gardeshban.ir

ویروس کرونا تنها در اواخر سال ۲۰۱۹ پدیدار شد ولی نشانه‌هایی در دست است مبنی بر این که بهبودی کامل برخی از مبتلایان مدت‌ها طول خواهد کشید.
کد خبر: ۲۸۶۰۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹-1399 April 19
گردشبان (gardeshban.ir) :

زمان بهبودی در درجه اول بستگی به این دارد که بیماری تا چه حد جدی بوده. بعضی از مبتلایان خیلی زود بهبود می یابند ولی سایر افراد ممکن است برای همیشه مشکلات سلامتی داشته باشند.

سن، جنسیت و سایر ملاحظات مربوط به سلامت افراد، خطر بیماری حاد ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

هر قدر درمان شما جدی تر بوده و مدت بیشتری طول بکشد، احتمال طولانی تر شدن مدت بهبودی تان افزایش می یابد.

اگر عوارض بیماری خفیف باشد، چه اتفاقی می افتد؟

اکثر مبتلایان به ویروس کرونا فقط عارضه های اصلی را خواهند داشت- سرفه یا تب. ولی ممکن است درد و کوفتگی بدن، خستگی، گلو درد و سر درد را هم تجربه کنند.

سرفه ها در ابتدا معمولا خشک است ولی برخی از بیماران ممکن است نهایتا سرفه های خلط آلودی داشته باشند که در آن سلول های مُرده ریه که ویروس کرونا باعث از بین رفتن آنها شده، دیده می شود.

این عوارض با استراحت، نوشیدن مقدار زیادی مایعات و مُسکن هایی مانند پاراسیتامول برطرف می شوند.

در مدت کمتر از یک هفته، تب باید از بین برود در حالی که سرفه ممکن است مدت بیشتری ادامه داشته باشد. تجزیه و تحلیل سازمان جهانی بهداشت از داده هایی که از چین به دست آمده، نشان می دهد که مدت این بیماری به طور متوسط دو هفته طول می کشد.

در صورت عوارض جدی تر، چه اتفاقی می افتد؟

امکان دارد بیماری شماری جدی تر باشد که معمولا بین ۷ تا ۱۰ روز بعد از عفونت اتفاق می افتد.

این تغییر ممکن است ناگهانی باشد. تنفس سخت‌تر شده و ریه ها ملتهب می شوند. این عارضه ها ناشی از این است که سیستم ایمنی بدن سعی می کند با بیماری مقابله کند- ولی این تلاش ها ناموفق بوده و موجب آسیب های ثانوی برای بیمار خواهد شد.

برخی از مبتلایان باید برای اکسیژن تراپی به بیمارستان بروند.

سارا جارویس، که پزشک خانواده است می گوید: "ممکن است مدت ها طول بکشد تا تنگی نفس برطرف شود...صدمه و التهاب وارد به بدن باید التیام یابد."

دکتر جارویس می افزاید ممکن است بهبودی دو تا هشت هفته طول بکشد و احساس خستگی بیمار ادامه خواهد داشت.

سازمان جهانی بهداشت تخمین زده که از هر ۱۰ بیمار یک نفر برای مداوا به مراقبت های ویژه احتیاج خواهد داشت

در صورت احتیاج به مراقبت های ویژه باید چه کار کرد؟

سازمان جهانی بهداشت تخمین زده که از هر ۱۰ بیمار یک نفر برای مداوا به مراقبت های ویژه احتیاج خواهد داشت. تجویز داروهای آرامش بخش و استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) می تواند بخشی از این نوع مراقبت ها باشد.

بیماری که در بخش مراقبت های ویژه (آی سی یو) یا بخش مراقبت های ویژه قلبی (سی سی یو) بستری است، اعم از این که بیماری اش چه باشد، مدتی طول خواهد کشید تا بهبود یابد. بیمار قبل از ترخیص به بخش عمومی بیمارستان منتقل می‌شود.

دکتر آلیسون پیتارد، رئیس دانشکده مراقبت های ویژه پزشکی، می گوید بیماری که تحت مراقبت های ویژه قرار داشته، اعم از این که علت بیماری اش چه باشد، ممکن است بازگشتش به زندگی عادی۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد.

بستری بودن طولانی در بیمارستان منجر به تحلیل عضلات بیمار می شود. بیمار ضعیف شده و ترمیم مجدد عضلاتش مدتی طول خواهد کشید. برخی برای این که بتوانند دوباره راه بروند به فیزیوتراپی احتیاج دارند.

به دلیل آنچه که بیمار در بخش مراقبت های ویژه با آن مواجه می شود، این احتمال هم وجود دارد که دچار هذیان گویی و اختلالات روانی شود.

پل توز، فیزیوتراپیست بخش مراقبت های ویژه قلبی در دانشگاه کاردیف و ویل، می گوید: "به نظر می رسد عامل تازه ای هم با این بیماری همراه است- خستگی ناشی از ویروس، یک عامل بسیار مهم است."

گزارش هایی که منبع آن چین و ایتالیا بوده مبین ضعف تمام بدن بیمار، تنگی نفس پس از هر گونه تقلا، سرفه دایم و تنفس نامنظم است. علاوه براین بیمار احتیاج به خواب طولانی دارد.

پل توز می گوید: "مدت بسیار زیادی و احتمالا ماه ها طول می کشد تا بیماران بهبود یابند."

ولی نمی شود این موضوع را تعمیم داد. بعضی از بیماران مدت نسبتا کمی را در بخش مراقبت های ویژه می گذرانند در حالی که دیگران برای هفته ها باید از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کنند.

بیماری در مراکش پس از ترک بیمارستان بر زمین بوسه می‌زند

آیا ویروس کرونا برای دراز مدت در سلامت تاثیر خواهد گذاشت؟

از آنجا که یافته های دراز مدت وجود ندارد، با اطمینان نمی شود به این پرسش پاسخ داد، ولی می توانیم موارد دیگری را بررسی کنیم. عارضه مشکل حاد تنفسی، در بیمارانی مشاهده می شود که سیستم ایمنی آنها بیش از حد فعالیت می کند و در نتیجه ریه هایشان صدمه می بیند.

آقای توز، می گوید: "اطلاعات واقعا خوبی در دست است، حتی تا پنج سال اشخاص (بیماران) می توانند همچنان مشکلات جسمی و روانی داشته باشند.

دکتر جیمز گیل، یک پزشک خانواده و مدّرس دانشکده پزشکی واریک، می گوید اشخاص برای کمک به بهبودی شان به سلامت روانی نیز احتیاج دارند.

"نفس کشیدن برای شما مشکل می شود، بعد دکتر می گوید لازم است شما از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کنید. باید شما را در خواب مصنوعی بگذاریم. آیا می خواهید با خانواده تان وداع کنید؟

اختلال استرس پس از حادثه PTSD در این اشخاص که بیماری شان جدی بوده تعجب آور نیست. بسیاری از آنان زخم های روحی جدی خواهند برداشت."

این احتمال وجود دارد که حتی در مواردی که بیماری خفیف بوده، بیماران دچار مشکلات سلامتی دراز مدت مانند خستگی شوند.

آیا ممکن است دوباره به این بیماری مبتلا شد؟

کمتر شواهدی در این که هر مصونیتی چگونه دوام خواهد داشت، در دست است. اگر بیماران در سرکوب این ویروس موفق شوند، باید در مقابل ویروس مصونیت پیدا کنند.

گزارش ها در مورد بیمارانی که دو بار به ویروس کرونا آلوده شده اند ممکن است مرتبط با آزمایش هایی باشد که به اشتباه در نوبت اول ثبت کرده که بیمار کاملا بهبود یافته.

برای درک این که آیا مردم می توانند دوباره به این ویروس آلوده شوند و این که هر واکسنی تا چه حد ممکن است موثر باشد، مسئله مصونیت و ایمنی فوق العاده مهم است.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار