gardeshban.ir

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمان اعلام کرد: سرو زکریای منطقه صوغان در شهرستان اُرزوئیه این استان به عنوان هزارمین اثر میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسید.
کد خبر: ۵۱۷۹۱
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰-1400 December 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
فریدون فعالی روز پنجشنبه با اشاره به برگزاری جلسه شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور افزود: این درخت کهنسال در شهرستان ارزوییه و در کنار زیارتگاه شاهزاده زکریا منطقه صوغان قرار دارد.  

وی اظهار داشت: تنه درخت سرو زکریا بسیار قطور است و سن آن در حدود یکهزار و ۵۰۰ تا یکهزار و ۶۰۰ سال برآورد شده است.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان اینکه ثبت هزارمین اثر طبیعی کشور در فهرست آثار ملی متعلق به استان کرمان و افتخاری برای مردم این دیار محسوب می‌شود گفت: امروز به همین مناسبت از پوستر این سرو رونمایی و یک اصله نهال از این درخت در محوطه وزارت میراث‌فرهنگی کاشته شد.

فعالی با بیان اینکه درختان کهنسال حافظه تاریخی و طبیعی یک ملت به شمار می‌روند بیان کرد: حفظ و تکثیر درختان کهنسال همچون سرو زکریا از مهم‌ترین اهداف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.




وی ادامه داد: درخت سرو نماد جاودانگی و پایداری است و نگهداری از آن یک نوع فرهنگ به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان استان کرمان افزود: این استان باوجود تنوع زیستی و طبیعی همچون نبکاهای منطقه شهداد که ارتفاع آنها به ۲۱ متر می رسد، دارای غنای فرهنگی بالایی نیز به لحاظ جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی با اشکال ملموس و ناملموس است که در طول سال مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا استان کرمان در حالی هشت اثر ثبت جهانی دارد که شمار آثار تاریخی شناخته شده آن افزون بر هفت هزار مورد و آثار ملی ثبت شده آن نیز بیش از ۷۰۰ اثر بوده است. اخیرا نیز پنج شهر ملی صنایع دستی در این استان ثبت شده است.

بنا به تصمیم کمیته انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی، شهربابک در رشته فیروزه، راور در رشته قالی، قلعه گنج به عنوان شهر ملی در حصیربافی و همچنین شهر کرمان نیز به علت تنوع انواع صنایع دستی به عنوان شهر ملی صنایع دستی انتخاب شدند. شهر راین (شهرستان کرمان) نیز به صورت مشروط و با فرصت ۶ ماهه برای تکمیل مستندات لازم در رشته چاقوسازی به عنوان شهر ملی صنایع دستی مشخص شد.

آنطور که مسئولان میراث اعلام کرده اند بیش از ۵۰ اثر تاریخی استان نیز اینک در مرحله ثبت ملی یا تدوین پرونده برای ثبت ملی قرار دارد.

کرمان با هشت اثر ثبت جهانی بیشترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است. ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار