gardeshban.ir

کوردوبا، شهری با جاذبه‌های تاریخی و گل‌های رنگارنگ و معطر است. عکس هر خانه از اینجا را می‌توان روی کارت پستالی چاپ کرد.
کد خبر: ۲۷۷۱۸
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر کوردوبا تاریخی چند وجهی و شگفت‌انگیز داشته و از معروف‌ترین مقاصد گردشگری اسپانیا به شمار می‌رود. از «مسجد-کلیسای جامع» معروف آن گرفته تا پاسیو‌های زیبایی که با گل‌های رنگارنگ تزئین شده‌اند و در ماه می هر سال به روی عموم باز می‌شوند، این شهر برای هر کسی با هر سلیقه‌ای چیزی دارد. در این راهنما می‌توانید با جاذبه‌های برتر کوردوبا آشنا شوید.


۱. مسجد-کلیسای جامع

بازدید از کوردوبا و ندیدن «مسجد-کلیسای جامع» (Mosque–Cathedral of Córdoba) مانند رفتن به گرانادا و بازدید نکردن از الحمرا است. این جاذبه بزرگ‌ترین یادمان شهر به شمار می‌رود. بعد از آنکه مورها در سال ۷۱۱ شهر کوردوبا را تسخیر کردند، بنایی که سابقاً یک کلیسای مسیحی بود را به دو قسمت تقسیم نمودند که توسط مسیحیان و مسلمانان برای عبادت مورد استفاده قرار گیرد. در سال ۷۸۴ به دستور «امیر عبدالرحمان» کلیسا را ویران کردند تا مسجدی بزرگ‌تر بسازند. ساخت و ساز این مسجد بیش از دو قرن ادامه داشت و در نهایت در سال ۹۸۷ به پایان رسید. در آن زمان کوردوبا تبدیل به شهر مهمی در پادشاهی اسلامی شده بود. زمانی که در سال ۱۲۳۶ مسیحیان شهر خود را پس گرفتند، دوباره مسجد به کلیسا تبدیل شد و در قرن شانزدهم «چارلز پنجم» یک راهروی رنسانسی در بالای سازه موری ساخت. این سازه دو رگه خروجی شگفت‌انگیزی شد که بازدیدکنندگان را متحیر می‌کند.

کوردوبا، شهری با جاذبه‌های تاریخی و گل‌های رنگارنگ در اسپانیا/عکس

۲. مدینه الزهرا

شاید مسجد-کلیسای جامع کوردوبا به عنوان یک جاذبه تاریخی بسیار ارزشمند شناخته شده باشد، اما «مدینه الزهرا» (Medina Azahara) که در ۸ کیلومتری خارج از شهر واقع شده نیز به همان اندازه جذاب و دیدنی است. در اواسط قرن دهم، «شهر درخشان» (The Shining City) پایتخت اجرایی اندلس بود. ساخت و ساز اینجا در سال ۹۳۶ به دستور خلیفه کوردوبا «عبدالرحمان سوم» آغاز شد. الحاقات و تغییرات تا دهه‌های بعدی ادامه داشتند. اما در سال ۱۰۱۰ الزهرا غارت شد و برای چند قرن متروک ماند. بقایای آن تا اوایل قرن بیستم کشف نشدند و اگرچه تنها ۱۰ درصد از ساختمان اصلی شهر را به نمایش می‌گذارند اما باز هم به شما تصویر خوبی از شکوه مدینه الزهرای گذشته را خواهند داد.

کوردوبا، شهری با جاذبه‌های تاریخی و گل‌های رنگارنگ در اسپانیا/عکس

۳. تاپاس بارهای سنتی

با توجه به اینکه کوردوبا گرم‌ترین شهر اروپایی محسوب می‌شود، گردش در فصل‌های بهار و تابستان می‌تواند حسابی شما را تشنه و گرما زده کند. خوشبختانه قسمت قدیمی شهر پر از تاپاس بارهایی است که اگرچه از بیرون به نظر چیز خاصی نیستند، اما برخی از بهترین تاپاس‌های شهر را به مشتریان ارائه می‌کنند. این اماکن سنتی پر از مردم بومی هستند که همیشه نشانه خوبی به حساب می‌آید و مطمئن باشید که ارزش تحمل کردن اتمسفر شلوغی که در آن‌ها حاکم است را دارند. در این تاپاس بارها غذاهای خانگی با قیمتی بسیار ارزان را خواهید یافت. یکی از گزینه‌هایی که باید حتماً امتحان کنید، «سالمورخو» (Salmorejo) است.

کوردوبا، شهری با جاذبه‌های تاریخی و گل‌های رنگارنگ در اسپانیا/عکس

۴. معبد رومی

یکی از لذت‌های بازدید از کوردوبا امکان تماشای یادمان‌هایی از هر سه دوره برجسته آن یعنی رومی، موری و مسیحی است. در دهه ۱۹۵۰ که ساختمان شهرداری کوردوبا را توسعه دادند، بقایای یکی از مهم‌ترین معابد رومی شهر را کشف کردند. این معبد در زمان حکومت «امپراطور کلادیوس» در اواسط قرن یکم میلادی ساخته شده و در قرن دوم مورد بازسازی قرار گرفته بود. از میان ستون‌های غول پیکر آن تنها ۱۰ عدد باقی مانده‌اند که از بین بلوک‌های آپارتمانی مدرن سر به آسمان کشیده‌اند. باستان شناسان از کیفیت مرمر این سازه و مهارتی که در ساخت آن به کار رفته حدس می‌زنند که احتمالاً ساختمانی بسیار باشکوه بوده که شاید حتی از زیباترین ساختمان‌های امپراطوری روم محسوب می‌شده است.

کوردوبا، شهری با جاذبه‌های تاریخی و گل‌های رنگارنگ در اسپانیا/عکس

۵. پل رومی

«پل رومی» معروف شهر یا «پوئنته رومانو» (Puente Romano) به قرن اول میلادی تعلق داشته و در قرن دهم یا همان دوران اشغال مورها مورد بازسازی جدی قرار گرفت. نشستن در نزدیکی «رودخانه گوادالکیویر» (Guadalquivir) که از میان اندلس عبور کرده و به اقیانوس اطلس می‌ریزد، منظره زیبایی را به شما هدیه می‌کند. پل رومی که از ۱۷ طاق سنگی درست شده تنها ۲ طاقش به دوران رومی‌ها تعلق دارد. در میانه‌ی پل مجسمه‌ای قرن هفدهمی از «رافائل مقدس» را می‌بینید. از آنجا می‌توانید به خوبی کوردوبا و حومه تپه‌ای سرسبزش را تماشا کنید. حتی مردم محلی هم از تماشای این مناظر لذت می‌برند.

کوردوبا، شهری با جاذبه‌های تاریخی و گل‌های رنگارنگ در اسپانیا/عکس

۶. پاسیوها و حیاط ها

زیباترین و بی‌همتاترین جاذبه‌های کوردوبا از ضرورت معماری آن برخاسته‌اند. این شهر در ماه‌های تابستان یکی از داغ‌ترین شهرهای اروپایی می‌شود و دمای هوا در این روزها حتی از ۴۰ درجه هم تجاوز می‌کند. با توجه به این مسئله وجود جایی برای خنک شدن در میان روز برای ساکنین شهر امری اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود. از دوران حکومت رومی‌ها در کوردوبا خانه‌هایی ساخته شدند که حیاط داخلی روباز داشتند که با دیوارهای سنگی ضخیم در تمام روز از نور خورشید در امان می‌ماند. طی قرن‌ها این سایه‌های خنک را با گل و گیاه و فواره‌ها تزئین کردند. این روش در دوران موری‌ها توسعه بیشتری یافت. از سال ۱۹۱۸ «فریا دلوس پاتیوس» (Feria de los Patios) که مورد حمایت شورای شهر واقع شد، جایزه زیباترین پاسیو را ارائه می‌کند.

کوردوبا، شهری با جاذبه‌های تاریخی و گل‌های رنگارنگ در اسپانیا/عکس

۷. کاخ ویانا

ستاره‌ی پاسیو‌های کوردوبا، «کاخ ویانا» (Palacio de Viana) متعلق به قرن پانزدهم است. این ساختمان وسیع را طی قرن‌ها به عنوان اقامتگاه خاندان سلطنتی اسپانیا مورد استفاده قرار دادند. با پرداختن هزینه‌ای معادل ۵ یورو می‌توانید از ۱۳ پاسیو و باغ این مجموعه دیدن کنید. این اماکن زیبا که با دقت خاصی طراحی و با گیاهان رنگارنگ و معطر تزئین شده‌اند، جزو زیباترین مکان‌های عمومی کوردوبا به حساب می‌آیند. برای بازدید از اینجا یک ساعتی را در نظر بگیرید تا بتوانید به آرامی در محوطه قدم زده و از این فضاهای رمانتیک و خوش عطر لذت ببرید.

کوردوبا، شهری با جاذبه‌های تاریخی و گل‌های رنگارنگ در اسپانیا/عکس

۸. محله کایخا دلاس فلورس

کاخ ویانا تنها جایی نیست که می‌توانید گل‌های معروف کوردوبا را تماشا کنید. در گردشی در خیابان‌های محله قدیمی با ساختمان‌هایی روبرو می‌شوید که ورودی‌هایشان به زیبایی تزئین شده اما در «کایِخا دلاس فلورس» (Calleja de las Flores) هر خانه‌ای شبیه به قصه‌های پریان است. این خیابان رنگارنگ و معطر درست در شمال مسجد-کلیسای جامع در قلب محله قدیمی قرار داشته و از زیباترین خیابان‌های کوردوبا به شمار می‌رود.

کوردوبا، شهری با جاذبه‌های تاریخی و گل‌های رنگارنگ در اسپانیا/عکس

۹. قلعه پادشاهان مسیحی

«قلعه پادشاهان مسیحی» (Alcázar de los Reyes Cristianos) اغلب به زیر سایه مسجد-کلیسای جامع می‌رود، اما یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های معماری شهر است. همانطور که از نام آن برمی‌آید، ساخت و ساز این کاخ سلطنتی به دستور پادشاه کاتولیکی در سال ۱۳۲۸ آغاز شد. همانگونه که از اکثر بناهای اندلسی انتظار می‌رود، این سازه هم بر روی ویرانه‌های یک دژ موری ساخته شد. در اواخر قرن دهم، زمانی که پادشاهی اسلام در اوج قدرت خود بود، کوردوبا از شهرهای فرهنگی برجسته جهان به شمار می‌رفت و این کاخ بزرگ‌ترین کتابخانه غرب را در خود نگهداری می‌کرد. با توجه به اینکه بخش‌هایی از سازه موری نگه داشته شدند، هنوز هم سبک آن دوران به خوبی حس می‌شود.

کوردوبا، شهری با جاذبه‌های تاریخی و گل‌های رنگارنگ در اسپانیا/عکس

۱۰. موزه گاوبازی

کوردوبا در تاریخ گاوبازی نقش مهمی داشته و می‌توانید یادمانی از معروف‌ترین ماتادور آن «مانولته» (Manolete) را در «پلازا دل کنده دپریگو» (Plaza del Conde de Priego) محله قدیمی تماشا کنید. درست در آن طرف میدان کلیسایی را می‌بینید که بیشتر گاوبازان کوردوبا در آن ازدواج کردند. «موزه گاوبازی» (Museo Taurino) هم اطلاعات جالبی از این نمایش بحث برانگیز را در اختیارتان می‌گذارد.

کوردوبا، شهری با جاذبه‌های تاریخی و گل‌های رنگارنگ در اسپانیا/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار