gardeshban.ir

اگر از علاقمندان به تاریخ با شکوه ایران زمین باشید، مطمئنا این مکان شما را به وجد خواهد آورد.
کد خبر: ۳۸۶۹۶
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰-1400 January 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
با ۶۴ ستون چشم نواز و تاریخی، کاخ شاوور شوش یا به قول خیلی‌ها، کاخ اردشیر دوم به یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین آثار تاریخی کشورمان تبدیل شده است.

کاخ شاوور شوش شباهت بسیار زیادی با کاخ آپادانای این شهر دارد و شاید تنها تفاوت بین ستون‌های این دو کاخ، ارتفاع کم ستون‌های کاخ شاوور باشد. البته آنهایی که تجربه بازدید از این دو کاخ را داشته‌اند به خوبی می‌دانند که کاخ شاوور در طرف غربی کاخ آپادانا ساخته شده است. 

به نظر می‌رسد که کشف اسرار این کاخ و رابطه آن با کاخ آپادانا بسیار جذاب باشد. پس سفر به شوش را با هدف تماشای کاخ شاوور این شهر آغاز می‌کنیم تا اگر زمانی با بلیط هواپیما اهواز به خوزستان سفر کردید، یک روز را به سفر به شهر شوش کنار بگذارید و از جاذبه های آن هم بازدید کنید.

چرا بازدید از کاخ شاوور شوش پیشنهاد می‌شود؟

• کاخ شاوور شوش یکی از قدیمی‌ترین و ارزشمندترین ساخته‌های تاریخی ایران زمین به حساب می‌آید.

• این کاخ به دستور اردشیر دوم هخامنشی ساخته شده و از حیث معماری نیز اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

• کاخ شاوور شوش فاصله بسیار کمی با چندین مکان پربازدید دیگر از جمله کاخ آپادانا و رودخانه شاوور دارد.

تاریخچه کشف و نام گذاری کاخ شاوور شوش

سال ۱۹۶۸ میلادی بود که کشاورزان محلی هنگام مسطح سازی زمین‌های زراعی خودشان متوجه ستون‌های سنگی در نزدیکی رودخانه شاوور شدند. از آن زمان، کاوش‌های علمی وسیعی توسط محققان مختلف در این مکان انجام گردید و حاصل خاکبرداری‌های دقیق و حساب شده، کشف گنجینه عظیم و زیبایی به نام کاخ شاوور شوش بود. ناگفته نماند که نام کاخ شاوور شوش به خاطر نزدیکی آن به رودخانه شاوور از همین مکان الهام گرفته شده است.

معماری کاخ شاوور شوش

سنگ و خشت، اصلی‌ترین مصالحی هستند که در ساخت کاخ شاوور شوش به کار رفته‌اند. همانطور که در ابتدای متن ذکر شد، ۶۴ ستونی که از این کاخ به یادگار مانده‌اند، مهم‌ترین بخش آن هستند. در واقع این ستون‌ها، تشکیل دهنده تالاری بزرگ در ابعاد ۵٫۳۷ در ۶٫۳۴ هستند. این ۶۴ ستون در ۸ ردیف ۸ تایی قرار گرفته‌اند و توازن و تقارن بسیار چشم نواز و شگفت انگیزی دارند. 

بررسی‌ها نشان می‌دهند که ارتفاع تقریبی این ستون‌ها به ۱٫۰۹ متر می‌رسید. جالب است بدانید که فقط پایه‌های ستون‌های کاخ شاوور شوش از سنگ بوده و قسمت‌های فوقانی آن را خشت و چوب تزئین شده شکل می‌دادند. در قسمت شمالی ستون‌ها، ایوان قرار دارد. ایوانی که ۲ ردیف ۵ تایی از این ستون‌ها را به خود اختصاص داده است. 

به طور کلی، به نظر می‌رسد که این کاخ دارای رنگ آمیزی و نقش و نگارهای بسیار زیبایی بوده است. ضمنا، گفته می‌شود که برخی از ستون‌ها نیز محل ایستادن نگهبانان یا قرار دادن غذاها بوده‌اند.

رابطه بین کاخ شاوور و کاخ آپادانا

همانطور که پیشتر اشاره شد، نزدیکی دو کاخ شاوور و آپادانا به یکدیگر کمی باعث کنجکاوی می‌شود. از این رو، مقایسات فراوانی بین دو کاخ انجام شده است. در اغلب این مقایسات کاملا معلوم شده که کاخ آپادانا از هر حیثی یک سر و گردن بالاتر از کاخ شاوور شوش است. به همین دلیل، فرضیه اصلی در میان کاووشگران این است که شاه اردشیر دوم از کاخ شاوور هنگام بازسازی کاخ آپادانا استفاده کرده و در آن مستقر شده بود. البته فرضیه دیگری هم ساخت کاخ شاوور را پیش زمینه برای ساخت کاخ آپادانا قلمداد می‌کند که البته این فرضیه چندان معتبر به نظر نمی‌رسد.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کاخ شاوور شوش چه قدر است؟

هزینه پایین بلیط ورودیه کاخ شاوور یکی از دلایلی است که اکثر گردشگران شهر شوش را به تماشای این مکان ترغیب می‌کند. اگر شما نیز دوست داشتید این مکان تاریخی و زیبا را مورد بازدید قرار دهید، بهتر است ۱ تا ۲ ساعت از زمان سفر خود را به این کار اختصاص دهید.

فصل مناسب برای بازدید از کاخ شاوور شوش چه زمانی است؟

پاییز و زمستان که از راه می‌رسند، استان خوزستان حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد. در این فصول، آب و هوای خوزستان و شهرهای مختلفش بسیار مطبوع و دلنشین می‌شود. شوش نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مسلما از اواسط پاییز تا اواخر زمستان، میزبان بسیار خوبی برای بازدید شما از کاخ شاوور خواهد بود. برای آشنایی بیشتر شهرهای مختلف خوزستان و خرید بلیط هواپیما به مقصد اهواز به وبلاگ سفرمارکت سربزنید.

در نزدیکی کاخ شاوور از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟

آرامگاه دانیال نبی: ۶۵۰ متر
کاخ آپادانا: ۹۰۰ متر
پارک ساحلی: ۱ کیلومتر
محوطه باستانی شوش: ۱ کیلومتر
قلعه شوش: ۱٫۵ کیلومتر
پارک میراث فرهنگی: ۲٫۵ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی کاخ شاوور برای اقامت وجود دارد؟

هتل سنتی دورانتاش: ۵۰۰ متر
هتل آپادانا: ۸۰۰ متر
هتل آپارتمان امیران: ۱ کیلومتر
اقامتگاه سنتی ماهور: ۱٫۶ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به کاخ شاوور هستند؟

رستوران آراد: ۱۵۰ متر
رستوران حاتم: ۴۰۰ متر
رستوران سنتی انار گل: ۱٫۴ کیلومتر
رستوران جوجه طلایی: ۱٫۷ کیلومتر
رستوران طاها و بابا: ۲ کیلومتر
رستوران علی قمی: ۲٫۶ کیلومتر

کاخ شاوور شوش یکی از باشکوه‌ترین آثار تاریخی کشور/عکس

کاخ شاوور شوش یکی از باشکوه‌ترین آثار تاریخی کشور/عکس


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار