gardeshban.ir

گواهی تمکن مالی یکی از مدارک مهم در فرآیند احراز صلاحیت شما برای دریافت ویزای هر کشور است که از سوی بانک صادر می‌شود. این گواهی‌نامه میزان توانایی شما از نظر مالی در کشور مقصد را مشخص می‌کند.
کد خبر: ۲۸۳۹۸
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹-1399 April 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر گذرتان به سفارتخانه ها برای اخذ ویزا افتاده باشد، یکی از مواردی که همواره در فهرست مدارک موردنیاز هر کشور برای صدور ویزا به چشم می‌خورد، گواهی‌نامه تمکن مالی است. این گواهی‌نامه درواقع نقش مهمی در تصمیم‌گیری افسر کنسولی در مورد صدور یا عدم صدور ویزا برای شما دارد.

افسر صدور ویزا با مشاهده‌ی گواهی تمکن مالی صادرشده از سوی بانک شما، به این نتیجه می‌رسد که شما هیچ مشکلی از نظر هزینه‌ای در کشور مقصد نخواهید داشت. مبلغ تعیین‌شده از سوی سفارتخانه‌ی هر کشور برای گواهی تمکن مالی متفاوت است و بر اساس هزینه‌های خرید بلیط، هزینه‌های اقامتی، هزینه‌های جابجایی و سفر در کشور مقصد و دیگر هزینه‌های زندگی نظیر تهیه‌ی خوراک و پوشاک تعیین می‌شود.

گواهی تمکن مالی می‌تواند به زبان فارسی و انگلیسی صادر شود. اما ازآنجایی‌که این گواهی باید به دست سفارتخانه برسد، بهتر است حتماً آن را ترجمه کنید. البته بسیاری از بانک‌ها دارای شعبه‌های مخصوصی برای صدور گواهی تمکن مالی به زبان انگلیسی هستند. بعضی از بانک‌ها این گواهی‌نامه را به‌طور رایگان و بعضی دیگر با دریافت مبلغی برای شما صادر می‌کنند.

گواهی تمکن مالی

در گواهی تمکن مالی چه مواردی آمده است؟

گواهی تمکن مالی یک نامه‌ی رسمی و مهرشده از سوی بانک شما برای ارائه به سفارتخانه است و در آن به وضعیت حساب و میزان توانایی مالی دارنده‌ی حساب اشاره شده است. اطلاعات موجود در این گواهی بستگی به درخواست سفارتخانه دارد. برای مثال سفارتخانه می‌تواند از شما درخواست اطلاعاتی چون مانده‌حساب به دلار یا ارز رایج کشور مقصد، مبالغ ورودی به حساب شما، مبالغ خروجی از حساب شما و گردش حساب شما کند.

البته نباید اشتباه کنید؛ گواهی تمکن مالی با نامه گردش حساب متفاوت است. گواهی تمکن مالی تنها در یک صفحه به زبان انگلیسی یا فارسی صادر می‌شود، درحالی‌که نامه گردش حساب می‌تواند شامل چندین صفحه از تمامی گردش‌های مالی شما از زمان افتتاح حساب باشد. سفارتخانه‌ها ممکن است از شما گردش حساب ۳ ماهه یا ۶ ماهه را بخواهند. درنتیجه بهتر است برای گرفتن گواهی تمکن مالی از حسابی استفاده کنید که در چند ماه اخیر راکد نبوده است.


نمونه گواهی تمکن مالی

مراحل دریافت گواهی تمکن مالی

برخلاف تصور بسیاری، گرفتن گواهی تمکن مالی از بانک کار پیچیده‌ای نیست. شما با کارت ملی خود به بانکی که در آن حساب دارید، مراجعه می‌کنید و از کارمند بانک می‌خواهید تا این گواهی را برایتان صادر کنند.

مدارک لازم برای گرفتن گواهی تمکن مالی

کارت ملی: اگر کارت ملی شما هنوز صادر نشده، برگه‌ی ارائه‌شده از سوی اداره‌ی پست را به کارمند بانک نشان دهید.

کارت بانکی

دفترچه حساب (در صورت داشتن دفترچه)

اصل وکالت‌نامه نماینده قانونی در صورت وکالت به غیر

تکمیل فرم درخواست گواهی تمکن مالی

گواهی تمکن مالی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

گواهی تمکن مالی صادرشده از سوی هر بانک می‌تواند متفاوت باشد. اما اکثر آن‌ها باید ویژگی‌های مشترک زیر را داشته باشند:

گواهی باید با سربرگ مخصوص بانک صادر شده باشد. در این بخش تاریخ، شماره مرجع، پیوست و اطلاعات تماس بانک قید شده است.

گواهی باید به نام شخص دارای حساب صادر شود.

در گواهی تمکن مالی باید تمامی اطلاعات هویتی نظیر شماره ملی، شماره پاسپورت و نام پدر و همچنین اطلاعات پُستی نظیر آدرس منزل و کد پستی فرد دارای حساب قید شده باشد؛ البته درج یا عدم درج شماره‌ی پاسپورت بستگی به بانک شما دارد.

در گواهی تمکن مالی باید شماره حساب درج شده باشد.

تاریخ صدور گواهی تمکن مالی باید مشخص باشد.

موجودی شما باید در این گواهی‌نامه آمده باشد؛ در صورت درخواست سفارت، این مبلغ باید به‌صورت دلاری نیز قید شده باشد. مبلغ دلاری موجودی شما با توجه به نرخ دلار مرجع از سوی بانک تعیین می‌شود.

در متن گواهی آمده باشد که فرد در این بانک حساب دارد و بانک عامل این اطلاعات را تأیید می‌کند.

گواهی تمکن مالی دارای مهر جوهری و برجسته باشد. درصورتی‌که نامه به زبان انگلیسی صادر شده، مهر آن نیز باید به زبان انگلیسی باشد.

میزان تمکن مالی ما برای گرفتن ویزا چقدر باید باشد؟

این مبلغ بستگی به سیاست هر کشور و هزینه‌های زندگی در آن دارد و می‌تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. برای مثال، مبلغ موردنیاز برای اثبات تمکن مالی به سفارت کانادا ۵۰,۰۰۰ دلار است. این رقم برای ویزای اتریش ۲۱,۰۰۰ دلار است. یا اینکه سفارت آلمان برای احراز صلاحیت شما از نظر مالی، مبلغ ۸۵۳ یورو به ازای هرماه اقامت در این کشور را طلب می‌کند.

بهتر است قبل از تهیه‌ی گواهی تمکن مالی، این موضوع را از سفارت یا وکلای مهاجرت به کشور مقصد سؤال کنید.

گواهی تمکن مالی دارای اعتبار زمانی است؟

گواهی تمکن مالی صادرشده از سوی هر بانک هیچ تاریخ انقضایی ندارد، زیرا این گواهی موجودی شما در روزی را نشان می‌دهد که تاریخ آن در برگه قید شده است؛ بنابراین شما می‌توانید پس از گرفتن گواهی تمکن مالی خود، موجودی حساب را تغییر دهید.

نکته ۱: فاصله‌ی دریافت گواهی تمکن مالی از بانک تا تحویل آن به بخش ویزای سفارت، نباید بیشتر از ۱۰ روز باشد. در غیر این صورت، سفارتخانه می‌تواند گواهی شما را نامعتبر تلقی کند یا اینکه به درخواست شما برای صدور ویزا پاسخ منفی دهد.

نکته ۲: بازه‌ی زمانی تحویل گواهی تمکن مالی از بانک و ارائه‌ی آن به سفارتخانه، برای هر کشور متفاوت است. برای مثال مدت اعتبار گواهی تمکن مالی برای دریافت ویزای کانادا، ۷ روز از تاریخ صدور آن است.

استعلام تمکن مالی از سوی سفارت

برخی افراد چند روز قبل از دریافت گواهی تمکن مالی، مبلغ چشمگیری را در حساب خود قرار می‌دهند تا از دریافت گواهی خود با مبلغ بالایی مطمئن شوند. آن‌ها پس از گرفتن گواهی تمکن مالی خود، به‌سرعت مجدداً حساب خود را خالی می‌کنند.

اگرچه پیش‌تر گفتیم که می‌توان پس از صدور گواهی تمکن مالی، حساب خود را خالی کرد، اما این کار اصلاً توصیه نمی‌شود؛ زیرا سفارتخانه‌ها می‌توانند از بانکی که شما در آن حساب دارید، استعلام موجودی بگیرند. درنتیجه غیرواقعی بودن گواهی تمکن مالی شما به‌سرعت فاش می‌شود.

امروزه سفارتخانه‌ها علاوه بر گواهی تمکن مالی، از شما گردش حساب ۳ یا ۶ ماهه طلب می‌کنند تا از میزان توانایی مالی شما در پرداخت هزینه‌های زندگی در کشور مقصد مطمئن شوند.

گواهی تمکن مالی تقلبی چه عواقبی برای شما دارد؟

گواهی تمکن مالی در حال حاضر یکی از مدارک مهم در روند احراز صلاحیت شما برای دریافت ویزای کشور مقصد است. اصالت این گواهی‌نامه تأثیر چشمگیری در صدور یا عدم صدور ویزای شما دارد. اگر گواهی تمکن مالی شما تقلبی باشد، سفارتخانه‌ها با استعلام از بانک به‌سرعت متوجه این موضوع می‌شوند و بعد از آن نام شما را در لیست سیاه خود قرار می‌دهند.

گواهی تمکن مالی الکترونیکی

امروزه با توجه به الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات بانکی، مشتریان می‌توانند به وب‌سایت بانک خود مراجعه کرده و درخواست گواهی تمکن مالی دهند. در حال حاضر دو بانک ملی و سامان به مشتریان خود اجازه می‌دهند تا درخواست گواهی تمکن مالی خود را به‌صورت الکترونیکی ثبت کنند.

بانک ملی

مشتریان بانک ملی می‌توانند با مراجعه به سامانه بام، درخواست خود برای صدور گواهی تمکن مالی را ثبت کنند. این سامانه پس از ثبت درخواست، یک کد پیگیری در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید با مراجعه به نزدیک‌ترین شعبه و ارائه‌ی کد پیگیری، گواهی خود را به‌صورت مهرشده تحویل بگیرید. البته بانک ملی برای صدور این گواهی‌نامه از شما کارمزد دریافت می‌کند. گواهی تمکن مالی بانک ملی به ارزهای دلار آمریکا، دلار کانادا، دلار استرالیا، پوند و یورو قابل صدور است.

بانک سامان

بانک سامان نیز از اوایل سال ۱۳۹۸ گزینه صدور آنلاین گواهی تمکن مالی را به وب‌سایت خود اضافه کرده و مشتریان این بانک می‌توانند با مراجعه به وب سایت بانک سامان، مراحل دریافت گواهی خود را پشت‌سر بگذارند. مشتریان پس از تعیین شعبه‌ی موردنظر برای صدور گواهی، به‌طور حضوری به بانک مراجعه کرده و گواهی مهرشده را دریافت می‌کنند.

گواهی تمکن مالی در یک نگاه

گواهی تمکن مالی با گردش حساب متفاوت است و این موضوع بستگی به قوانین هر کشور و سفارتخانه‌ی آن دارد. برخی سفارتخانه‌ها تنها به گواهی تمکن مالی بسنده می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر گردش حساب ماهانه‌ی شما را نیز بررسی خواهند کرد.

نیازی نیست پولی که در حساب خود قرار می‌دهید خیلی بیشتر از مقداری باشد که از سوی سفارت کشور مقصد تعیین شده است.

بهتر است حساب بانکی خود را از چند ماه قبل (ترجیحاً ۶ ماه) شارژ کنید تا در صورت استعلام سفارت و درخواست برای گردش حساب، با مشکلی در صدور ویزا روبرو نشوید.

پس از دریافت گواهی تمکن مالی، توصیه می‌شود به حساب خود دست نزنید و برداشت پول را به بعد از صدور ویزا موکول کنید.

اگر در یکی از بانک‌های خصوصی حساب دارید، مراحل صدور گواهی تمکن مالی معمولاً سریع‌تر انجام می‌شود.

بهتر است گواهی تمکن مالی شما از بانکی معتبر و شناخته‌شده صادر شود.
مبلغ گواهی تمکن مالی بستگی به هر کشور و نوع ویزای درخواست شده دارد و می‌تواند متغیر باشد.

متقاضیان درخواست ویزا باید گواهی تمکن مالی خود را ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز از تاریخ صدور به سفارتخانه تحویل دهند.

گواهی تمکن مالی تنها بر اساس میزان پول نقدی موجود در حساب شما صادر می‌شود و ارائه‌ی مدارکی چون سند خانه و خودرو برای جلب رضایت افسر کنسولی قابل‌قبول نیست.
دانشجویان در صورت دریافت بورسیه‌ی کامل تحصیلی (فول فاند) از کشورهای خارجی، از ارائه‌ی گواهی تمکن مالی معاف خواهند شد. البته این بند نیز با نظر افسر صدور ویزا تأیید خواهد شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار