gardeshban.ir

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان جهرم گفت: پس از سال‌ها انتظار، بالاخره یک اتفاق خوب تاریخی که شایسته‌ی مردم جهرم بود رقم خورد و با همت این اداره و همراهی جمعی از دوستداران میراث تاریخی، موزه‌ی اشیاء تاریخی و مردم‌شناسی جهرم آماده‌ی افتتاح شده است.
کد خبر: ۴۶۴۸۴
تاریخ انتشار : شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۰-1400 August 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
علی لطفی‌پور افزود: موزه اشیاء تاریخی و مردم شناسی شهر جهرم در محیطی به وسعت ۱۷۰۰ متر مربع احداث شده که از این میزان، ۸۵۰ متر مربع زیربنا و مابقی حیاط موزه است.

وی بیان کرد: ساختمان موزه بیش از نیم قرن قدمت دارد و از نخستین ساختمان‌های مدرن شهر جهرم به شمار می‌رود که با سنگ و حیاط مرکزی ساخته شده و با جغرافیای شهر جهرم تناسب دارد.

این مقام مسئول گفت: این موزه از بخش‌های مختلفی چون اشیاء پیش از تاریخ، فسیل‌ها و سنگواره‌های کشف شده در جهرم، بخش اسناد تاریخی جهرم، نقشه‌های تاریخی، اشیاء به جا مانده از انقلاب اسلامی و شهدا، خاندان آیت‌اللهی، موزه مردم‌شناسی و بازسازی مشاغل کهن جهرم چون مسگری، شیشه‌گری، رنگرزی، قالی‌بافی، چینی‌بندزنی، عطاری، حصیربافی سنتی و مطبخ‌های قدیم جهرمی تشکیل شده است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان جهرم گفت: در حیاط مرکزی این موزه نیز سنگ‌های تاریخی شامل سنگ قبرها، سنگ‌های تقسیم آب، شیر سنگی، پله‌ها، رخ‌بام‌های کهن و... که از سنگ‌های سنگ‌اشکن جهرم تهیه و به نمایش عموم گذاشته شده است.

لطفی‌پور تاکید کرد: یکی از بخش‌های این موزه نیز شامل تعدادی قطعه از مسکوکات تاریخی نظیر سکه‌های ضرب جهرم است که برای نخستین بار است که رونمایی می‌شود.

به گفته وی بخش عمده‌ای از وسایل این موزه، اهدایی یا امانتی مردم جهرم به شمار می‌رود که به نمایش عموم گذاشته شده است.

وی با قدردانی از اهداکنندگان اشیاء و آثار تاریخی و دانشگاه علوم پزشکی جهرم که ساختمان موزه را اهدا کرده است، گفت: امید است که این نهاد با حمایت مردم خوب جهرم، کمک‌های خیّران و صاحبان اشیاء بتواند مسیر رو به رشد خود را طی کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان جهرم گفت: همه‌ی اشیاء این موزه را علاقه‌مندان به موزه اهدا یا ابه صورت امانت از کلکسیون‌های اشخاص به نمایش گذاشته شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار