gardeshban.ir

منطقه گردشگری آینالو (آینالی در گویش محلی) ( Aynaloo) در شهرستان خداآفرین از شهرهای (استان آذربایجان شرقی) از معدود مناطق کشور است که طبیعت زیبای آن دست نخورده باقی است.
کد خبر: ۲۸۳۸۷
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹-1399 April 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
این منطقه که دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی در ناحیه شمال غربی شهرستان کلیبر و در فاصله ۵۵ کیلومتری شهر کلیبر و در ۱۵ کیلومتری روستای عاشقلو (ساحل ارس) قرار دارد، زیر نظر سازمان محیط زیست شهرستان کلیبر قرار دارد.

منطقه گردشگری آینالو؛ از مناطق دست نخورده کشور/عکس

وجه تسمیه

نام روستای آینالو از نام بنایی گرفته شده است که توسط تاجر معروف ارمنی دوران قاجار (طومانیاس و همزمان با عمارت وینق در سال ۱۹۰۷ میلادی ساخته شد. ظاهراً قصر به خاطر سقف فلزی مانند آینه‌ای نور را منعکس می‌کرده است و مردم، که برای اولین بار شاهد چنین سقفی می‌شدند، آن را آئینه لو نامیده‌اند. در حال حاضر تنها دیوارهای عمارت سالم مانده است.

در منطقه بکر و حفاظت شده جنگل‌های ارسباران، در منطقه اینالو و در مجاورت روستای آینالو، بر فراز کوهی، عمارتی زیبا بنا شده که با توجه به شیوه معماری و ساختمان سازی آن این بنا متعلق به عهد قاجار است و توسط تاجر معروف ارمنی دوران قاجار، طومانیاس ساخته شده است.شکوه و زیبایی ساختمان معماری و هنر ایرانی در امر ساختمان سازی را به نمایش می‌گذارد که چگونه سال‌ها پیش با آن وسایل و ابزار ساده اینچنین بنای باشکوه و با عظمتی را خلق کرده‌اند.

منطقه گردشگری آینالو؛ از مناطق دست نخورده کشور/عکس

این محدوده بخش بسیار کوچکی از منطقه ۸۰ هزار هکتاری حفاظت شده ارسباران می‌باشد که از شمال غربی به روستای وایقان و از جنوب شرقی به روستاهای بالان و بهروز منتهی می‌شود.

آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر و دارای زمستان سرد می‌باشد.

منطقه گردشگری آینالو؛ از مناطق دست نخورده کشور/عکس

آینالو منطقه کوهستانی و جنگلی سر سبزی می‌باشد که دارای طبیعت زیبایی است که نیازمند توجه و نگهداری گردشگران می‌باشد و دور تا دور ده‌ها هکتار از جنگلهای واقع در این منطقه توسط سازمان حفاظت از محیط زیست تور سیمی کشیده شده که به محلی برای نگهداری چندین گوزن جهت دید عموم و تکثیر و رهاسازی در کل منطقه و طرح احیای نسل مارال تبدیل گشته است و منطقه جنگلی آینالو در حقیقت منطقه نگهداری مارال‌ها و آهوهای وحشی است. 

با گذشت این سالها از آغاز طرح احیای نسل مارال در جنگلهای حفاظت شده آینالو هم اینک این گونه جانوری به لحاظ تعداد و از نظر احیای ژنتیکی شرایط قابل قبولی دارد که در ابتدا ۵/۳ هکتار از اراضی روستای آینالو حصار کشی شد تا به عنوان محل قرنطینهٔ انتقال مارال مورد استفاده قرار گیرد اما اکنون به دلیل افزایش جمعیت گله، محدودهای با وسعت ۱۸۰ هکتار پذیرای بیش از ۲۶ رأس مارال است که آرزوی زندگی دوبارهی مارال‌ها را در جنگلهای ارسباران محقق کرده است. 

یک تحقق اخیر سه نقطه شهرستان کلیبر را با بالاترین توانمندی گردشگری مشخص کرده است. 

این سه مکان، که در مجاورت جاده کلیبر – عاشقلو (مسیر عباس‌آباد- آینالو – وایان) قرار گرفته‌اند، عبارتند از قلعه بابک، دره مکیدی و آینالو. آینالو در بکرترین قسمت از بخش‌های جنگلی ارسباران قرار گرفته است. 

این جنگلها، به دلیل عدم حفاظت صحیح و احیانا تغییرات آب و هوایی، در حال حاضر به صورت پراکنده به شهرستان‌های کلیبر، جلفا، ورزقان و اهر محدود می‌شود. ویژگی مشخصه محدوده آینالو تعدد روزهای مه آلود است. به لطف همین شرایط خاص جنگل انبوه، علیرغم سطح نسبتاً پایین بارندگی (۴۵۰-۶۰۰ میلیمتر)، توانسته است از طریق بارش مخفی (مه-بارش) شکل بگیرد.

درآغاز قرن بیستم میلادی آینالو یکی از ۱۷ روستای ارمنی نشین ارسباران بود.[ متعاقب مهاجرت ارمنیان به تبریز و تهران روستا مسلمان نشین شد. تا یک سال قبل از انقلاب اسلامی، تمام سکنه به شهر مهاجرت کردند. در سال ۱۳۷۰ هنوز دو خانواده، که بعد از انقلاب برگشته بودند، در روستا زندگی می‌کردند.

منطقه گردشگری آینالو؛ از مناطق دست نخورده کشور/عکس

منطقه گردشگری آینالو؛ از مناطق دست نخورده کشور/عکس

در سابق اهمیت آینالو به چهار چیز بود؛ * معدن سنگ آهن که آهنگری فعال در روستای عباس‌آباد را تغذیه می‌کرد، * معدن گٔل سفید، * باتلاقی که مردم ناحیه از آنجا زالو می‌گرفتند، * و بالاخره مورد چهارم فردی محمد قلی فرزند کربلائی عباس از طایفه قاضیلی شاخه‌ای ازایل محمد خانلو (مالک عباس‌آباد)، مشهور به انجمن، بود. 

این شخص، در جوانی ثروت هنگفتی را، که از پدر تاجرش به ارث برده بود، به علت جنگ وغارت منطقه توسط خوانین در سفری طولانی به قره باغ هدر داده بود ولی بر بذله گویی و خوش مشربی او خلل وارد نشده بود. خاطرات انجمن، بمانند نسخه شفاهی زوربای یونانی، در سطح روستاهای منطقه همانند رمانی شیرین نقل محافل بود.وجودافراد سرشناس بانفوذخانواده اربابی این روستا بالابیگ رسولی اهری فرزندآتابیگ رسولی اهری می توان برد .
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار