف در ارتفاعات کوه چهارنو بر زمین می نشیند که تا اواسط بهار در این منطقه باقی می ماند. گل‌های رنگارنگ و شکوفه ‌های درختان در فصل بهار تمام منطقه را می پوشاند به گونه ای که بوی عطر گل‌های بهاری آدمی را سرمست طبیعت می کند و چشم‌اندازی‌ هایی بی نظیر را تشکیل می دهد. جالب تر آنکه حتی این منطقه در فصل تابستان که میزان رطوبت و هوای شرجی در شهر های شمالی ممکن است غیر قابل تحمل باشد، اما در این منطقه نهایتا دمای هوا ممکن است به ۲۰ درجه برسد که این یعنی یک شرایط ایده آل که می تواند مقصد سفر شما برای این روز های گرم باشد.

سمبل و نماد روستای بالاده، قله شاهدژ است که در شمال این روستا واقع است. دامنه‌های این قله تا بالاترین ارتفاع آن پوشیده از جنگل است. در بالای شاهدژ زمینی تقریبا هموار و سرسبز در حدود یک هزار متر مربع قرار دارد که نشانه هایی از أژ در آن قرار دارد که البته امروزه از آن جز خرابه هایی، چیزی دیگر به چشم نمی خورد.

آبشار بندگاه در قسمتی عمیق و باریک دره قرار دارد و در بخش از آن شرایط ویژه ای برای صخره نوردان محیاست چرا که دارای یک دیواره سنگی متناسب با این هدف است. از روستای بالاده تا آبشار تقریبا ۲۰ دقیقه پیاده روی از داخل دره بزرگ لازم است، در طی مسیر نیز مناظر فوق العاده زیبایی را شاهد خواهید بود. آبشار بندگاه هم دارای چشم انداز زیبا و خوش آب و هواست و  هم مکانی مناسب برای تفریح همراه با خانواده است. 

یکی از روستاهایی که به خاطر خصوصیات ویژه جغرافیایی، اقلیمی و فرهنگی دارای ظرفیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی بسیاری است و در استان مازنداران به‌ عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شده، روستای بالاده در بخش چهاردانگه ساری است. چهاردانگه یکی از بخش‌های شش‌گانه شهرستان ساری ایران است که شهر کیاسر مرکز این بخش است.

آبشار بندگاه؛طبیعتی بکر در مازندران+تصاویر

اما حال که اسمی از کیاسر آمد، خالی از لطف نیست تا در باره این شهر بسیار زیبا و در منطقه ای خوش آب و هوا نیز توضیحاتی ارائه دهیم، این شهر در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده است، مرکز بخش چهار دانگه و دارای ۲۳۰۰ نفر سکنه می باشد. این شهر نیز در گذشته رونق بسیاری داشته و مرکز عمده تجاری و علمی در منطقه محسوب می شد به طوری که روستا های اطراف بسیاری از ملزومات خورد را از کیاسر تامین می کردند اما رفته رفته با تعطیلی معدن ذغال سنگ در کیاسر و همچنین به دلیل مهاجرت اهالی این شهر از جمعیت آن کاسته شده و رونق گذشته را ندارد.

آبشار بندگاه؛طبیعتی بکر در مازندران+تصاویر

کیاسر در سال ۱۳۷۲ تبدیل به شهر شد، این شهر که در فصل تابستان دارای آب و هوای معتدل و در فصل زمستان هوای بسیار سرد می باشد. کیاسر در دره ای واقع شده که از هر طرف کوهی اطراف آن را احاطه کرده است و فقط از قسمت شمال غربی باز است و به دشت کیاسر متصل شده است. کیاسر از سمت شمال با کوه های اجیر لنگه، نستر نسترا، اسب زین و ململی، از سمت جنوب به وسیله کوه های زرکوه و کل سر، از سمت مشرق کو ه های کل پشت و فتلا و در نهایت از سمت مغرب با شاه کوه احاطه شده است.

آبشار بندگاه؛طبیعتی بکر در مازندران+تصاویر

در کتاب تاریخ طبرستان و در جلد اول آن آمده که پسر بزرگ قباد حاکم طبرستان که کیوس نام داشت، مقر حکومتی او قارنکوه و هزار جریب بود. کیوس در کیاسر فعلی شهری بنا کرد که آن را کیوس سرا می نامیدند که با گذشت زمان به این نام به کیاسرا و کیاسر تبدیل شده است.

آبشار بندگاه؛طبیعتی بکر در مازندران+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار