gardeshban.ir

معاون شرکت ساخت زیربناهای حمل‌ونقل/
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به پیشرفت خط‌آهن زاهدان- چابهار، گفت: بخش زاهدان تا خاش این پروژه ریلی به طول 154 کیلومتر تقریبا آماده شده است و به‌زودی افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.
کد خبر: ۵۵۴۰۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
راه‌آهن زاهدان- خاش در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت



عباس خطیبی با اشاره به احداث پروژه ریلی چابهار- زاهدان، اظهار داشت: این ابرپروژه ریلی به طول 640 کیلومتر در حال احداث است و تاکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. البته بخش زاهدان تا خاش این پروژه به طول 154 کیلومتر تقریبا آماده شده است و به‌زودی افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

او در پاسخ به این سؤال که تاکنون از محل صندوق توسعه ملی چه میزان اعتبار به این پروژه تزریق شده است، گفت: کل اعتبار مصوب از محل صندوق توسعه ملی 300 میلیون یورو است که تاکنون 250 میلیون یورو به حساب وزارت راه و شهر‌سازی واریز شده و ما آن را هزینه کرده‌ایم و برای 50 میلیون یوروی دیگر در حال اخذ مجوز هستیم.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در پاسخ به این سؤال که برای تکمیل خط آهن چابهار- زاهدان چه میزان اعتبار مورد نیاز است، اظهار داشت: در حال حاضر پیشرفت پروژه 60 درصد است و تلقی ما این است که با این 300 میلیون یورو به پیشرفت 70 درصدی پروژه می‌رسیم و برای اتمام پروژه خط‌ آهن چابهار- زاهدان حدود 250 میلیون یوروی دیگر مورد نیاز است. خطیبی ادامه داد: اگر این 250 میلیون یوروی مورد نیاز تامین شود می‌توانیم کل پروژه را تا پایان سال 1402 به اتمام برسانیم. ضمن اینکه اگر مشکلی از نظر منابع به‌وجود نیاید، قطعات دیگر این خط ریلی هم‌‌ طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته‌ تا پایان سال 1402 به اتمام خواهد رسید و در ابتدای سال 1403 مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

3 برابر شدن خطوط ریلی پس از پیروزی انقلاب

گفتنی است، در حال حاضر 14 هزار و 268 کیلومتر مسیر ریلی در حال بهره‌برداری، 3276 کیلومتر پروژه در دست اجرا و 6312 کیلومتر هم دست در مطالعه است. از 3276 کیلومتر پروژه در دست اجرا 560 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی بالای 85 درصد است که 154 کیلومتر آن به خط آهن زاهدان- خاش مربوط می‌شود.

توسعه حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری همواره یکی از اهداف برنامه‌های توسعه بوده است. در این راستا در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، میزان خطوط ریلی کشور حدود سه برابر شده است؛ اما همچنان به حدود 9500 کیلومتر خط‌ آهن نیاز است. 

متوسط ساخت سالانه راه‌آهن در کشور ما حدود 200 کیلومتر است و در صورتی که همین روند ادامه یابد، اتمام پروژه‌های ریلی 45 تا 50 سال زمان خواهد برد. بنابراین باید این حوزه از نظر تامین اعتبارت به‌میزان قابل توجهی تقویت شود. یکی از پیشنهاد تامین مالی پروژه‌های ریلی از محل تهاتر نفت است که به‌تازگی این پیشنهاد مورد توجه مسئولان دولتی هم قرار گرفته است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار