gardeshban.ir

پاییز و زمستان زمانی از سال است که به نظر می رسد انواع و اقسام ناراحتی‌ها و بیماری‌های تنفسی، گلو درد و بدن درد در اطراف شناور هستند، و گلودرد تنها یکی از علائم این بیماری‌ها است.
کد خبر: ۶۰۶۰۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۲-1402 September 08
گردشبان (gardeshban.ir) :



پاییز و زمستان زمانی از سال است که به نظر می رسد انواع و اقسام ناراحتی‌ها و بیماری‌های تنفسی، گلو درد و بدن درد در اطراف شناور هستند، و گلودرد تنها یکی از علائم این بیماری‌ها است. اگر گلودرد دارید، ممکن است بلع نوشیدنی و غذا دردناک برایتان دردناک باشد و احساس خراشیدگی در گلو و حتی سرفه‌های خفیفی داشته باشید.

دکتر سارا جارویس، پزشک عمومی و مشاور بالینی « Patient.info »، و دکتر لیلا هانبک، داروساز و مدیر اجرایی انجمن چند داروخانه مستقل در بریتانیا، به روزنامه سان گفتند که ۳ نوع گلودرد وجود دارد:

لارنژیت

فارنژیت

ورم لوزه

ممکن است متوجه شوید که شرایط ذکر شده در اینجا همه به«-itis» ختم می‌شود. به گفته دکتر جارویس، این اصطلاح پزشکی است که برای التهاب به کار برده می‌شود.

او توضیح داد: نوع التهاب هنگام گلودرد بستگی به این دارد که کدام بخش از گلوی شما عفونی شده است. به گفته دکتر، هر سه نوع التهاب گلو می‌توانند باعث گلودرد، خشکی، تحریک گلو و گاهی تب شوند. او افزود: همچنین ممکن است آبریزش بینی، سرفه و علائمی شبیه سرماخوردگی داشته باشید. اما ممکن است در علائم نیز تفاوت هایی وجود داشته باشد.

لارنژیت

 مقایسه تارهای صوتی سالم و متورم پیش و پس از ابتلا به لارنژیت

لارنژیت به معنای التهاب حنجره است حنجره به نوعی به عنوان جعبه صدای شما شناخته می‌شود، زیرا امکان ایجاد صدا را برای شما فراهم می‌کند. حنجره یک لوله توخالی در وسط گردن شماست که درست بالای نای و پشت مری قرار دارد. لوله‌ای که دهان شما را به معده شما متصل می‌کند. حنجره علاوه بر کمک به صحبت کردن، اجازه می‌دهد هوا از طریق نای به ریه برسد.

دکتر هانبک گفت: لارنژیت معمولاً با از دست دادن صدا، گرفتگی صدا، گلودرد، سرفه و گاهی تب همراه است. به گفته دکتر جارویس، با این نوع گلودرد، احتمالا سرفه خشک، گزگز و صدای خشن همراه خواهد بود.

فارنژیت

 التهاب پشت گلو در ناحیه حلق که به اصطلاح به آن فارنژیت گفته می‌شود

دکتر جارویس گفت فارنژیت به التهاب پشت گلو گفته می‌شود که به حلق معروف است. این قسمت از گلو در پشت دهان و حفره بینی قرار دارد. او توضیح داد که در فارنژیت شما اغلب درد بیشتری خواهید داشت و ممکن است غدد متورم دردناک در گردن ایجاد شود.

ژاکی لی، متخصص داروساز نیز گفت که علائم زیر برای این نوع گلودرد مشخص است:

گلو درد یا خراشیدگی

بلعیدنی که ناراحت کننده یا دردناک است

پشت گلو ممکن است قرمز و متورم به نظر برسد

گرفتگی صدا یا از دست دادن موقت صدا به دلیل التهاب تاهای صوتی

سرفه خشک

تب در برخی موارد

ورم لوزه

به گفته دکتر جارویس، التهاب لوزه‌ها احتمالا باعث بروز شناخته شده‌ترین نوع گلو درد می‌شود. این غدد لنفاوی (لوزه‌ها) در پشت دهان و بالای گلو هستند که به فیلتر کردن باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کنند و مانع از ورود آن‌ها به عمق بدن شما می‌شوند. وی افزود: مانند فارنژیت، در مورد التهاب یا ورم لوزه نیز ممکن است درد اضافی و غدد متورم در گردن خود را تجربه کنید. اگر نوری به داخل دهان خود بتابانید، ممکن است لکه های سفید در پشت گلوی خود را ببینید.
دکتر هانبک نیز گفت که این وضعیت به ویژه در کودکان شایع است. او توضیح داد: علائم ورم لوزه شامل گلودرد و درد هنگام بلع، قرمزی لوزه‌ها، سردرد، سرفه و گاهی تب است.
در همین حال، ژاکی لی هم گفت افراد مبتلا به ورم لوزه نیز ممکن است دهانشان بد بو باشد.

دکتر هانبک گفت که اکثر موارد لوزه در عرض یک هفته بهبود می‌یابند، اما در برخی موارد می‌تواند یک بیماری مزمن باشد که به این معنی است که مدت طولانی‌تری طول می‌کشد یا امکان دارد دوباره عود ‌کند. وی ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات التهاب لوزه می تواند عوارضی مانند آبسه سفید رنگ در گلو یا عفونت گوش میانی ایجاد کند. در موارد نادر، اگر عفونت باکتریایی درمان نشود، عوارض آن می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های خطرناک‌تری مانند مخملک و تب روماتیسمی شود.

علت گلودرد چیست؟

دکتر جارویس گفت: بیشتر موارد فارنژیت، لارنژیت و التهاب لوزه ها ناشی از عفونت‌های ویروسی است. اما گلودرد شما می‌تواند توسط باکتری‌ها و همچنین محرک‌های محیطی مانند دود و هوای خشک یا استفاده بیش از حد از تارهای صوتی ایجاد شود. دکتر هانبک گفت: لارنژیت معمولا توسط یک ویروس یا در مراقبت‌های نادر توسط باکتری یا قارچ ایجاد می‌شود.

او افزود: استفاده بیش از حد از تارهای صوتی برای مثال فریاد زدن یا جیغ زدن، مشکلات سینوسی، واکنش‌های آلرژیک، رفلاکس معده به مری، سیگار کشیدن نیز می‌توانند از دلایل بروز گلو درد باشد.

ژاکی لی نیز گفت فارنژیت می تواند ناشی از عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا ویروس «اپشتین - بار» باشد که با مونونوکلئوزعفونی مرتبط است. (مونونوکلئوزعفونی با نام تب غده دار شناخته می‌‍شود و یک بیماری عفونی است که توسط ویروس «اپشتین - بار» ایجاد می‌شود. در سنین جوانی، این بیماری اغلب با تب، گلودرد، لنفادنوپاتی گردن و خستگی همراه است. بیشترِ مبتلایان ظرف دو تا چهار هفته بهبود می‌یابند، اما احساس خستگی ممکن است تا ماه‌ها در بدن آن‌ها باقی بماند ).

او افزود که باکتری استرپتوکوک (به ویژه استرپتوکوک گروه A - ) می‌تواند باعث فارنژیت باکتریایی شود که معمولا به عنوان گلودرد استرپتوکوکی شناخته می‌شود(گلودرد استرپتوکوکی یکی از نشانه‌های عفونت باکتریایی است. این عفونت باعث التهاب و درد در ناحیه گلو می‌شود. این بیماری در بین کودکان ۵ تا ۱۵ سال شایع‌تر است اما می‌تواند بزرگسالان را نیز درگیر کند. از مواردی که می‌تواند باعث انتقال گلودرد استرپتوکوکی به سایر افراد شود می‌توان به عطسه، سرفه، ظرف غذای مشترک و انواع تماس نزدیک با فرد مبتلا اشاره کرد).

ژاکی ادامه داد که دود، آلودگی یا آلرژن‌ها می‌توانند باعث تحریک حلق شوند، و همچنین تنفس هوای خشک در فضاهای داخلی گرم می‌شود.

دکتر جارویس گفت، در مورد لوزه‌ها، این می تواند ناشی از یک عفونت باکتریایی باشد که منجر به عفونتی می شود که معمولاً به نام گلودرد استرپتوکوکی شناخته می شود.

درمان گلو درد

نحوه درمان گلودرد اغلب بیشتر به دلیل آن بستگی دارد تا محل التهاب. دکتر جارویس خاطرنشان کرد: توجه به این نکته مهم است بدانیم آنتی بیوتیک‌ها بر ویروس‌ها اثر ندارند. در پی بروز عفونت‌های ویروسی، سیستم ایمنی شما باید ظرف چند روز با عفونت مبارزه کند. در این بین، مسکن‌های ساده، مایعات زیاد و شاید یک اسپری بی‌حس کننده گلو کمک کننده باشد.

ژاکی راه‌های زیر را برای درمان گلودرد ناشی از ویروس پیشنهاد کرد:

نوشیدن دو تا سه لیتر آب در روز و آب رسانی مداوم به بدن، اما از مایعات داغ اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث بدتر شدن درد گلو شوند.

خوردن غذاهای نرم برای کاهش ناراحتی

اسپری یا پاستیل گلو

مسکن‌های ساده مانند پاراستامول یا ایبوپروفن برای درد و تب

غرغره با آب نمک

اگر حداقل ۱۶ سال سن دارید و آلرژی ندارید، آسپرین مصرف کنید

او گفت که بیشتر گلودردها در عرض یک هفته بهتر می‌شوند.

دکتر هانبک گفت نوشیدن چای با عسل و لیمو می تواند به تسکین التهاب فارنژیت و همچنین قرص‌های گلو، مسکن‌ها و استنشاق بخار کمک کند. اگر ثابت شود که گلودرد شما توسط باکتری ایجاد شده است، ممکن است برای درمان آن به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار