gardeshban.ir

سفر به تبریز و روستاها و شهرهای زیبای پیرامون آن مانند کندوان و جلفا، با یک برنامه سفر می‌تواند بهتر و لذت‌بخش‌تر هم بشود.
کد خبر: ۳۵۵۲۹
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹-1399 October 20
گردشبان (gardeshban.ir) :

تبریز شهر کهن شمال غرب کشور است که به سبب قرار گرفتن در میان کوهستان‌ها، آب و هوایی خنک و مطبوع در تابستان و محیطی سرسبز و خرم دارد. تبریز محل زندگی ولیعهد در دوران قاجاریه بوده است و بسیاری از تحولات مهم دوران معاصر از شهر تبریز آغاز شده است. از جنبش مشروطه تا نخستین چاپخانه ایرانی. با برنامه سفر تبریز همراه وبلاگ سفرمارکت (بازار مجازی خرید بلیط هواپیما و تور) باشید تا به دیدن تبریز، روستای کندوان و شهر جلفا برویم.

چرا سفر به تبریز لذت‌بخش و منحصر به فرد است؟


- تبریز شهری کهن و پایتخت دوم ایران پس از تهران در دوره قاجاریه بوده است.
- در تبریز و پیرامون آن زیبایی تاریخ و طبیعت را در کنار هم می‌بینید.
- شهر تبریز از شهرهای بزرگ، تمیز و مدرن ایران است.

درباره شهر تبریز


تبریز بزرگترین شهر شمال غربی کشور و مرکز استان آذربایجان شرقی است. شهر تبریز شهری کوهستانی و سردسیر است و بهترین زمان سفر به آن در بهار و تابستان است. تبریز ۲۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و با ۱.۵ میلیون نفر جمعیت، ششمین شهر پرجمعیت ایران است. تبریز در میان دو کوه سهند و عون بن علی یا عینالی قرار گرفته است.

برنامه سفر چهار روزه به تبریز، کندوان و جلفا


سفر به تبریز و پیرامون آن، دارای دو جنبه است. هم تماشای تاریخ کهن این شهر و هم لذت از طبیعت مسحورکننده پیرامون آن. رفتن به روستای کندوان و شهر جلفا نیازمند سفر جاده‌ای چند ساعته است. پس برای آنکه بتوانیم به خوبی از مکان‌های دیدنی مرکز شهر تبریز دیدن کنیم و هم به طبیعت‌گردی در اطراف تبریز بپردازیم، یک برنامه چهار روزه را آماده کرده‌ایم که تقریبا دو روز آن به شهر تبریز و دو روز هم به پیرامون شهر می‌پردازد.

روز اول برنامه سفر به تبریز


برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا
بیشتر مکان‌های تاریخی، خانه های تاریخی و موزه های تبریز در مرکز شهر قرار گرفته‌اند. اما با وجودی که فاصله آنها از هم کم است، ولی به دلیل پرشمار بودن آنها، باید در دو روز به آنها سر بزنید. مخصوصا بازار تبریز که یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده و سنتی جهان است را نمی‌توان به سادگی از نظر رد کرد.

مسجد کبود


مسجد کبود تبریز که به مسجد آبی تبریز یا مسجد فیروزه هم مشهور است، توسط جهانشاه از فرمانروایان قراقویونلو ساخته شده است. مسجد کبود در اثر زلزله آسیب‌های جدی دیده است و با وجود بازسازی‌هایی که روی آن انجام شده، هنوز آثار ویرانی بر آن دیده می‌شود.
زمان بازدید پیشنهادی : ۱ ساعت
نشانی : خیابان امام خمینی، کنار پارک خاقانی
هزینه : ۴۰۰۰ تومان
زمان دسترسی : از ۸ صبح تا ۵ عصر
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

موزه عصر آهن


موزه عصر آهن در اصل یک موزه صحرایی و یک سایت باستان‌شناسی است که تبدیل به یک موزه شده است. این موزه محوطه‌ای باستانی مربوط به یک گورستان از عصر آهن است که شما می‌توانید در آن با لوازم، اشیا، روش دفن و زندگی مردمان در عصر آهن آشنا شوید.
زمان بازدید پیشنهادی : ۱ ساعت
نشانی : داخل محوطه مسجد کبود
هزینه : ۴۰۰۰ تومان
زمان دسترسی : از ۸ صبح تا ۲ نیمروز
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

موزه آذربایجان


اگر به سوی دیگر میدان ساعت برویم و خیابان امام را به سمت شرق حرکت کنیم، به موزه آذربایجان می‌رسیم که پایه‌گذاری آن به سال ۱۳۳۶ بازمی‌گردد. موزه آذربایجان از بزرگترین و قدیمی‌ترین موزه‌های ایران به شمار می‌رود. شما در این موزه گستره متنوعی از اشیای تاریخی از دوران باستان تا دوره معاصر را می‌توانید در آن ببینید.
زمان بازدید پیشنهادی : ۱ تا ۲ ساعت
نشانی : میدان ساعت به سمت میدان شهید بهشتی
هزینه : ۵۰۰۰ تومان
زمان دسترسی : از ۸ صبح تا ۶ عصر
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

کاخ موزه شهرداری تبریز


درست رو به روی میدان ساعت تبریز که خود یک جاذبه زیبا به شمار می‌رود، ساختمان باشکوه کاخ شهرداری قرار گرفته است. تبریز نخستین شهر ایران است که صاحب نهادی به نام شهرداری (بلدیه) شد و این موزه به مناسبت صدسالگی آن در زیرزمین آن راه اندازی شده است. شما در موزه شهرداری تبریز می‌توانید در تالارهای مختلف آن، با گذشته این شهر و شهرداری آن بیشتر آشنا شوید.
زمان بازدید پیشنهادی : ۱ تا ۲ ساعت
نشانی : میدان ساعت، ضلع جنوب غربی
هزینه : ۴۰۰۰ تومان
زمان دسترسی در نیمه اول سال : از ۸ صبح تا ۸ شب
زمان دسترسی در نیمه دوم سال : از ۸ صبح تا ۶ عصر
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

خانه های تاریخی تبریز


در خیابان ارتش جنوبی از میدان ساعت تا تقاطع ۱۷ شهریور، مجموعه‌ای از خانه های تاریخی تبریز قرار گرفته‌اند که از دوره قاجار تا دوره پهلوی ساخته شده‌اند و به سبب معماری و پیشینه خود مشهورند. شما می‌توانید در طول این خیابان قدم بزنید و با سر زدن به کوچه پس کوچه‌های این خیابان و اطراف آن، از این خانه های تاریخی بازدید کنید. برای بعضی تماشای نمای آن چند دقیقه زمان می‌برد و برخی دیگر که تبدیل به موزه شده‌اند، کمی بیشتر.
از شمال و میدان ساعت که به سمت جنوب حرکت می‌کنید در طول ۶۰۰ متر، به ترتیب با این خانه های تاریخی رو به رو می‌شوید:
اولین کوچه فرعی این خیابان کوچه حیدرزاده است و در آن به خانه تاریخی حیدرزاده می‌رسید و کمی آن طرف‌تر در بن‌بست سلماسی می‌توانید وارد موزه سنجش شوید که در خانه تاریخی سلماسی راه‌اندازی شده است. شما در موزه سنجش می‌توانید ابزارهای اندازه‌گیری از دوره‌های دور تا کنون را در یک فضای تاریخی ببینید.
در سمت دیگر کوچه ارگ به خیابان مقصودیه و خانه نیکدل هم می‌توانید سر بزنید که آن هم بازمانده از دوره قاجار است.
دقیقا رو به روی کوچه ارگ جدید، خانه اردوبادی قرار دارد که اکنون ساختمان اداری مرکز اسناد شمال غرب کشور است و بازدید از نما و گذر از آن کفایت می‌کند.
در کوچه بعدی یعنی ارگ جدید، به خانه تاریخی بهنام یا خانه گنجه ای می‌رسید. خانه بهنام که در دوره زندیه تا قاجاریه ساخته شده است، اکنون دانشکده معماری دانشگاه تبریز در آن دایر است و از زیباترین خانه های تاریخی تبریز به شمار می‌رود.
در کوچه شهریار، خانه استاد محمدحسین شهریار، شاعر بزرگ آذری قرار دارد که اکنون تبدیل به موزه یادگارهای زندگی وی شده است.
زمان بازدید پیشنهادی : ۲ تا ۳ ساعت
نشانی : خیابان ارتش جنوبی، از خیابان ۱۷ شهریور تا میدان ساعت
هزینه ورودی موزه سنجش : ۴۰۰۰ تومان
هزینه ورودی خانه شهریار : ۳۰۰۰ تومان
هزینه ورودی خانه بهنام:  ۴۰۰۰ تومان
هزینه ورودی خانه نیکدل : رایگان
زمان دسترسی : از ۸ صبح تا ۶ عصر
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

روز دوم برنامه سفر به تبریز


برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا
در روز دوم سفر به تبریز، دوباره به مرکز شهر می‌رویم و بازدید از جاهای دیدنی این منطقه را آغاز می‌کنیم.

بازار تبریز


بازار تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده و آجری جهان است. بازار تبریز که یک بازار سنتی و تاریخی است، دارای راسته‌های متفاوتی است که کالاهای گوناگونی همچون صنایع دستی و سوغاتی‌های تبریز و آذربایجان و باقی کالاهای روزمره مردم را عرضه می‌کنند. بازار تبریز در دو سوی مهران رود گسترش یافته و این دو بخش با پل‌هایی به هم وصل شده‌اند.
زمان بازدید پیشنهادی : ۲ تا ۳ ساعت
نشانی : خیابان جمهوی به سمت شمال
هزینه : رایگان
زمان دسترسی : از ۸ صبح تا ۱۰ شب
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

خانه مشروطه تبریز


خانه مشروطه تبریز محل گردهم‌آیی مشروطه‌خواهان ایرانی در تبریز مانند ستارخان و باقرخان و محل اصلی فعالیت و برنامه‌ریزی آنان بوده است. خانه مشروطه، خانه شخصی حاج مهدی کوزه‌کنانی بوده است و در دو طبقه ساخته شده است و اکنون موزه تاریخ فعالیت‌های مشروطه‌خواهی در تبریز و آذربایجان است.
زمان بازدید پیشنهادی : ۱ ساعت
نشانی : بلوار مطهری، رو به روی مسجد جامع
هزینه : ۴۰۰۰ تومان
زمان دسترسی در نیمه اول سال : ۹ صبح تا ۷ شب
زمان دسترسی در نیمه دوم سال : ۹ صبح تا ۵ عصر
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

موزه صدا و موسیقی


شاید بتوان موزه صدا و موسیقی تبریز را یکی از نوبنیادترین موزه‌های شهر تبریز دانست. موزه صدا و موسیقی با هدف معرفی موسیقی بومی و سنتی آذری و به طور کل هنر موسیقی در خانه تاریخی امیر پرویز پایه‌گذاری شده است. در موزه صدا و موسیقی تبریز در حدود ۳۰۰ ساز موسیقی متفاوت ایرانی و غربی نگهداری می‌شود.
زمان بازدید پیشنهادی : ۱ ساعت
نشانی : خیابان تربیت، کوچه کرباسی
هزینه : ۳۰۰۰ تومان
زمان دسترسی : ۹ صبح تا ۶ عصر
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

موزه قاجار


بعد از بازدید از موزه صدا در مسیرتان به خیابان خاقانی بروید و از بیرون محوطه آتشنشانی، برج آتشنشانی تاریخی تبریز را ببینید و با حرکت به سمت شمال از روی پل قاری بگذرید تا به موزه قاجار برسید. موزه قاجار که در خانه تاریخی امیر نظام گروسی متعلق به همین دوره بر پا شده است، موزه تخصصی دوره قاجاریه به شمار می‌رود. در موزه قاجار می‌توانید سکه، اسلحه، لباس و پارچه، ظرف‌های شیشه‌ای و فلزی، آلات موسیقی و تصویر شخصیت‌های دوره قاجار را ببینید.
زمان بازدید پیشنهادی : ۱ ساعت
نشانی : خیابان ششگلان، کنار ساختمان اداره معدن، صنعت و تجارت
هزینه : ۵۰۰۰ تومان
زمان دسترسی : ۹ صبح تا ۶ عصر
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

مقبره الشعرا


مقبره‌الشعرای تبریز یک گورستان تاریخی با یادمانی است که به تازگی بر آن ساخته شده است. این گورستان قدیمی، محل دفن صدها تن از شاعران و ادیبان این شهر از حدود ۸ سده پیش بوده است و آخرین شاعری که در آن آرام گرفته است، استاد شهریار بوده است.
زمان بازدید پیشنهادی : نیم تا ۱ ساعت
نشانی : خیابان ثقه الاسلام، بعد از خیابان شهریار
هزینه : ۳۰۰۰ تومان
زمان دسترسی نیمه اول سال : ۹ صبح تا ۹ شب
زمان دسترسی نیمه دوم سال : ۹ صبح تا ۷ شب
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

روز سوم برنامه سفر به تبریز


برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا
زیبایی‌های تبریز منحصر به خود این شهر نیست و باید برای دیدن طبیعت و تاریخ پیرامون آن هم دست به سفر زد.

روستای کندوان


در جنوب شهر تبریز و در کوهپایه‌های کوه سهند، یک روستا با معماری منحصر به فرد جای گرفته و نام آن را بسیار شنیده‌ایم. روستای کندوان. کندوان یک روستای صخره‌ای است که در دل کوه ساخته شده است و پیشینه آن را تا دوران پیش از اسلام هم تخمین می‌زنند. البته این روستای کوهستانی، سردسیرتر از تبریز است و در فصل‌هایی از سال، دسترسی به آن ممکن نیست. در حالت عادی، کندوان یک ساعت رانندگی و حدود ۶۰ کیلومتر فاصله تا مرکز شهر تبریز دارد. شما در روستای کندوان هم می‌توانید از منظره‌های زیبای کوه سهند لذت ببرید، از اهالی روستا، عسل و خشکبار سنتی بخرید و از تماشای خانه‌های سنگی و صخره‌ای لذت ببرید.
زمان بازدید پیشنهادی : ۴ تا ۵ ساعت
نشانی : جاده شماره ۱۶، جاده سهند، پس از روستای اسکو
هزینه : ۳۰۰۰ تومان
زمان دسترسی : از ۹ صبح تا پیش از غروب خورشید (بهار و تابستان)
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

پارک شاه گلی یا ائل گلی


معروف‌ترین تفرجگاه شهر تبریز که این نقش را از دورانی بسیار قبل‌تر هم داشته است، پارک ائل گلی یا شاه گلی تبریز است. پارک شاه گلی در حاشیه جنوبی شهر تبریز قرار گرفته و دارای یک باغ گسترده و یک استخر مربع شکل است. ائل گلی که در زمان صفویه ساخته شده، بی شباهت به باغ‌ها و کاخ‌های صفوی اصفهان نیست و از همان معماری پیروی می‌کند. تفریح‌های متنوعی در پارک ائل گلی تبریز در دسترس است و یک نیمروز شاد را برای شما فراهم می‌کند.
زمان بازدید پیشنهادی : ۲ تا ۳ ساعت
نشانی : انتهای بلوار شهید باکری
هزینه : رایگان
زمان دسترسی : ۲۴ ساعته
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

روز چهارم برنامه سفر به تبریز


برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا
در روز چهارم سفر به تبریز می‌خواهم این بار به سمت شمال حرکت کنیم و تا آخرین نقطه مرزی در شمال غربی کشور حرکت کنیم. جلفا مقصد ماست. ولی به دلیل کوهستان‌ها، جاده از چند جاذبه تاریخی می‌گذرد و سپس به شهر جلفا می‌رسد. پس آماده یک سفر جاده‌ای حدود ۳ ساعته به سوی شمال باشید.

کلیسای سنت استپانوس


کلیسای سنت استپانوس یا سنت استفان یا استفانوس مقدس، یکی از مهمترین کلیساهای ارمنی ایران است که بر فراز کوه و در ارتفاعات قرار گرفته است. معماری کلیسای استفان مقدس شبیه دژهای نظامی دوره ساسانی است و به سبب زیبایی ساختار و سنگ‌نگاری‌هایش بسیار مشهور است. در نزدیکی کلیسای سنت استپانوس، پارکینگ روباز برای گردشگران در دسترس است. اگر در امتداد رود ارس به سوی جلفا حرکت کنید به کلیسای کوچکتر و ساده‌تری به نام کلیسای چوپان یا ناخیرچی می‌رسید که برای چوپانان ساخته شده است.
زمان بازدید پیشنهادی : ۱ تا ۲ ساعت
نشانی : روستای جلفا، ۲۰ کیلومتری غرب
هزینه ورودی کلیسا : ۴۰۰۰ تومان
هزینه موزه کلیسا : ۳۰۰۰ تومان
زمان دسترسی : از ۹ صبح تا ۷ شب
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

کاروانسرای خواجه نظر


در ساحل رود ارس و کمی بعد از کلیسای چوپان تا شهر جلفا، کاروانسرای خواجه نظر قرار دارد. خواجه نظر از بازرگانان موفق ارمنی در دوره صفوی بوده است که این کاروانسرا را در زادگاهش جلفا می‌سازد. اکنون کاروانسرای بازسازی شده خواجه نظر در کنار پارک ساحلی جلفا قرار گرفته و تفرجگاه زیبایی را ساخته است. همچنین فروشگاه فروش سفال و ظروف سنتی هم در این مجموعه دایر است.
زمان بازدید پیشنهادی : ۱ تا ۲ ساعت
نشانی : در ۱۰ کیلومتری شمال غرب جلفا
هزینه : رایگان
زمان دسترسی : از ۸ صبح تا ۷ شب
برنامه سفر تبریز، کندوان و جلفا

خریدگردی در جلفا


جلفا و منطقه آزاد تجاری ارس، موقعیت مناسبی برای خرید کالاهای وارداتی البته با کیفیت‌های متفاوت و متنوع است. شما در شهر جلفا هم می‌توانید به مراکز خرید و پاساژهای مدرن آن سر بزنید و هم به بازارهای سنتی‌تر مانند بازار روس ها و بازارچه مرزی جلفا بروید.
زمان بازدید پیشنهادی : ۲ تا ۳ ساعت
نشانی : جلفا، میدان عاشورا
هزینه : رایگان
زمان دسترسی : از ۸ صبح تا ۱۰ شب

پیشنهادها و توصیه‌هایی برای سفر به تبریز


- در سفر به کندوان و جلفا که بیرون از شهر هستند، با توجه به کوهستانی و سردسیر بودن منطقه، هم از وضعیت آب و هوا مطمئن شوید و هم از سلامت خودروی خود و داشتن بنزین کافی.
- در بازدید از مناطق طبیعی مخصوصا کندوان، کفش مناسب پیاده روی داشته باشید تا دچار آسیب بدنی نشوید.
- شهر تبریز دارای هتل های زیبا و متنوعی است که اگر بدون تور و تنها با خرید بلیط هواپیما تبریز هم به این شهر سفر کردید، مشکلی در پیدا کردن یک اقامتگاه مناسب نخواهید داشت.
- در سفر به تبریز امتحان غذاهای تبریزی مثل کوفته تبریزی را فراموش نکنید.

اطلاعات اولیه و ضروری درباره تبریز


پیش شماره شهر تبریز : ۰۴۱۱
شماره تلفن فرودگاه تبریز : ۳۵۲۳۴۷۰۱ الی ۴
طول سفر هوایی از تهران : به طور میانگین ۱ ساعت


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار