gardeshban.ir

گزارش/
ممکن است در زمان خرید بلیط هواپیما با اصطلاحاتی مواجه ‌شوید که با آن‌ها آشنا نباشید. برای خرید مناسب‌ترین بلیط هواپیما بهتر است این اصطلاحات را بشناسید. بلیط سفر سیستمی، بلیطی است که مشتری آن را از نمایندگی اصلی شرکت هواپیمایی یا ایرلاین به طور مستقیم می‌خرد.
کد خبر: ۵۶۸۰۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱-1401 October 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
راهنمای صفر تا صد بلیط سفر سیستمی/ اطلاعات کاملی درباره بلیط سفر سیستمی



ممکن است در زمان خرید بلیط هواپیما با اصطلاحاتی مواجه ‌شوید که با آن‌ها آشنا نباشید. برای خرید مناسب‌ترین بلیط هواپیما و داشتن یک سفر بدون دردسر بهتر است این اصطلاحات را بشناسید و اطلاعات کاملی درباره آن‌ها به دست آورید. 

یکی از این اصطلاحات «بلیط سیستمی» است. به طور کلی بلیط‌های هواپیما در دو نوع بلیط سیستمی و بلیط چارتر به فروش می‌رسند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات کاملی درباره بلیط سفر سیستمی را در اختیار شما قرار دهیم.

 بلیط هواپیما سیستمی چیست؟

بلیط سفر سیستمی، بلیطی است که مشتری آن را از نمایندگی اصلی شرکت هواپیمایی یا ایرلاین به طور مستقیم می‌خرد. پروازهای سیستمی دارای قیمت مشخص بوده و بسیار امن و قابل اعتماد هستند. تمامی موارد مربوط به این بلیط‌ها از جمله ظرفیت پرواز و نرخ مصوب توسط خود ایرلاین‌ها مدیریت می‌شوند.

درباره بلیط‌های سیستمی تفاوتی نمی‌کند که مشتری در چه تاریخی بلیط را بخرد، حتی اگر یک روز مانده به پرواز هم بلیط سیستمی تهیه کنید قیمت آن با دو ماه پیش تفاوتی نخواهد داشت. بلیط‌های سیستمی را می‌توان به طور مستقیم از شرکت‌های هواپیمایی یا از طریق آژانس‌های گردشگری خرید. حال که متوجه شدید بلیط هواپیما سیستمی چیست به سراغ مزایای این بلیط‌ها می‌رویم.

مزایای بلیط سفر سیستمی

مزایای بلیط سفر سیستمی در مقایسه با بلیط چارتر و بلیط لحظه آخری که نوعی بلیط چارتر محسوب می‌شود شامل موارد زیر است:

بلیط سیستمی قابلیت استرداد دارد، یعنی اگر مسافر بعد از گرفتن بلیط پرواز نکند درصدی از مبلغ بلیط به عنوان جریمه کسر شده و مبلغ باقی مانده به حساب مسافر استرداد می‌شود. این کار طبق قوانین تصویب شده توسط هواپیمایی کشور انجام می‌شود.

بهای بلیط‌های سیستمی برای نوزادان(تا دو سال) ۱۰ درصد بهای کل بلیط و برای کودکان( دو تا دوازده سال) نیم‌بها است. این مسئله باعث می‌شود خرید بلیط‌های سیستمی برای خانواده‌های دارای فرزند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر باشد. دقت داشته باشید که در پروازهای چارتری نرخ بلیط کودک و بزرگسال یکسان است.

نرخ بلیط سفر سیستمی نسبت به بلیط چارتری، ثابت است. یعنی این بلیط‌ها با نرخ مشخص به فروش می‌رسند و سامانه‌ای اجازه ایجاد تغییر در قیمت‌ها را ندارد.

بلیط های سیستمی برای ۲ ماه آینده نمایش داده می‌شوند و مسافران با برنامه‌ریزی می‌توانند بلیط دلخواه خود را بخرند اما بلیط پروازهای چارتری برای بازه زمانی ۱۵ روزه نمایش داده می‌شوند.
قیمت بلیط سیستمی براساس مصوبه سازمان هواپیمایی کشور تعیین می‌شود و معمولا اختلاف زیادی با قیمت بلیط‌های چارتری دارد. در بیشتر مواقع بلیط‌های سیستمی گران‌تر هستند.

امکان جابجایی بلیط هواپیمای سیستمی وجود دارد. برای مثال برخی از افراد می‌خواهند زمان رفت یا برگشت بلیط خود را تغییر دهند. این کار در بلیط‌های سیستمی به راحتی و بدون پرداخت هزینه امکان‌پذیر است. مخصوصا برای افرادی که بلیط رفت و برگشت خریده‌اند و بعد از رسیدن به مقصد قصد تغییر زمان برگشت را دارند این مزیت بلیط سیستمی، بسیار کاربردی و مفید است.

با خرید بلیط سفر سیستمی نام مسافر در لیست پرواز ثبت می‌شود. برخی مواقع مسافران با خرید بلیط چارتر از آژانس‌های نامعتبر دچار مشکلاتی می‌شوند و در زمان حضور در فرودگاه نام خود را در لیست پرواز پیدا نمی‌کنند اما با خرید بلیط سیستمی مشکلات این چنینی نخواهید داشت.

معایب بلیط سفر سیستمی

زمانی که به دنبال معایب بلیط سفر سیستمی هستیم فقط به یک مورد برمی‌خوریم. قیمت بالا تنها نقطه ضعف این بلیط‌هاست. بلیط‌ های سیستمی نسبت به بلیط‌های چارتری گران‌تر هستند و این اختلاف قیمت کاملا محسوس است. البته در عوض پرداخت هزینه بیشتر، شما برنامه‌ریزی بهتری برای سفر دارید و با خیالی آسوده می‌توانید برای پرواز آماده شوید. پروازهای چارتر بازه زمانی محدودی دارند و فرصت کافی برای برنامه‌ریزی وجود ندارد. مشتریان این نوع بلیط‌ها همیشه باید آماده سفر باشند.

خرید بلیط هواپیما سیستمی ارزان

در قسمت‌های قبل گفتیم قیمت بلیط سفر سیستمی گران‌تر از بلیط چارتر است. این مسئله بیشتر درباره بلیط‌های چارتری لحظه آخری صحیح است. مثلا زمانی که کودک همراه داشته باشید شاید با کمی مقایسه متوجه شوید قیمت نهایی بلیط‌های سیستمی ارزان‌تر از بلیط‌های چارتر برایتان تمام می‌شود. زیرا همانطور که گفته شد قیمت بلیط سیستمی برای نوزادان و کودکان متفاوت از بزرگسال است اما قیمت بلیط‌ چارتر برای کودک و بزرگسال تفاوتی با هم ندارد.

همچنین روش‌هایی برای خرید بلیط هواپیما سیستمی ارزان‌ وجود دارند. مثلا در صورتی که در انتخاب تاریخ سفرتان کمی منعطف باشید می‌توانید تقویم قیمتی برای قبل و بعد از تاریخ موردنظرتان را جستجو کنید و بلیط ارزان‌تر بخرید. یا راه‌حل‌های دیگری مثل خرید بلیط برای ایام کم‌سفر و غیر تعطیل، خرید بلیط برای ساعات اول صبح و آخر شب و انتخاب ایرلاین‌هایی با امکانات کم به شما کمک می‌کند بلیط سفر سیستمی را با قیمت پایین‌تری تهیه کنید.

تغییر قیمت بلیط سیستمی خارجی

با تغییر قیمت ارز نیمایی شاهد تغییر قیمت بلیط سیستمی خارجی هستیم. در حال حاضر قیمت بلیط سفر سیستمی با نرخ دلار ثبت شده در سامانه‌ی نیمایی که به طور هفتگی در روزهای چهارشنبه اعلام می‌شود، تعیین می‌شود. برای آگاهی از تغییرات قیمت بلیط‌ها، سایت‌های مرتبط را در ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه چک کنید.

استرداد بلیط سیستمی

در صورتی که پس از تهیه بلیط سیستمی از خرید آن پشیمان شوید یا برنامه‌هایتان تغییر کند می‌توانید بلیط سیستمی را پس بدهید. معمولا اگر تا ۷۲ ساعت قبل از پرواز کنسلی را اعلام کنید ۱۰ الی ۱۳ درصد از مبلغ بلیط شما کسر شده و مابقی به حسابتان واریز می‌شود. در زمان استرداد بلیط باید به این نکته توجه کنید که هر چه به زمان پرواز نزدیک‌تر باشید میزان خسارت بیشتر خواهد شد. البته میزان درصدهای ایرلاین‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند.

کیفیت خدمات بلیط سیستمی

به طور کلی بلیط‌های سیستمی و چارتر در نوع خدمات، امنیت و کلاس پروازی تفاوتی با یکدیگر ندارند. اگر دوست دارید خدمات پروازی عالی را دریافت کنید باید کلاس پروازی بهتری را انتخاب کنید و این مسئله ارتباطی به بلیط سیستمی ندارد. انواع کلاس‌های پروازی شامل پرواز اکونومی یا اقتصادی، پرواز پریمیم اکونومی، پرواز بیزینس یا تجاری و پرواز فرست کلاس هستند.

میزان بار مجاز در پرواز سیستمی

میزان بار مجاز در پرواز به قوانین شرکت هواپیمایی و کلاس بلیط بستگی دارد و سیستمی یا چارتری بودن بلیط‌ها تعیین کننده‌ی میزان بار مجاز نیستند. بیشترین مقدار بار مجاز طبق مقررات خطوط هوایی در جهان ۳۰ کیلوگرم اعلام شده است. برخی از ایرلاین‌های بین‌المللی این مقدار را به ۵۰ پوند افزایش داده‌ و برخی دیگر آن را به مقدار ۲۳ کیلوگرم کاهش داده‌اند.

جمع بندی درباره بلیط سفر سیستمی

بلیط سیستمی یکی از انواع بلیط هواپیماست که در این مقاله به طور کامل آن را معرفی کردیم. این بلیط مزایای زیادی دارد اما قیمت بالای آن نسبت به بلیط چارتر باعث شده مسافران بیشتر به دنبال خرید بلیط چارتر باشند. همچنین گاهی بلیط چارتر و سیستمی دارای قیمت یکسان هستند در این گونه موارد به علت سریع و راحت بودن فرآیند استرداد و قیمت ارزان‌تر برای کودکان توصیه می‌کنیم بلیط سیستمی بخرید و با خیالی آسوده سفر خود را با برنامه‌ریزی آغاز کنید.




الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار