gardeshban.ir

گزارش/
قوانین پوشش گردشگران در کشورهای عربی متنوع هستند. در برخی از کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌تر هستند و در برخی دیگر آزادی بیشتری برای زنان و مردان فراهم شده است.
کد خبر: ۶۰۱۱۵
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۲-1402 July 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
قوانین پوشش گردشگران در کشورهای عربی چگونه است؟


قوانین پوشش گردشگران در کشورهای عربی متنوع هستند. در برخی از کشورها قوانین سخت‌گیرانه‌تر هستند و در برخی دیگر آزادی بیشتری برای زنان و مردان فراهم شده است. اگر قصد دارید به هر یک از کشورهای عربی در مناطق مختلف سفر کنید، باید به این نکات در زمینه پوشش توجه داشته باشید. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا به طور کل حجاب و پوشش زنان و مردان در کشورهای عربی  را بررسی کنیم.

بررسی قوانین پوشش گردشگران در کشورهای عربی

شما به عنوان یک گردشگر پیش از سفر باید شرایط و قوانین کشور مقصد را بررسی کنید. این قوانین تنها از طرف دولت‌ها مشخص نشده‌اند و عرف و نگاه یک جامعه را نشان می‌دهند. این مسئله به خصوص در کشورهای عربی حساسیت بیشتری دارد. حجاب در کشورهای عربی تنها به دلیل دین و مذهب اعمال نمی‌شود، مردمان محلی طبق رسوم این پوشش را دارند و عرف جامعه آنها است که لباس‌های گشاد و بسته بپوشند. اما میزان سخت‌گیری برای پوشش در هر کشور عربی متفاوت است که در ادامه با بررسی هر کشور متوجه تفاوت‌ها خواهید شد.

کشور عربستان سعودی

مردان و زنان طبق قوانین محلی ملزم هستند که در مکان‌های عمومی لباس پوشیده داشته باشند که شانه و زانوها را به طور کامل بپوشاند. از پوشیدن لباس‌های تنگ یا لباس‌هایی که دارای تصاویر یا نوشته‌های توهین آمیز است خودداری کنید. پوشیدن عبای سنتی یا عبا برای گردشگران و مسافران زن اجباری نیست.

 به مردان و زنان توصیه می‌شود در سفر خود به این کشور زمانی که به ساختمان‌های دولتی، فرودگاه‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی یا مراکز خرید می‌روند از پوشیدن شلوار کوتاه یا تاپ بدون آستین خودداری کنند. اگر متواضعانه لباس نپوشید، ممکن است از شما بخواهند که آن مکان را ترک کرده یا حتی مانع از ورود شما به آن مکان خواهد شد. به خصوص اگر در ماه رمضان باشد حتماً باید لباس پوشیده و بسته ای داشته باشید.

علاوه بر پوشش، مردان و زنان نباید در مکان‌های عمومی به یکدیگر ابزار محبت کنند. همچنین، فحش دادن و انجام حرکات بی ادبانه اعمالی توهین آمیز محسوب می‌شود و متخلفان می‌توانند مشمول قوانین محلی شوند که مجازات این موارد ممکن است جریمه، حبس یا اخراج از کشور باشد. پس علاوه بر پوشش، باید رفتاری مطابق با آنچه قوانین این کشور می‌گوید، داشته باشید.

کشور عمان

قوانین پوشش گردشگران در کشورهای عربی که یکی از آنها کشور عمان است با دیگر کشورها متفاوت است. در این کشور گردشگران ملزم نیستند تا حجاب اجباری و پوشش اسلامی را رعایت کنند. هر چند که زنان و دختران این کشور طبق سنت، حجاب دارند و نسل‌های جدیدتر کمی آزادانه‌تر این نوع پوشش را انتخاب می‌کنند، اما اجباری وجود ندارد. تنها برای ورود به مکان‌های مذهبی مانند مساجد باید موها به خوبی پوشیده شوند.

کشور قطر

کشور قطر نیز رسم و رسوم و قوانینی برای حجاب دارد. قوانین پوشش گردشگران در کشورهای عربی برای مردان و زنان در این کشور باید رعایت شود. زنان باید لباس‌های پوشیده و یقه دار بپوشند. شانه‌ها و زانوها باید هم برای زنان و هم برای مردان پوشیده شود. پوشیدن لباس‌های تنگ ممنوع نیست، اما در فضای گرم پوشیدن لباس‌های گشاد گزینه بهتری خواهد بود.

کودکان نیاز به پوشش کامل ندارند اما به دلیل شدت آفتاب بهتر است لباس‌های نخی و کتانی آستین بلند بپوشند تا شدت آفتاب به پوست آنها لطمه‌ای وارد نکند.

این کشور مهمان بازی‌های جام ملت‌های آسیای سال ۲۰۲۳ است که از ۲۲ دی ماه ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد. اگر قصد دارید برای دیدن بازی‌ها به این کشور سفر کنید، به موارد گفته شده حتماً توجه بفرمایید.


کشور امارات متحده عربی

فرهنگ سنتی اسلامی و غربی در این کشور، به خصوص در دبی به چشم می‌خورد. پوشش آزادانه است و افراد با لباس‌های مختلفی در سطح شهرها دیده می‌شوند. شهر شارجه کمی سخت گیر است و پیشنهاد می‌کنیم از پوشیدن لباس‌های باز و کوتاه در این شهر خودداری کنید. البته به پوشش کامل و روسری نیاز ندارید و حتی در ساحل می‌توانید لباس شنا بپوشید. تنها در مکان‌های مذهبی لازم است که زنان و مردان بدن خود را بپوشانند و از پوشیدن لباس‌های کوتاه و زننده خودداری کنند.

شهر دبی آزادی بیشتری برای گردشگران دارد. در این شهر طبق قانون، گردشگران نیاز به حجاب ندارند اما باید لباس‌های متواضعانه و مناسب بپوشند. برای حضور در رستوران‌ها و بار‌ها باید لباسی پوشیده داشته باشید، هر چند که قوانین بارها آنچنان سختگیرانه نیستند و با پوششی آزادتر می‌توانید در این مکان‌ها حاضر شوید.

همان طور که اشاره کردیم در سواحل نیازی به پوشش کامل ندارید، اما بخش‌های شنا مشخص شده‌اند و اگر بدون پوشش مناسب از این بخش ها خارج شوید، جریمه خواهید شد. پس حتما محدوده‌های مشخص شده برای شنا و آفتاب گرفتن را بشناسید و بدون لباس مناسب از آن خارج نشوید.

کشور بحرین

زنان در این کشور آزاد هستند تا به سلیقه خود لباس بپوشند. برای همین تنوع پوشش در این کشور دیده می‌شود. زنان بومی روسری و نقاب را انتخاب کرده و برخی دیگر شلوار جین، تی شرت یا پیراهن می‌پوشند. در این کشور شما به عنوان گردشگر آزاد هستید تا هر لباسی که مد نظر دارید بپوشید. اگر در تابستان سفر می‌کنید، لباس‌های پارچه‌ای و گشاد بهترین گزینه هستند. همان طور که گفتیم  حجاب در کشورهای عربی متنوع است اما در یک بخش با هم هماهنگی دارند و آن پوشش در زمان ورود به عبادتگاه یا مکان‌های مذهبی است که زن و مرد بومی یا مسافر باید پوششی مناسب داشته باشند.

کشور یمن

زنان در این کشور ظاهر سنتی و مذهبی دارند، در حالی که مردان بیشتر لباس‌های غربی می‌پوشند. به عنوان یک گردشگر زن بهتر است محافظه کارانه عمل کرده و مانند زنان محلی لباس بپوشید. لباس محلی شامل یک عبای سیاه رنگ همراه با روسری می‌شود. مردان در انتخاب لباس آزادی بیشتری دارند.

کشور لبنان

لبنان از کشورهای منطقه شام است و زنان در این کشور در انتخاب پوشش آزاد هستند. قوانین پوشش گردشگران در کشورهای عربی به این مسئله وابسته است که آیا طبق سنت پیش می‌روند یا آداب پوشش غربی در زندگی روزمره آنها نفوذ کرده است. لبنان از کشورهایی است که مردان و زنان بیشتر به سبک غربی لباس می‌پوشند. با وجود کلیسا در کنار مساجد، می‌توان تفاوت فرهنگ‌ها و مذاهب را به خوبی در این کشور مشاهده کرد. آنچه که گردشگران مانند افراد محلی باید رعایت کنند آن است که زمان ورود به کلیسا، مانند مساجد باید پوشش مناسبی داشته باشند و شانه‌های خود را بپوشانند.

کشور اردن

کشور اردن مسلمان‌نشین است و قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای حجاب در کشورهای عربی دارد. این مسئله بیشتر به افراد محلی و بومی باز می‌گردد که اگر شما در محیط‌های عمومی لباس نامناسبی بپوشید، ممکن است باعث ناراحتی آنها شوید و نگاه‌های منفی دریافت کنید. بهترین لباس برای محیط گرم و سخت گیر اردن، پوشیدن لباس‌های گشاد و سبک است. لباس‌هایی از پارچه‌های کتان یا پنبه که شما را خنک نگه می‌دارند. بهتر است در فصل گرم از رنگ‌های روشن خاکی یا سبز استفاده کنید. رنگ سفید خیلی زود کثیف می‌شود و برای گردشگری مناسب نیست.

لباسی که به عنوان یک گردشگر زن انتخاب می‌کنید باید پاها، بازوها و موهای شما را بپوشاند. در نتیجه، در هنگام سفر به این کشور تاپ و دامن را فراموش کنید. تنها در استخر و ساحل می‌توانید چنین لباس‌هایی بپوشید. مردان نیز تنها در چنین فضایی می‌توانند شلوارک و آستین کوتاه بپوشند و در نقاط دیگر شهر حتماً باید لباسی مناسب شامل پیراهن و شلوار بلند داشته باشند.

کشور مراکش

از کشورهای مسلمان‌نشین و عربی در شمال آفریقا که در زمان سفر باید با نحوه پوشش مناسب برای این کشور آشنا شوید. در مراکش لباسی بلند بپوشید که تا پایین زانو باشد. لباس‌های تنگ مناسب نیستند و حتماً شلوارهای گشاد و دامن‌های بلند را انتخاب کنید. همراه آن می‌توانید تیشرتی گشاد بپوشید. این کار باعث می‌شود تا هم در جمع مردم مراکشی زیاد مورد توجه قرار نگیرید و هم گرما زده نشوید.

کشور مصر

شهرهای مختلف مصر پوششی متفاوتی با یکدیگر دارند. این کشور با آنکه نسبت به همسایگان خود مدرن‌تر است اما سنت و مذهب آن را برخی مسائل محدود کرده است. در یک شهر شاید لباس‌های مدرن را بیشتر ببینید، اما در شهری دیگر شاید بیشتر زنان مانتوی عبایی پوشیده باشند. برای مثال، در قاهره مردم محلی محافظه‌کارانه‌تر عمل می‌کنند. شما نیز محافظه کارانه به این کشور سفر کنید و در مکان‌های گردشگری و استراحتگاه‌های ساحلی نیز پوششی بسته و بلند داشته باشید.

کشور تونس

حجاب در کشورهای عربی گاه اجباری و گاه آزاد است. زنان در تونس آزاد هستند تا پوشش دلخواه خود را اختیار کنند. حجاب در این کشور الزامی نیست و شما به عنوان گردشگر می‌توانید هر لباسی که دوست دارید بپوشید. با اینکه تونس از کشورهای مسلمان‌نشین است اما به حقوق زنان و آزادی آنها توجه می‌شود. همچنین، مردان در این کشور نیز آزادی پوشش دارند و پوشیدن شلوارک یا لباس آستین کوتاه هیچ مشکلی ندارد. در شهرهای ساحلی نیز به راحتی می‌توانید با لباس شنا از تفریحات آبی و ساحلی لذت ببرید.

اما مانند دیگر کشورهای مسلمان که تا اینجا معرفی کردیم، تنها در مساجد و مکان‌های مقدس پوششی خاص باید رعایت گردد. در صورتی که از این مکان‌ها بازدید می‌کنید، لباس‌های تنگ و زننده نپوشید و شانه‌ها و زانوی خود را بپوشانید.

نکات کلی در زمینه سفر به کشورهای عربی

قوانین پوشش گردشگران در کشورهای عربی برای زنان و مردان را به طور خلاصه می‌توان این‌گونه تعریف کرد:

گردشگر مرد: پوشیدن شلوار بلند و لباسی که شانه‌ها را بپوشاند. پیراهن دکمه دار بهترین گزینه است. شلوارک باید تا زانو برسد.

گردشگر زن: لباس گشاد شامل شلوار یا دامن و پیراهنی که سینه و پشت گردن را به خوبی بپوشاند. لباس‌های نازک و تنگ مناسب نخواهد بود. روسری برای گردشگر خارجی اجباری نیست اما در اغلب اوقات بهتر است استفاده کنید. به خصوص اگر به مناطق روستایی سفر می‌کنید حتماً لباسی پوشیده انتخاب کنید.

در مکان‌های مذهبی هم زنان و هم مردان باید لباسی پوشیده و بسته داشته باشند.

قوانین مهم علاوه بر مسائل پوشش در کشورهای عربی

حساسیت‌های فرهنگی هر کشور را قبل از سفر بشناسید. فیلم‌برداری یا عکاسی از ساختمان‌های دولتی، تاسیسات نظامی و کاخ‌ها مجاز نیستند. همچنین، از مردم محلی بدون اجازه عکاسی نکنید. اگر عکس یا مطلبی را از کشور عربستان در رسانه‌های اجتماعی نشر دهید که جنبه انتقاد یا توهین و تمسخر داشته باشد، طبق قوانین این کشور جرم محسوب خواهد شد.

اگر به عنوان فعال رسانه‌ای به این کشورها سفر می‌کنید حتماً پیش از فیلم‌برداری یا عکس گرفتن، مجوزهای لازم را دریافت کنید در غیر این صورت چاپ و نشر آنها منجر به حبس و جریمه قابل توجهی خواهد شد.

رانندگی زنان در عربستان از ژوئن ۲۰۱۸ آزاد شد. طبق این قانون زنان می‌توانند گواهینامه رانندگی ماشین، موتورسیکلت و اسکوتر را دریافت کنند. در نتیجه، شما نیز به عنوان یک گردشگر زن می‌توانید ماشین اجاره کرده و رانندگی کنید.

نکات مهم در سفر به کشورهای عربی

در زمان ورود به کشورهای عربی کالاها و وسایل شما بررسی خواهد شد. پس از آوردن کتاب‌ها یا مجله‌هایی که باعث مشکل خواهند شد، خودداری کنید. در زمان ورود و خروج، کالاهای خریداری شده شما غربالگری می‌شوند. پس از خرید وسایلی که نمی‌توانید از کشور خارج کنید، صرف نظر کنید. برخی از داروها ممنوع هستند و همراه داشتن داروها تنها با تجویز پزشک و نسخه امکان پذیر است. پس پیش از سفر نسخه را تهیه و امضای پزشک یا مهر بیمارستان را دریافت کنید.

نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف آن یا مست بودن در ملاء عام جرم است. که اغلب ما ایرانی‌ها این کار را در ملاء عام انجام نمی‌دهیم و بیشتر اروپایی‌ها هستند که با این مسئله مشکل دارند و گاهی توسط پلیس بازداشت می‌شوند.

دوربین‌های دوچشمی به همراه نداشته باشید که در همان ابتدای ورود از شما گرفته می‌شوند. تجهیزات دیگری مانند دستگاه‌های ضبط یا فرستنده‌های رادیویی نیز ممنوع هستند و تنها اگر مجوز داشته باشید می‌توانید آنها را به همراه خود ببرید که احتمالاً برای دیدن بازی تیم‌ها نیازی به چنین تجهیزاتی نخواهید داشت.

سخن پایانی

حجاب در کشورهای عربی چیزی است که جامعه آن کشور قبول کرده و انجامش می‌دهد. اگر شما به این کشورها سفر می‌کنید باید طبق عرف آنها رفتار کنید. برخی کشورها قوانین سخت گیرانه تری نسبت به دیگری دارند و برخی تحت تاثیر فرهنگ غربی آزادی بیشتری را برای زنان و مردان ارائه می‌دهند. لباس‌های گشاد و پوشیده هم بخشی از فرهنگ جامعه کشورهای عربی است و هم به دلیل شرایط آب و هوایی انتخاب می‌شود.

سوالات متداول

شرایط پوشش برای گردشگران خارجی در قطر چیست؟

زنان و مردان باید شانه‌ها و پاهای خود را در مکان‌های عمومی بپوشانند.

آیا قوانین حجاب در تمامی کشورهای عربی و مسلمان نشین یکسان است؟

خیر، هر کشور رسم و فرهنگ خود را دارد و با دیگری متفاوت عمل می‌کند. این مسئله شهر به شهر نیز تغییر می‌کند.

کدام کشور پوشش آزادانه‌تر و مشابه با کشورهای غربی را دارد؟

کشور لبنان آزادی پوشش بیشتری نسبت به دیگر کشورهای عربی دارد.



الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار