gardeshban.ir

کاروانسرای فخر داوود در محل یکی از توقفگاه های کاروانیان در راه قدیم مشهد به نیشابور بنا شده است.
کد خبر: ۳۷۳۸۷
تاریخ انتشار : شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 09
گردشبان (gardeshban.ir) :
کاروانسرای فخر داوود در محل یکی از توقفگاه های کاروانیان در راه قدیم مشهد به نیشابور بنا شده و در ۵۵ کیلومتری مشهد قرار دارد بنای مزبور با وسعت ۸۵۳ متر مربع و ۷۰۰سال قدمت از نوع کاروانسراهای کوهستانی است که دارای محل تیر اندازی در بخش فوقانی شاه نشین ها و اتاق های ضلع جنوبی می باشد . نمای بیرونی رباط علاوه بر دیوار اصلی دارای برجهای دیده بانی است شواهد موجود حاکی از بنیان این بنا در دوره تیموری تا قاجار است.

نمای کلی رباط فخر داوود که با شماره ۲۱۰۸ در فهرست آثار ملی جای گرفته، دارای ۴ برج در گوشه‌های بنا و پلان مربع است.بنا متعلق به دوره تیموری می‌‌باشد که در دوره صفویه مرمت گردیده و در دوره قاجاریه دوبار، تا سال ۱۳۰۲ ه.ق توسط محمد ولی میرزا پسر فتحعلیشاه و امیر نظام الدوله تعمیر گردیده است، درسال ۱۳۷۱ نیز به همت شرکت عمران شهر جدید بینالود و به کمک هنر و تخصص کارشناسان و استادکاران میراث فرهنگی خراسان مرمت گردید.

این بنا دارای ستون‌‌هایی است که پوشش بنا بر روی آنها اجراء گردیده است و سکوهایی در اطراف آن ایجاد شد که در دیوارهای آن آخور تعبیه گردیده است و سکوها جهت اسکان صاحب مال ساخته شده است. این کاروانسرا در دهه اخیر بازسازی گردیده است و هم اکنون به عنوان دفتر فرهنگی شهر جدید بینالود مورد استفاده قرار گرفته است.

مهمترین شاخصه‌ی معماری این بنا، تطبیق داشتن با اقلیم خراسان و بهره‌گیری از مصالح طبیعی موجود در این اقلیم در ساخت کاروانسرای فخر داوود است.

نحوه دسترسی به کاروانسرای فخر داوود

آدرس :خراسان رضوی – باغشن – روستای فخر داوودش

کاروانسرای فخر داوود در نیشابور/عکس

کاروانسرای فخر داوود در نیشابور/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار