gardeshban.ir

ایلام از آن استان‌هایی است که اگر سفر کربلا رفته باشید، احتمالا با جاده‌های خشک و کوهستانی آن مواجه شده‌اید.
کد خبر: ۴۶۴۷۱
تاریخ انتشار : شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۰-1400 August 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
درست است که بخش قابل توجهی از مردم کشور ما به محض اینکه با تعطیلات تقویمی مواجه می‌شوند، شمال را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند، اما سایر استان‌های کشور ما نیز از جاذبه‌های بکر و منحصربه‌فردی برخوردارند که گردش در آن‌ها خالی از لطف نیست.

ایلام از آن استان‌هایی است که اگر سفر کربلا رفته باشید، احتمالا با جاده‌های خشک و کوهستانی آن مواجه شده‌اید.

اما این تصویر، معرف همه ایلام نیست. جاذبه‌های طبیعی ایلام به حدی خاص و جذاب هستند که سالانه توریست‌های متعددی از سراسر جهان به آن سفر می‌کنند تا شگفتی‌های طبیعی آن را از نزدیک ببینند.

یکی از معروف‌ترین و زیباترین نقاط دیدنی این استان کردنشین که در سال ۱۳۸۸ در لیست آثار طبیعی ملی به ثبت رسید، تنگ رازیانه ایلام است.

تنگ رازیانه ایلام؛ جاذبه منحصربفرد و تاریخی ایلام+عکس

تنگ رازیانه در کدام قسمت استان ایلام واقع شده است؟

در ۵۰ کیلومتری ایلام و در کنار جاده‌ای که به سمت دره‌شهر می‌رود، ابتدا به روستای چنارباشی می‌رسید.

اگر به آثار باستانی علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم توقفی در روستای چنارباشی و دهستان پاکل داشته باشید و از گورستان بردبل به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری ایلام که قدمت آن به دوره تاریخی مفرغ-آهن می‌رسد، دیدن کنید.

خب! اکنون وقت آن رسیده است که روستای چنارباشی را پشت سر بگذارید و به تنگ رازیانه ایلام برسید. جایی که طبیعت، یکی از تماشایی‌ترین هنرنمایی‌های خود را به نمایش گذاشته است.

در دامنه ارتفاعات کبیر کوه، دره‌ای باریک و عمیق جاخوش کرده است که آب باریکه‌ای با صدایی روح‌نواز از آن می‌گذرد.

ارتفاع دیواره‌های دره از ۱۵ تا ۳۰ متر متغیر است و شکل ظاهری دیواره‌ها در گذار از قرن‌ها و رویدادها به شکل طبیعی، تراش خورده است.

اگر در فصل بهار و تابستان به تماشای تنگ رازیانه ایلام رفته‌اید، حتما پایی به آب برسانید. این رود باریک که از دل چشمه گرو جوشیدن می‌گیرد، سرد و دلچسب است و موسیقی آب با عبور از دل سنگ و خاک، سمفونی بی‌بدیلی را به‌وجود آورده است.

چرا نام این منطقه گردشگری، تنگ رازیانه ایلام است؟

استان‌های غربی کشور ما مانند کردستان و کرمانشاه به کشت و استفاده از گیاهان دارویی معروف‌اند. ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تنگ رازیانه ایلام به‌عنوان جاذبه گردشگری طبیعی که آمیخته‌ای از سنگ و آب است در کنار آب و هوای معتدل دره‌ای، به بستری برای رویش گیاه وحشی رازیانه تبدیل شده است.

البته رازیانه به صورت زراعی نیز کشت می‌شود، اما شهرت تنگ رازیانه ایلام به گل‌های زرد رنگ و خوشه‌ای گیاه دارویی رازیانه است. گیاهی خوش‌عطر که قدیمی‌ترها در اکثر نقاط کشور ما، زنان شیرده را به استفاده از آن تشویق می‌کردند.

امروزه خواص دارویی رازیانه بر روی هورمون‌ها به اثبات رسیده است و در صنایع داروسازی و آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد دارد.

تنگ رازیانه ایلام؛ جاذبه منحصربفرد و تاریخی ایلام+عکس

اهمیت تنگ رازیانه ایلام در چیست؟

تنگ رازیانه ایلام هم برای زمین‌شناسان و آب‌شناسان دارای اهمیت فراوانی است و هم از آنجایی که زیستگاه برخی گونه‌های گیاهی و جانوری است و مقصد مهاجرت پرندگان واقع می‌شود، برای تحقیقات گیاه‌شناسان و جانورشناسان، اقلیمی بکر و مناسب محسوب می‌شود.

به گواه محققان، این جاذبه گردشگری طبیعی ایلام، متعلق به دوره سوم و چهارم زمین‌شناسی بوده و اصلی‌ترین عامل ایجاد این پدیده، زمین لرزه بوده است.

پس از شکاف روی لایه فشرده آهک در اثر زمین لرزه‌های سهمگین، فرسایش و بارش، عوامل دیگری هستند که در پدید آمدن چهره حال حاضر تنگ رازیانه ایلام، نقش داشته‌اند.

چگونه در تنگ رازیانه ایلام گردش کنیم؟

تا از نزدیک تنگ رازیانه را نبینید، متوجه عظمت و شکوه آن نخواهید شد.

همین‌قدر برایتان بگوییم که شما با دیوارهای بسیار بلندی مواجه خواهید بود که در میان آن‌ها رودی باریک جریان دارد.

جنس دیواره‌ها آهک و کلسیم است و فضای میانی آن غالبا سرد و خنک است. این بدان معناست که اگر در پاییز و زمستان به ایلام سفر کردید، حتما باید تجهیزات گرم با خود به همراه داشته باشید.

تنگی فضای دیواره‌ها به قدری است که بهتر است از نمای جانبی یا بالایی به تنگ رازیانه ایلام بنگرید.

یعنی بر فراز دیواره‌ها بایستید و به اعماق دره و رود نگاه کنید. اما اگر یک گردشگر حرفه‌ای هستید که لباس و کفش مناسب به همراه دارید از دور تماشا کردن را کنار بگذارید و به دل تنگ رازیانه بزنید.

هرچه پیشروی کنید، فضا تنگ‌تر، عمق بیشتر و هوا سردتر خواهد شد، اما هیجان و صحنه‌هایی را تجربه می‌کنید که تا پیش از این ندیده‌اید.

برخی قدیمی‌ترهای روستاهای اطراف در گذشته فرزندان خود را از رفتن به نزدیکی این تنگه منع می‌کردند. آن‌ها مدعی بودند صداهایی از این منطقه به گوش می‌رسد که عادی نیست!

از این افسانه‌های قدیمی نترسید! طبیعی است که چنین پدیده بکری، زیستگاه انواع جانواران شده باشد. تلاقی سنگ، آب، گیاه، باد و گونه‌های جانوری هم سر و صداهای جدیدی خلق می‌کند که عوام آن را نادانسته طور دیگری تفسیر می‌کنند.

پیشنهاد ما این است که این ترس مهیج را به جان بخرید و یک تفریح به‌یادماندنی را تجربه کنید.

تنگ رازیانه ایلام؛ جاذبه منحصربفرد و تاریخی ایلام+عکس

چگونه به تنگ رازیانه ایلام برویم؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دلتان می‌خواهد برای یک بار هم که شده، تنگ رازیانه ایلام را از نزدیک ببینید، خرید اینترنتی بلیط هواپیما سفرمارکت، یک پیشنهاد مناسب برای شماست‌.

با بلیط هواپیما ارزان به یکی از زیباترین و کهن ترین استان‌های غربی ایران، یعنی ایلام وارد شوید و با مشخص کردن دقیق جای تنگ رازیانه ایلام روی نقشه به سمت این پدیده طبیعی جذاب عازم شوید.

تنگ رازیانه در ۵۷ کیلومتری شرق ایلام واقع شده است. اگر پس از رسیدن به این استان، خودرو اجاره کردید از ایلام به سمت دره‌شهر بروید.

پس از طی کردن حدود ۴۵ کیلومتر تابلوی روستای چنارباشی را خواهید دید. این روستا را پشت سر بگذارید تا به قهوه‌خانه تنگ رازیانه برسید. ماشین را متوقف کنید و باقی مسیر را پیاده بپیمایید.

اگر قصد دارید با اتوبوس از ایلام به مقصد تنگ رازیانه سفر کنید، ابتدا ایستگاه ایلام-پل‌دختر را پیدا کنید. در پل‌دختر پیاده شوید و با تاکسی به سمت مقصد خود بروید. تنگ رازیانه ایلام در مسیر جاده پل‌دختر به دره‌شهر واقع شده است.

در هر صورت، برای رسیدن به ایلام‌ با خرید اینترنتی بلیط هواپیما سفر مارکت، لذت یک سفر راحت و ارزان را تجربه می‌کنید و از یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی گردشگری ایران، بازدید خواهید کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار