gardeshban.ir

شیوع کرونا نه تنها دنیا را از نظر بهداشتی- سلامتی در مخاطره بزرگی قرار داده؛ که به نظر می‌رسد از نظر سیاسی نیز باعث بروز تاثیرات و تغییراتی دیرپا شده است. در حقیقت این بحران باعث کشمکش‌های پرشماری در نقاط مختلف دنیا شده، که شاید تا سالیان سال فضای سیاسی دنیا را بحرانی نگاه دارند.
کد خبر: ۲۷۸۱۹
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
جنگ های سرد زیرپوستی و گاها آشکار بین دول مختلف پنج قاره در طول دوران کرونا آغاز و برقرار شده است و
به جز در مورد تلاش های رقابت آمیز سایر کشورهای مدعی برای کشف واکسن کرونا، همه دولت ها سایر کشورها را هم زیر نظر گرفته اند تا براساس شرایط مدیریت بحران کرونا در هر کشور، نسبت به اتخاذ سیاست های جدید نسبت به همان کشورهای هدف در دوران پساکرونا اقدام کنند.

 کاملا بدیهی است که زین پس دیپلماسی بین المللی رنگ و بوی طبی به خود گرفته و در کنار ارتش های نظامی، سایبری، تکنولوژیکی و اقتصادی « قوه قهریه» نانوشته پزشکی نیز به دکترین دفاعی اکثر کشورهای مدعی اضافه می شود.

کشور ما با داشتن دیرینه چند هزار ساله گفتمان حکمی، به یادگار ماندن حداقل هفده هزار کتاب در زمینه طب از گذشتگان و معرفی نوابغ بزرگ علوم پزشکی از صده ها پیش تاکنون جز اولین دولت ها و ملت هایی است که با شروع بحران کرونا به این چالش و جنگ ناخواسته با کرونا وارد شده است.

در این میان البته کمبود تجهیزات پزشکی، تحریم های دارویی ظالمانه و تلاش های شبانه روزی دانشمندان و کادر درمان رنگ و بوی جهادی و خداپسندانه بیشتری به فضای مدیریت بحران کرونا داده است.

شرایط  صنعت توریسم و گردشگری سلامت هم از این قاعده جهانی مستثنی نیست و در کنار پارامترهای جهانی مانند جاذبه های گردشگری، آزادی های رفاهی، تبلیغات جذب کننده مسافربر و .... نحوه مدیریت بحران کرونای هر کشور هم جز شاخص ها و معیارهای مهم اکثر ملت ها و بیماران خارجی برای انتخاب مقاصد گردشگری و تندرستی در سال های آتی قرار میگیرد.

در شرایط فعلی جدا از همه نقاط قوت و ضعف موجود در مدیریت بحران کرونا از نظر آماری کشور ما در رده های میانی رو به بالای جداول جهانی قرار گرفته است.

به گونه ای که میتوان تا حدی امیدوارانه به افزایش ظرفیت های توریسم سلامت ایران پس از دوران کرونا فکر کرد  و نیاز به اتخاذ تصمیمات موقعیت آفرین آینده ساز توسط متولی های دولتی و بخش خصوصی گردشگری سلامت ایران به شدت احساس می شود.

برای مثال بعضی از کشورها در کنار مدیریت بحران کرونا نسبت به استراتژی ورود گردشگران به صورت گام به گام و البته تحت نظارت های درمانی در حال برنامه ریزی و تدوین دستورالعمل های لازم هستند.

امید است که دولتمردان با توجه به شرایط فعلی بازارهایی مانند نفت و پتروشیمی، رکود بازار های جهانی، کاهش مراودات تجاری بین المللی، حداقل اهمیت و تاثیر خارق العاده ظرفیت های گردشگری و درمانی کشور را بیشتر درک کرده و در کنار تدارک زیرساخت های لازم با حمایت از بخش های خصوصی فعال در این صنعت اشتغال زا ، سهم بیشتری از بازار جهانی چند میلیارد دلاری گردشگری سلامت را برای مردم عزیز ایران اسلامی به ارمغان بیاورند.

امیرعلی رضائی؛ فعال گردشگری سلامت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار