gardeshban.ir

گزارش/
انواع مسافرت با هواپیما می‌تواند با وسایل پروازی مختلف انجام گیرد، به غیر از هواپیماهای تجاری که اغلب ما تجربه استفاده از آنها را داریم، وسایل نقلیه دیگری نیز برای سفرهای هوایی وجود دارد.
کد خبر: ۵۵۶۶۶
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱-1401 July 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
آشنایی با انواع مسافرت با هواپیما



انواع مسافرت با هواپیما می‌تواند با وسایل پروازی مختلف انجام گیرد، به غیر از هواپیماهای تجاری که اغلب ما تجربه استفاده از آنها را داریم، وسایل نقلیه دیگری نیز برای سفرهای هوایی وجود دارد. 

یک سفر هوایی براساس نوع وسیله‌ای که پرواز با آن انجام می‌گیرد، ممکن است نیازمند تجهیزات و یا محیط‌های ویژه‌ای برای اوج گرفتن و یا فرود باشد، مثلا هواپیماهای مسافربری تجاری در محیط شلوغ امکان فرود ندارند و به همین دلیل برای آنها فرودگاه‌های ویژه‌ای با تجهیزات خاص طراحی شده است. وسایل پروازی دیگری مانند هلیکوپتر ها نیز برای پرواز در مناطق صعب العبور گزینه مناسبی هستند و در وضعیت جوی نامساعد نیز امکان پرواز دارند.

بنابراین باید براساس نیاز و شرایط وسیله پرواز برای مسافرت انتخاب شود تا سرنشینان در نهایت امنیت و آرامش خاطر به مقصد برسند. 

انواع مسافرت با هواپیما در صنعت حمل و نقل هوایی

هوانوردی یکی از ارکان اصلی صنعت گردشگری در جهان محسوب می‌شود. حمل و نقل هوایی در صنعت هوانوردی انواع مختلفی دارد که شاید برخی از آنها برای افرادی که تا به حال فقط از هواپیمای تجاری استفاده کرده‌اند، جدید باشد. وقتی اسم سفر هوایی به میان می‌آید، بسیاری از ما بلافاصله به هواپیماهای تجاری فکر می کنیم (آنهایی که هنگام رفتن به تعطیلات با آنها پرواز می‌کنیم) ولی انواع مسافرت با هواپیما در صنعت حمل و نقل هوایی چیزی بسیار فراتر از این مورد است. 

حمل و نقل هوایی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم انواع مسافرت با هواپیما را به شما معرفی کنیم، ابتدا باید ببینیم که حمل و نقل هوایی چیست؟ به عبارت ساده‌تر، حمل و نقل هوایی با هر نوع وسیله نقلیه‌ای انجام می‌گیرد که از طریق هوا حرکت می‌کند. هر وسیله نقلیه‌ای که بتواند پرواز را انجام دهد، بخشی از صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می‌شود که این حمل و نقل انواع مختلفی دارد.

از پروازهای داخلی که در مسیرها و زمان‌های کوتاه انجام می‌شود تا سفرهای بین المللی که مسافت و زمانی طولانی را طی می‌کنند، همگی در دسته حمل و نقل هوایی قرار دارد. مسافرت با هواپیما بخش بزرگی از صنعت سفر و گردشگری محسوب می‌شود، زیرا این نوع حمل و نقل در بین گردشگران به دلیل سرعت و راحتی محبوبیت زیادی دارد. حمل و نقل هوایی انواع مختلفی دارد که براساس نیاز مسافر و شرایط سفر به آن منطقه انتخاب و با وسیله مناسب انجام می‌گیرد.

هواپیماهای تجاری

اغلب هواپیماهای تجاری که تا به امروز سوار آن شده‌ایم، در این دسته قرار دارند. یعنی هواپیماهای موتورداری که با سوخت جت و برق کار می‌کنند و بال آنها ثابت است. در این مدل هواپیما با استفاده از موتور جت، پروانه یا موتور موشک در هوا پرواز می‌کند که یکی از محبوب‌ترین انواع مسافرت با هواپیما در صنعت هوایی است. هواپیماها در شکل‌ها و اندازه‌های بسیار متنوعی با پیکربندی‌های بال‌های مختلف تولید می‌شوند و در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. هواپیماهای تجاری برای حمل و نقل افراد و کالاها، برای تحقیق و تجسس و همچنین در ارتش، صرفاً برای تفریح و غیره استفاده می‌شوند.

هواپیماها توسط یک خلبان یا گروهی از خلبان‌ها و با کمک فناوری‌های خودکار پرواز می‌کنند، اولین هواپیما در سال ۱۹۰۳ توسط برادران رایت اختراع و به پرواز درآمد. فناوری هواپیما در طول جنگ جهانی اول به صورت محدود نیز مورد استفاده قرار گرفت و از آن زمان تا به امروز به پیشرفت خود ادامه داده است. هواپیماهای تجاری همواره در حال تکامل هستند و بخش عظیمی از انواع وسایل حمل و نقل هوایی را تشکیل می‌دهند که اغلب گروه‌های جامعه از آن استفاده می‌کنند. هواپیماهای تجاری که امروزه در بازار مشاهده می‌شود، توسط چند شرکت معروف در جهان ساخته شده و به بازار ارائه می‌شوند که این شرکت‌ها عبارتند از:

ایرباس (فرانسه/آلمان/اسپانیا/بریتانیا)
آنتونوف (اوکراین)
هواپیمای ای تی آر (فرانسه/ایتالیا)
بوئینگ (ایالات متحده آمریکا)
امبرائر (برزیل)
شرکت هواپیماسازی میتسوبیشی (ژاپن)
شرکت هواپیمایی متحد (روسیه)
شرکت صنایع هواپیماسازی شیان (چین)

پرنده‌ ای با بال متحرک

هلیکوپتر یک "روتورکرافت” (Rotorcraft) است، هلیکوپتر یعنی پرنده‌‌ ای با بال متحرک که موتورهم دارد. عملیات بالابر و رانش توسط روتورهای چرخان افقی انجام می‌گیرد که به هلیکوپتر اجازه می‌دهد به صورت عمودی بلند شود و فرود بیاید، شناور شود و به جلو، عقب و طرفین پرواز کند. اولین هلیکوپتر عملیاتی در سال ۱۹۳۶ ساخته شد، از هلیکوپترها می‌توان در مناطق شلوغ  استفاده کرد که در آن یک هواپیمای بال ثابت به خوبی کارایی ندارد. هلیکوپترها توسط گروه‌های نجات و همچنین مجری قانون و شرکت‌های خبری و رسانه‌ای استفاده می‌شود.

یکی از انواع مسافرت با هواپیما توسط هلیکوپترها انجام می‌گیرد، هلیکوپترها می‌توانند در ارتفاع‌های مختلف به مدت طولانی پرواز کنند و به همین دلیل برای تجسس و یا فیلم‌برداری بسیار وسیله عالی می‌باشند. هلیکوپترها به دلیل قابلیت‌های بالایی که دارند توسط آتش‌نشانان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، از دیگر کاربردهای هلیکوپتر می‌توان به حمل و نقل پزشکی، گردشگری و حمل و نقل محموله‌های کوچک به مناطق صعب العبور اشاره کرد.

پروازی از دل داستان‌ ها

بالون‌های هوای گرم که عمدتاً برای گردشگری استفاده می‌شدند، اولین نوع حمل ‌ونقل هوایی موفق در دنیا است که انسان‌ها را از نقطه‌ای به نقطه دیگر جا به جا می‌کرد. شاید شما استفاده از بالن را به پروازی از دل داستان ها تشبیه کنید ولی واقعیت این است که بالون‌ها جز اولین وسایل پرواز در جهان محسوب می‌شوند، هرچند که امروزه استفاده از آن‌ها برای سفر متداول نیست ولی در برخی از مناطق جهان برای تفریح گردشگران در مسافت‌های کوتاه از این بالون‌ها استفاده می‌شود. سال ۱۷۸۳ در پاریس، اولین پرواز با بالون توسط "ژان فرانسوا پیلاتر دِ روزیر” و "فرانسوا لوران دآرلانس” انجام شد. بالون هوای گرمی که آنها استفاده کردند توسط برادران مونتگولفیر ساخته شده بود.

بالون هوای گرم سبک تر از هوا است و از کیسه‌ای (معروف به پاکت) حاوی هوای گرم تشکیل شده است. یک سبد که به آن "گوندولا” نیز می‌گویند، در زیر کیسه هوا آویزان است که هم مسافران و هم منبع گرما را حمل می‌کند. بالون‌های مدرن هوای گرم در حال حاضر در اشکال مختلفی مانند موشک، زنبور عسل و بسیاری موارد دیگر ساخته می‌شوند و مردم در مناطق خاصی می‌توانند از آن‌ها برای تماشای مناظر اطراف از بالا استفاده نمایند. اگر شما به سفرهای مهیج هوایی علاقه دارید، با سوار شدن به بالون می‌توانید یکی از انواع مسافرت با هواپیما را به شکلی کاملا سنتی تجربه کنید و از این سفر خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنید.

کشتی‌ های هوایی تکنولوژی نوین در صنعت هوایی

کشتی‌های هوایی را می‌توان یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های ساخت بشر در عصر حاضر دانست، "بلیمپ” یک کشتی هوایی است که با گاز هلیوم پر می‌شود. این یک بالون دریجیبل یا رگبار بدون چارچوب داخلی است. کشتی‌ های هوایی تکنولوژی نوین در صنعت هوایی محسوب می‌شوند، میزان مسافتی که این وسیله طی می‌کند به فشار گاز بالابر (معمولا هلیوم) داخل پاکت و همچنین قدرت خود پوشش بستگی دارد. کشتی‌های هوایی برای پرواز نیاز به فشار بیش از حد دارند و همچنین دارای پروانه نیز هستند. این وسیله در ابتدا به عنوان بالگرد در نیروی دریایی ایالات متحده استفاده می‌شد.

نیروهای نظامی دیگری نیز در طول تاریخ از آن‌ها بهره برده‌اند، امروزه اما از این کشتی‌های هوایی در صنعت تبلیغات نیز استفاده می‌شود. کشتی‌های هوایی می‌توانند در بالای یک میدان حرکت کنند تا لوگوی یک برند را به نمایش بگذارند و توجه حاضرین را جلب نمایند. با توجه به تعریفی که در ابتدا مقاله بیان کردیم از آنجا که کشتی‌های هوایی با هوا حرکت می‌کنند، آنها را نیز می‌توان یک وسیله برای انواع مسافرت با هواپیما دانست.

گلایدر

یکی از انواع مسافرت با هواپیما، توسط گلایدرها انجام می‌گیرد، آنها کاربردهای متفاوتی دارند. گلایدرها برای حمل و نقل بار و گردشگری استفاده می‌شوند و به دلیل نحوه ساخت به روش‌های مختلف عمل می‌کنند. انواع مختلفی از گلایدرها در بازار موجود است، تفاوت آنها در نوع بال، محل نشستن خلبان، انواع کنترل‌ها و کارایی آیرودینامیکی‌شان می‌باشد. گلایدرها در درجه اول برای ورزش استفاده می‌شود و دو نوع  گلایدر و پاراگلایدر دارد. اگرچه یک هواپیمای کاغذی بسیار ابتدایی به نظر می‌رسد، اما در واقع یک گلایدر بر اساس همین تئوری ساخته شده است.

انواع سفرهای هوایی با هواپیماهای تجاری

همان طور که در ابتدا گفتیم، اکثریت قریب به اتفاق انواع سفرهای هوایی با هواپیماهای تجاری انجام می‌شود. هواپیماها توسط شرکت ‌های هواپیمایی خریداری می شوند و براساس مدل تجاری که دارند، برای استفاده در خطوط هوایی داخلی و یا خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. خطوط هوایی به طور معمول به سه کلاس پروازی اکونومی، بیزینس و فرست کلاس تقسیم می‌شود که مسافران براساس بودجه خود می‌توانند بلیط مورد نظرشان را تهیه نمایند. سفرهای هوایی در یک فرودگاه تجاری که شامل کنترل مرزی است، شروع و به پایان می رسد. پروازهای طولانی‌ ممکن است در مسیر پروازی خود در فرودگاهی بین راه توقف هم داشته باشند.

به طور کلی سه نوع خطوط هوایی وجود دارند که پروازهای تجاری را در سراسر جهان انجام می‌دهند. انواع مسافرت با هواپیما در جهان با یکی از خطوط هوایی کم هزینه، چارتر و یا  سیستمی در صنعت حمل و نقل هوایی انجام می‌گیرد که در ادامه شما را با هریک از این نوع خطوط هوایی آشنا خواهیم کرد.

خطوط هوایی کم هزینه

خطوط هواپیمایی کم هزینه مدل تجاری بسیار متفاوتی را نسبت به سایر شرکت‌های حمل و نقل دنبال می‌کنند. در این نوع از مسافرت با هواپیما تاکید بر قیمت پایین بلیط و هزینه کم سفر است. به خطوط هوایی کم هزینه یک شرکت هواپیمایی ارزان قیمت (LCC) یا یک شرکت هواپیمایی بدون حاشیه نیز گفته می‌شود، خطوط هوایی کم هزینه زیادی در سراسر جهان فعالیت دارند.

هدف خطوط هوایی کم‌هزینه این است که شما را از مبدا به مقصد با هزینه‌ی کم و بدون هیچ گونه تجملات خاصی برسانند و این خطوط هوایی معمولاً بدون امکاناتی هستند که ممکن است در پروازهای دیگر تجربه کنید مثلا به ندرت وعده‌های غذایی یا تفریحی در کرایه گنجانده می‌شود و اگر می‌خواهید چمدان با خود ببرید یا با همراهان خود بنشینید، اغلب باید هزینه بیشتری پرداخت نمایید. خطوط هوایی ارزان قیمت می‌توانند پروازهای بین‌المللی مقرون به صرفه‌ای را ارائه دهند، چند نمونه از خطوط هوایی کم هزینه در جهان عبارتند از:

رایان ایر

سان اکسپرس

ویز ایر

ایزی جت

خطوط هوایی اسپرینگ

خطوط هوایی چارتر

چارتر کردن یک پرواز به‌جای رزرو یک صندلی در هواپیما انجام می‌گیرد و شرکت‌های مسافرتی یک هواپیما کامل را اجاره می‌کنند. به خطوط هوایی چارتر، تاکسی هوایی یا پروازهای موقت نیز گفته می‌شود، برای این گواهینامه سازمان هواپیمایی ملی آن کشور نیاز است. در پروازهای چارتری مقررات با پروازهای تجاری معمولی متفاوت می‌باشد، زیرا خدمات آنها معمولا بدون برنامه ریزی قبلی است. هواپیماهای ارائه شده توسط خطوط هوایی چارتر معمولاً وسایل نقلیه کوچکتری هستند و عمدتاً از نوع جت‌های تجاری می‌باشد که حدود ۱۵۰۰۰ فروند از آنها در جهان برای اجاره وجود دارد. استفاده از خطوط هوایی چارتر در انواع مسافرت با هواپیما از محبوبیت زیادی برخوردار است، به خصوص در ایالات متحده این پروازها طرفداران زیادی دارد. در اروپا و پس از آن خاورمیانه، آسیا و آمریکای مرکزی نیز این پروازها رایج‌ است. برخی از شرکت های هواپیمایی چارتر عبارتند از:

کابو ایر

نت جت

الیت ایرویز

خطوط هوایی فلای تو اسکای

اسمارت وینگز مجارستان

خطوط هوایی ستاره شرق

خطوط هوایی سیستمی

خطوط هوایی سیستمی پروازهایی را انجام می‌دهند که به برنامه خاصی که از ماه‌ها یا حتی سال‌ها قبل تنظیم شده، پایبند هستند. حتی اگر پرواز پر نباشد، شرکت هوایی موظف به انجام پرواز است. بلیط انواع مسافرت با هواپیما در پروازهای سیستمی از طریق کانال‌های فروش مختلفی مانند آژانس‌های مسافرتی، وب سایت هواپیمایی یا دفاتر فروش بلیط فروخته می‌شوند.

سوالات متداول

اولین هواپیما توسط چه کسانی ساخته شده است؟

اولین هواپیما در جهان توسط برادران رایت در سال ۱۹۰۳ اختراع شد و پرواز کرد.

از هلیکوپترها در چه حوزه‌هایی بیشتر استفاده می‌شود؟

هلیکوپترها توسط آتش نشان‌ها برای خاموش کردن آتش و همچنین در زمینه تجسس و فیلمبرداری از مناطق صعب العبور کاربرد دارد. 

خطوط هوایی کم هزینه چه ویژگی‌هایی دارند؟

خطوط هوایی کم‌هزینه بدون هیچ گونه تجملاتی مسافران را از مبدا به مقصد می‌رساند، اغلب در این نوع پروازها وعده‌های غذایی یا تفریحی در کرایه قرار می‌گیرد و اگر بخواهید چمدان همراه خود ببرید و یا در صندلی خاصی بنشینید باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

جمع‌ بندی درباره مسافرت با هواپیما

در مقاله نهایت سعی خود را کردیم تا شما را با انواع مسافرت با هواپیما آشنا کنیم، زیرا سفرهای هوایی امروزه یکی از محبوب‌ترین روش‌های حمل و نقل در صنعت گردشگری جهان محسوب می‌شود. ما سعی کرده‌ایم تمامی وسایل مربوط به حمل و نقل هوایی را چه در بُعد سفر و چه در بُعد تجاری به شما معرفی نماییم تا شما براساس نیاز خود وسیله نقلیه هوایی مناسب را انتخاب کنید. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار