gardeshban.ir

گزارش/
رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران می‌گوید: هنوز محدودیت‌های سفر برای شهروندان ایرانی برداشته نشده و فعلا از سفرهای توریستی خبری نیست.
کد خبر: ۲۸۴۲۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹-1399 April 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
بررسی‌ها نشان می‌دهد درحال حاضر پروازهای بین‌المللی که از مقصد ایران برقرار است، تنها مسافرانی را جابه‌جا می‌کنند که پاسپورت یا کارت اقامت کشور مقصد را داشته باشند. برخی از این مسافران حتی لازم است پیش از خروج، کارت سلامت تهیه کرده یا تست کرونا بدهند.   

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی - نیز درباره وضعیت مرزهای زمینی و هوایی و امکان سفر برای شهروندان ایرانی، به ایسنا می‌گوید: هنوز هیچ ایرلاین و یا کشوری، مسافر توریستی از ایران نمی‌پذیرد.

او اضافه می‌کند: در دوران کرونا تنها ایرلاین خارجی که به ایران پرواز داشت و البته بیشتر شهروندان ایرانی را به کشور بازمی‌گرداند، به قطر تعلق داشت که پروازهای محدود آن با قیمت گزاف کماکان ادامه دارد و بیشتر مسافرانی از آن استفاده می‌کنند که در کشور دیگری اقامت یا کار دارند و ناچارند سفر بروند. با توافق ایران و ترکیه برای بازگشایی مرز هوایی دو کشور، گفته‌اند پروازهای این مسیر باز می‌شود اما فعلا ترکیه مسافرانی را می‌پذیرد که در این کشور اقامت یا اجازه کار داشته باشند.

رفیعی درباره حوزه شینگن و شرایط سفر اتباع ایرانی به اروپا نیز می‌گوید: بخش ویزا در سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی هنوز فعالیت خود را از سرنگرفته‌اند و فقط به موارد استثنائی رسیدگی می‌کنند.

سفارتخانه‌های اتحادیه اروپا که از اسفندماه، پس از تایید شیوع ویروس کرونا در ایران  تعطیل شده‌اند قرار بود از ۱۵ ژوئن (۲۶ خردادماه) خدمات‌دهی ویزا را در ایران از سر بگیرند، در اطلاعیه‌ای دیگری زمان بازگشایی بخش‌هایی از کنسولگری‌ها و بخش‌های صدور ویزا را به ۱۵ تیرماه موکول کردند. در آن اطلاعیه همچنین تاکید شده که محدودیت‌های ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا و حوزه شینگن همچنان برای اتباع کشورهای ثالث، ازجمله اتباع ایرانی، برقرار است و فقط به آن دسته از درخواست‌ها رسیدگی می‌شود که به «ویزای ملی» مربوط باشد و شامل محدودیت‌های ورود نشود. بنابراین مراکز دریافت مدارک ویزا تا زمانی که قوانین مربوط به ممنوعیت ورود برقرار باشد، تعطیل است.

 پیش‌تر سفیر سوییس در تهران گفته بود که گردشگران ایرانی فعلا باید منتظر بمانند.

اتحادیه اروپا به تازگی محدودیت پروازی و سفر با ۱۴ کشور را برداشته است، اما حداقل ۵۰ کشور را از جمله ایالت متحده امریکا، برزیل، روسیه، عربستان، ترکیه و ایران  را در فهرست «قرمز» قرار داده و مرزهای خود را به روی شهروندان این کشورها باز نکرده است.

با وجود چنین محدودیتی، درحال حاضر پروازهایی از ایران در مسیر اروپا برقرار است، اما طبق اطلاعیه شرکت‌های هواپیمایی تنها افرادی می‌توانند با این پروازها سفر کنند که پاسپورت و یا کارت اقامت کشور مقصد را داشته باشند و قبل از سفر هم کارت سلامت تهیه کنند و پس از ورود در محل سکونت شخصی، ۱۴ روز قرنطینه شوند.

رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر مسافرت هوایی و جهانگردی ـ همچنین می‌گوید: با وجود درخواست یکی از ایرلاین‌های امارات براری برقراری دوباره پرواز در مسیر ایران و بازگشایی بخش ویزای سفارتخانه این کشور، اما هنوز معلوم نیست به درخواست‌های سفر توریستی به امارات رسیدگی می‌شود یا خیر.  

امارات که یکی از مقصدهای توریستی و تجاری ایرانی‌ها محسوب می‌شود از اسفندماه ۹۸ مرزهایش را روی به تمام گردشگران جهان بسته و هنوز تصمیم قطعی درباره زمان بازگشایی مرزهایش نگرفته است. اما دپارتمان گردشگری و بازاریابی دبی این احتمال را مطرح کرده که مرزهای امارات به تدریج و از ماه جولای (تیرماه) به روی گردشگران باز شود و ممکن است این روند تا ماه سپتامبر (شهریورماه) ادامه داشته باشد.

وضعیت در دیگر مرزهای زمینی و هوایی برای مسافران ایرانی متفاوت نیست، عراق که یکی از پرترددترین مرزهای مشترک را با ایران دارد، هنوز به تصمیم قطعی درباره بازگشایی مرزهایش به روی مسافران و زائران ایرانی نرسیده است. این کشورها در ماه گذشته در چندین نوبت ناچار به قرنطینه شهر نجف شد، جایی که حرم امام علی (ع) در آن قرار دارد.

مرزهای هوایی و زمینی سوریه نیز که پیش از شیوع کرونا در ایران، سفرهای زیارتی به آن از سرگرفته شده بود، کماکان به روی مسافران ایرانی بسته است.

روسیه هم از اسفندماه ۹۸ پروازهای خود را در مسیر ایران محدود و مدتی بعد متوقف کرد، تنها مسافرانی از مبدأ ایران اجازه سفر به روسیه را دارند که ویزای تجاری این کشور یا گذرنامه اوراسیا را داشته باشند. روسیه هم‌اکنون صدور ویزای توریستی را برای شهروندان ایرانی متوقف کرده است و حتی با شیوع ویروس کرونا، صدور ویزای آنلاین را برای بسیاری از کشورها از جمله ایران محدود کرده است.

بررسی جدول پروازها در دیگر مسیرها نیز نشان می‌دهد محدودیت سفر به کشورهای کویت، گرجستان، ارمنستان، ترکمنستان، تاجیکستان، عمان، لبنان، جمهوری آذربایجان، ازبکستان، تایلند و مالزی همچنان برای شهروندان ایران برقرار است. بهانه همه این کشورها شیوع ویروس کرونا اعلام شده است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار