gardeshban.ir

مجسمه پری دریایی کوچولو نماد شهر کپنهاگ دانمارک بوده و جزو معروف‌ترین جاذبه‌های شهر به حساب می‌آید. این تندیس برنزی نمونه‌های مشابهی نیز در کشورهای دیگری چون آمریکا دارد.
کد خبر: ۲۷۷۶۲
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
شاید بتوان معروف‌ترین مجسمه پری دریایی را مجسمه «پری دریایی کوچولو» برگرفته از قصه‌ «هانس کریستین اندرسن» دانست که بر روی صخره‌ای در بندر کپنهاگ دانمارک نشسته است. این تندیس در ۲۳ آگوست سال ۲۰۱۳ شاهد جشن یک صدمین سال زندگی‌اش بود.


مجسمه پری دریایی از جنس برنز و توسط «ادوارد اریکسن» (Edvard Eriksen) ساخته شده و در آگوست سال ۱۹۱۳ رونمایی گردید. اریکسن در ژانویه سال ۱۹۰۹ سفارشی از «کارل یاکوبسن» برای ساخت مجسمه دریافت کرد. یاکوبسن که با تماشای یک اجرای باله در تئاتر سلطنتی کپنهاگ بر اساس قصه‌ای درباره یک پری دریایی بسیار شگفت زده شده بود، از ستاره آن اجرا درخواست کرد تا مدل این مجسمه شود. بالرین مذکور این درخواست را نپذیرفت و اریکسن از همسر خود که مدل بسیاری از آثار دیگرش نیز بود برای ساخت مجسمه استفاده کرد. برخی می‌گویند که بالرین معروف، مدل چهره مجسمه و همسر اریکسن مدل بدنه بود اما این حقیقت نداشته و هنرمند، تمام مجسمه را با الهام از همسرش ساخت. این امر از قیاس چهره مجسمه با عکس‌های همسر وی و سایر آثار هنرمند کاملاً آشکار خواهد بود.

مجسمه پری دریایی کوچولو نماد شهر کپنهاگ دانمارک/عکس

این تندیس پری دریایی یکی از برترین جاذبه‌های گردشگری در کپنهاگ به شمار رفته و به نوعی تبدیل به نماد کپنهاگ و حتی کشور دانمارک شده است. اگر چه خود قصه کریستین اندرسن به تنهایی برای شهرت این شخصیت داستان کافی بود اما کارتن‌هایی که توسط شرکت دیزنی بر اساس آن ساخته شدند نیز به شهرت و جذابیت جهانی این تندیس کمک شایان توجهی کردند.

نسخه‌های کپی این اثر در چند منطقه دیگر جهان نیز وجود دارد که اجازه کپی آن‌ها از وارثان اریکسن گرفته شده است. البته این تندیس‌ها تفاوت‌های اندکی نیز با مجسمه اصلی دارند. نسخه‌ای که در شهر کپنهاگ به نمایش گذاشته شده، نسخه اصلی بوده اما کپی‌هایی با اندازه‌های متفاوت نیز از آن طراحی شد که امر بسیار مفیدی بود زیرا نسخه اصلی بارها مورد آسیب واقع شد و ترمیم آن بر اساس کپی‌ها صورت گرفت. اندازه‌های بسیار گوناگونی از این مجسمه برای فروش نیز موجود هستند و می‌توانید با سر زدن به سایت رسمی این تندیس، آن‌ها را خریداری کنید.

مجسمه پری دریایی کوچولو نماد شهر کپنهاگ دانمارک/عکس

اگرچه تندیس اغلب کوچک‌تر از حد تصور به نظر می‌رسد؛ اما در واقع حدود ۲۵٪ از اندازه طبیعی بزرگ‌تر است. مکان تماشایی آن و حجم عظیم آب‌ها، خطوط ساحلی و بندرگاه باعث می‌شوند که در قیاس، این مجسمه کوچک به نظر بیاید. این تندیس تنها نسخه با این اندازه بوده و نسخه‌های کپی بنا به خواست خود هنرمند باید کوچک‌تر باشند تا تنها شهر کپنهاگ نمونه اندازه واقعی را داشته باشد.

مجسمه پری دریایی کوچولو نماد شهر کپنهاگ دانمارک/عکس

نسخه‌های کپی را می‌توان در کشور‌های برزیل، چین، ژاپن، رومانی، اسپانیا و بسیاری شهر‌های آمریکا پیدا کرد. شاید جالب باشد بدانید مجسمه پری دریایی کوچولویی که ادوارد اریکسن ساخت، دو دم دارد اما در قصه اصلی اندرسن، این موجود تنها یک دم آن‌هم شبیه به دم ماهی داشت. اکثر نمونه‌های شبیه نیز دارای دم معمولی ماهی هستند.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار