gardeshban.ir

حاجی آباد شهرستانی است در شمال استان هرمزگان در جنوب ایران. این شهرستان با استان کرمان هم‌مرز است و آب و هوای خنک‌تری نسبت به سایر شهرهای استان هرمزگان دارد.
کد خبر: ۵۹۹۰۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲-1402 July 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
حاجی آباد شهرستانی است در شمال استان هرمزگان در جنوب ایران. این شهرستان با استان کرمان هم‌مرز است و آب و هوای خنک‌تری نسبت به سایر شهرهای استان هرمزگان دارد. نزدیکی این منطقه به کوهستان نیز باعث می‌شود این شهر نسبت به سایر شهرستان‌های هرمزگان آب و هوای مطبوع‌تری داشته باشد. حاجی آباد به خاطر آثار تاریخی خود از دوره ایلخانان شناخته شده و رزرو تور مسافرتی به مقصد حاجی آباد فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این منطقه است. با ما همراه باشید تا این منطقه زیبا و جاهای دیدنی حاجی آباد هرمزگان را معرفی کنیم.

جاهای دیدنی حاجی آباد؛ جاذبه‌گردی در خوش آب و هواترین منطقه هرمزگان


آب و هوا و اقلیم حاجی آباد

حاجی آباد تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های نسبتا سردی را تجربه می‌کند. حاجی آباد به دلیل همجواری با استان کرمان فصل تابستان کوتاه‌تری نسبت به سایر شهرهای استان هرمزگان دارد. به گفته منابع سازمان هواشناسی کشور، ارتفاع این شهر از سطح دریا ۹۳۱٫۲ متر است. حاجی آباد در میان کوه‌ها احاطه شده است و شهرهای استان هرمزگان از سطح دریا ارتفاع دارند.

تنوع فرهنگی و کشاورزی در حاجی آباد

حاجی آباد از نظر فرهنگی از دو فرهنگ متفاوت تشکیل شده است که برخی گویش منحصربه‌فرد هرمزگانی دارند و برخی دیگر گویش کرمانی دارند. این تنوع فرهنگی یک پدیده طبیعی در حاجی آباد است. نیمی از ناحیه شمالی شهرستان تحت نفوذ استان کرمان قرار دارد و این مسئله، جلوه این منطقه را برجسته‌تر کرده است. از سوغات حاجی آباد می‌توان به خرما و مرکبات اشاره کرد. گفتنی است که شهرستان حاجی آباد در مسیر ترانزیتی کشور قرار دارد و محور اصلی کشور از جنوب به شمال از این شهرستان می‌گذرد.

جاذبه‌ها و جاهای دیدنی حاجی آباد هرمزگان

در منطقه حاجی آباد و اطراف آن مجموعه‌ای از جاذبه‌هایی زیبا و جاهای دیدنی هرمزگان را خواهید یافت. شهرت این شهر به داشتن نخلستان‌های سبز بزرگ است که چشم‌اندازی زیبا در کنار گیاهان سرسبز و درختان انجیر خلق می‌کنند. می‌توانید این نخلستان‌ها را در دوردست ببینید. اطراف شهر را نیز کوه‌ها احاطه کرده‌اند که فرصتی برای پیاده‌روی فراهم می‌کند. با ما همراه باشید تا با جاهای دیدنی حاجی آباد هرمزگان آشنا شوید.

۱. آبشار تزرج

زمانی که بلیط هواپیما بندرعباس را تهیه و به حاجی آباد سفر کردید، حتماً به آبشار تزرج بروید، چراکه یکی از جاذبه‌های اصلی شهر حاجی آباد آبشار تزرج در استان هرمزگان است. این آبشار یک مقصد گردشگری فصلی است و در فاصله ۱۷۵ کیلومتری شمال بندرعباس در جاده منتهی به روستای برآفتاب قرار دارد. اطراف آبشار تزرج منطقه‌ای کوهستانی است و با هر وسیله‌ نقلیه‌ای می‌توان به آن رفت. این آبشار در پس‌زمینه‌ای از نخلستان‌های سرسبز و درختان انجیر قرار گرفته است که آن را واقعاً زیبا می‌کند. پلکانی سبز رنگ به بالای آبشار منتهی می‌شود و همچنین می‌توانید آثار آسیاب‌های آبی را که در گذشته برای تهیه آرد استفاده می‌شدند، مشاهده کنید.

جاهای دیدنی حاجی آباد؛ جاذبه‌گردی در خوش آب و هواترین منطقه هرمزگان


۲. قلعه تاریخی حاجی آباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی حاجی آباد هرمزگان قلعه تاریخی آن است که قدمت آن مربوط به دوره ایلخانان، تیموریان و صفویان است. این قلعه در ورودی شهر حاجی آباد قرار دارد و در زمان صفویه از آن استفاده می‌شده است. این قلعه بر روی تپه‌ای صخره‌ای در جنوب غربی شهر قرار دارد و دارای ارتفاعی بین ۲۷ تا ۳۰ متر و طول و عرض ۸۰ متر و چهار برج است. اعتقاد بر این است که این قلعه در دوران قبل از اسلام ساخته شده و بعدها توسط پادشاهان هرمزگان بازسازی شده است. به دلیل موقعیت مکانی آن توسط سربازان تیموری ویران شد و ساکنان آنجا قتل عام و سپس سوزانده شدند.

۳. چشمه سبزپوشان

چشمه سبزپوشان حاجی آباد یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه است. این مکان زیبا در میان نخلستان‌های نزدیک یک کوه کوچک قرار دارد. دمای آب چشمه با تغییر فصول در نوسان است؛ در طول تابستان خنک است و در زمستان از دمای بدن بالاتر می‌رود و برای شنایی آرامش‌بخش عالی است. چشمه سبز همچنین محل زندگی ماهی‌های عجیب و غریب مانند سیاه ماهی، کامبوزیا و باربوس است.

۴. منطقه حفاظت شده هماگ

از دیگر جاذبه‌های پرطرفدار حاجی آباد که واقعاً ارزش خرید بلیط هواپیما به این مکان را دارد، منطقه هماگ است. منطقه حفاظت شده هماگ یک شگفتی طبیعی خیره‌کننده است که حدود ۳۶۰۰ هکتار وسعت دارد. این مقصد دیدنی در قسمت جنوبی حاجی آباد و شمال شهر بندرعباس واقع شده است. حداقل ارتفاع این منطقه از سطح دریا حدود ۷۰۰ متر است و کوه هماگ بلندترین قله رشته کوه زاگرس در استان هرمزگان در آن قرار دارد.

این منطقه روستاهای زیادی از جمله سیرمند، همنگ، شمیل، قین، فرغان، باخان، سیاهو، زاکین، تنگ سورو، تل گردو و یخوران را در برمی‌گیرد. این منطقه دارای ویژگی‌های زمین‌شناسی متمایز است. چشمه‌های فراوانی در این محل قرار دارند که به عنوان منبع آب برای جمعیت محلی و حیات وحش از آنها استفاده می‌شود.

رشته کوه هماگ در کمربند چین‌خوردگی زاگرس قرار دارد. این رشته کوه دارای گسل‌ها و چین‌خوردگی‌های متعددی است که در جهت شمال ‌غربی-جنوب ‌شرقی حرکت می‌کنند. این منطقه کوهستانی عمدتاً از سازندهای جهرم آسماری، گورپی، رزاقمشان و بختیاری تشکیل شده و شامل سنگ‌های آهکی و دولومیت پراکنده، نهشته‌های رسوبی و مارن است. نهشته‌های شیل و کنگلومرا اشکال سنگی مختلفی را بوجود آورده‌اند که در دره‌ها و دامنه‌ها ایجاد می‌شوند و به اشکال و جهت‌های مختلف ظاهر می‌شوند.

جاهای دیدنی حاجی آباد؛ جاذبه‌گردی در خوش آب و هواترین منطقه هرمزگان


۵. روستای باخون و فرقان

روستای نمونه گردشگری باخون در ۸۵ کیلومتری شهر حاجی آباد در دره باخون واقع شده است. این منطقه دهکده‌ای سرسبز با باغ‌های وسیع مرکبات، آب و هوای مطبوع و تنوع گیاهی زیبا است. چشمه‌های متعدد باغ‌های بخان آب زمین‌های کشاورزی منطقه اطراف را تأمین می‌کند. در زمستان ارتفاعات روستا پوشیده از برف است.

فرقان نیز روستایی است با آب و هوایی منحصربه‌فرد، فضایی امن و مطبوع. از گذشته تا به امروز مردم محلی روستا بدون هیچ مزاحمتی در این مکان با آرامش زندگی می‌کنند و از فعالیت‌های تفریحی لذت می‌بردند. در نتیجه فرقان به معنای «آزادگان» در این ناحیه است.

۶. روستای اردکل

روستای اردکل در محدوده مرکزی شهرستان زیرکوه و در فاصله حدود ۱۵ کیلومتری مرکز شهرستان حاجی آباد و ۱۰۰ کیلومتری قاین قرار دارد. اهالی روستای اردکل به مهمان‌نوازی معروف هستند که از ویژگی‌های جامعه فعال و مؤمن آنهاست.

۷. آسیاب‌های آبی

آسیاب‌های آبی حاجی آباد دیگر استفاده نمی‌شود و در برخی از شهرک‌ها متروکه شده است. در گذشته فراوانی آب‌های زیرزمینی و سطحی در حاجی آباد موجب بهره‌برداری اهالی از آسیاب‌های آبی شده بود. از آسیاب‌های آبی حاجی آباد می‌توان به آسیاب‌های تزراج، فرغان، آسیاب‌های برغانی، سه چشمه و آسیاب‌های سعادت آباد اشاره کرد.

۸. چشمه بالنگان

یکی دیگر از جاهای دیدنی حاجی آباد هرمزگان چشمه بالنگان است. چشمه بالنگان در نزدیکی روستاهای حاجی آباد و آسپاس در دهستان سده شهرستان اقلید قرار دارد. به دلیل پوشش گیاهی زیبا از درختان پسته وحشی و وجود آبگیر عمیق در میان مزارع گندم، مقصد پرطرفدار گردشگران است. با وجود کاهش چشمگیر سطح آب از این منبع در سال‌های اخیر، چندین نوع ماهی در آن وجود دارد.

جاهای دیدنی حاجی آباد؛ جاذبه‌گردی در خوش آب و هواترین منطقه هرمزگان


۹. کوه بی بی دختران

امامزاده و کوه بی بی دختران در دامنه کوه در شمال حاجی آباد قرار دارد. این مکان زیارتگاه آرامگاه بانوی بزرگی است که نسبش معلوم نیست و قنات‌ها و باغ‌های اطراف آن به نام آن نام‌گذاری شده است. این زیارتگاه به دلیل قرار گرفتن در میان منطقه کوهستانی و باغات میوه نیز از نقاط تفریحی پرطرفدار است و اهالی از آن به نام کوه بی بی دختر یاد می‌کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار