gardeshban.ir

گزارش/
مرحله اخذ و یا تمدید گذرنامه مانند هر کار دیگری الزامات خود را دارد. در این بین یکی از مهم ترین قسمت ها شرایط عکس پاسپورت است که اگر از آن عبور کنید، نصف بیشتر مسیر را طی کرده اید.
کد خبر: ۶۰۵۹۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۲-1402 September 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
سیر تا پیاز شرایط عکس پاسپورت به عنوان یکی از مهم ترین قسمت های اخذ و یا تمدید گذرنامه


برای مسافرت به کشورهای دیگر اولین مدرکی که به آن نیاز دارید پاسپورت است. در واقع پاسپورت به نوعی مجوزی برای ورود به خاک کشوری دیگر است. ناگفته نماند که بعضی از کشورها علاوه بر پاسپورت به ویزا نیز برای ورود به کشور خود نیاز دارند. برای گرفتن ویزا باید در صفحات پاسپورت شما برچسب‌های مهرداری درج شده باشند. اگر قصد شما خروج از کشور است، احتمالاً سوالات بسیار زیادی برای دریافت گذرنامه و مدارک لازم برای گرفتن پاسپورت و همچنین هزینه های پیش رو خواهید داشت. توصیه می کنیم نگران این جزئیات نباشید زیرا ما در این مقاله قصد داریم تا مراحل اخذ پاسپورت و همچنین شرایط عکس پاسپورت را شرح دهیم.

قدم اول: تمدید کردن پاسپورت

قطعا همه ما فکر می کنیم که رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما مراحل خیلی مهمی برای شروع یک مسافرت هستند. اما اگر شما مسافر یک پرواز‌ خارجی باشید و مقصد نهایی جایی غیر از کشور خودتان باشد، متوجه می‌شوید که بیشتر از خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل توجه به تاریخ پاسپورت اهمیت دارد. پاسپورت شما باید به مدت ۶ ماه بعد از از تاریخ خروج شما از کشور اعتبار داشته باشد در غیر اینصورت سفر شما کنسل خواهد شد. نکته اینجاست که این اتفاق بیشتر برای سفرهایی پیش می آید که کشور مقصد درخواست ویزا ندارد. اما اگر قصد سفر به کشوری را داشته باشید که از شما درخواست ویزا دارد، آنگاه در زمان مراجعه به کنسولگری اعتبار پاسپورت شما چک خواهد شد.

به‌طور حتم سوالی که در ذهن شما نقش بسته این خواهد بود که تمدید کردن گذرنامه چه شرایطی دارد و چطور میتوان پاسپورت را تمدید کرد؟ در قدم اول باید تمام مدارک مورد نیاز را جمع آوری کرده و به یکی از دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰ مراجعه کنید. البته این دفاتر به طور معمول همیشه شلوغ هستند پس بهتر است برای اینکه در زمان خود صرفه جویی کنید به نزدیک ترین دفتر پلیس بعلاوه ۱۰ در نزدیکی محل کار یا منزل خود مراجعه کنید.

سفرهای هوایی دارای قوانین و شرایط بسیار مهم دیگری هم هستند که می‌توانید تمامی آن‌ها را در صفحه مسافرت با هواپیما مطالعه کنید. 

تمدید کردن پاسپورتالبته یک روش بهتر هم وجود دارد و آن اینکه از طریق سایت دفاتر خدمات الکترونیک نظامی، نزدیک ترین دفتر به محل کار یا منزل خود را جستجو کرده و برای تمدید پاسپورت خود به آنجا مراجعه کنید. مدت زمان مورد نیاز برای صدور پاسپورت بعد از تحویل مدارک و فرم های ارائه شده، معمولاً دو تا سه روز کاری است، اما ممکن است گاهی اوقات به دلیل مشکلات پیش آمده این مدت زمان تا ۱۰ روز نیز طول بکشد. ضمنا فراموش نکنید که شرایط عکس پاسپورت هر ساله تغییر می کند.

مدارک لازم برای تمدید یا دریافت پاسپورت

مدارک مورد نیاز برای اخذ پاسپورت بدون در نظر گرفتن جنسیت، یک سری مدارک مشخص و از پیش تعیین شده هستند. که در مراحل بعدی متناسب با جنسیت تعدادی مدارک دیگر نیز به آن ها اضافه خواهد شد. فراموش نکنید که تمام مدارک مورد نیاز هم برای آقایان و هم برای بانوان الزامی هستند.  یادآوری می کنیم که در زمان اخذ گذرنامه و یا تمدید آن حضور شخص متقاضی در تمام رده های سنی الزامی است. در ادامه مدارک مورد نیاز برای اخذ یا تمدید گذرنامه را با هم مرور خواهیم کرد. اصل شناسنامه به همراه کارت ملی و یا در صورت نیاز تاییدیه ثبت احوال برای کلیه متقاضیان دریافت کننده گذرنامه. همچنین ارائه اصل و آخرین گذرنامه، البته در صورتی به این مورد نیاز داریم که هنوز گذرنامه قبلی اعتبار داشته باشد.

عکسی که برای استفاده در گذرنامه از فرد متقاضی گرفته می شود تصویر بیومتریک نام دارد. این تصویر در اداره پلیس بعلاوه ۱۰ از متقاضی گرفته می‌شود، که البته شرایط عکس پاسپورت سالانه تغییر می کند. اگر فرد متقاضی دریافت گذرنامه بیشتر از ۱۵ سال سن داشته باشد، باید با در دست داشتن شناسنامه عکس دار به پلیس بعلاوه ده مراجعه کند. افراد متقاضی دریافت کننده گذرنامه اگر زیر ۱۵ سال سن داشته باشند برای اخذ پاسپورت خود باید با در دست داشتن دفترچه بیمه، گواهی اشتغال به تحصیل و یا در صورت نیاز گذرنامه عکس دار خود به این مراکز مراجعه و مدارک نامبرده را به مراجع تحویل دهند.

دریافت پاسپورت ایرانی

  موارد کاربردی و مهم

اگر فرد متقاضی گذرنامه بازنشسته یکی از ارگان های نظامی کشور باشد که از تمام شدن زمان بازنشستگی ایشان ۵ سال نگذشته باشد، لازم است از یگان حفاظتی خود اجازه کتبی داشته باشد. اما اگر از تاریخ بازنشستگی ایشان ۵ سال کامل گذشته باشد، کافیست با در دست داشتن اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان به پلیس بعلاوه ۱۰ برای تمدید یا اخذ پاسپورت خود مراجعه کند.

تمام افراد نظامی که هنوز مشغول به فعالیت در یگان خود هستند برای اخذ گذرنامه باید نامه موافقتی از یگان مربوطه را تهیه و به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه داده و بعد از ثبت، آن را برای ارائه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارجاع دهند. در پایان به این نکته اشاره می‌کنیم که افراد متولد خارج از کشور، در زمان اخذ گذرنامه باید مدرک نحوه ورود خود به کشور را ارائه دهند. در تمامی این موارد شرایط عکس پاسپورت برای همگان یکسان است.

شرایط عکس پاسپورت یا تصویر بیومتریک

همانطور که پیشتر اشاره کردیم به عکس پاسپورت، عکس بیومتریک گفته می شود. در این قسمت شرایط عکس پاسپورت یا همان تصویر بیومتریک را برای شما بازگو خواهیم کرد.

به طور کلی تمام دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰ تا امروز مجهز به سیستم عکس برداری بیومتریک از چهره و همچنین ثبت اثر انگشت مطابق با شرایط و استانداردهای پلیس و  نیروی انتظامی شده اند. در ادامه به شما خواهیم گفت چطور در کوتاه ترین مدت و البته بسیار آسان بتوانید از کیوسک های پیشرفته دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰  استفاده کنید. یکی از نکات مهم در شرایط عکس پاسپورت این است که تصویر چهره شما  تاریخ انقضا دارد. بدین معنا که مدت زمان اخذ تصویر از چهره شما در دفاتر خدمات الکترونیکی سه سال است و اگر شما بعد از سه سال به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید بدون شک باید یک تصویر جدید از شما ثبت شود.

اگر در مدت زمان کمتر از سه سال به دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه کرده و یک خدمت را بیش از یک بار دریافت کرده باشید، عکس قبلی که از چهره شما ثبت شده منقضی و باید مجدداً یک تصویر جدید از چهره شما تهیه شود. یکی دیگر از موارد مهم در شرایط عکس پاسپورت این است که وضعیت ظاهری فرد متقاضی باید متناسب با استانداردها و اصول قید شده از طرف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران باشد که در درگاه خدمات الکترونیک انتظامی این موارد اعمال می شوند.

در ادامه به شما خواهیم گفت که موارد یا شرایط عکس پاسپورت یا تصویر بیومتریک بانوان چه خواهد بود. اول از همه داشتن حجاب کامل و عدم معلوم بودن تارها و ریشه مو و شرط دوم نداشتن هر گونه آرایش متعارف، بدون عینک بودن و استفاده از مقنعه یا روسری که طرحی بر روی آن نباشد و تک رنگ باشد. البته مجاز به استفاده از رنگ سفید یا سبز تیره و روشن نخواهید بود.

همچنین مشخص بودن گردی کامل صورت فرد که ابروها، چانه و پیشانی را شامل می شود. نکته بعد اینکه فرد متقاضی نباید از هیچ وسایل تزیینی مانند نگین بر روی دندان یا بینی خود استفاده کرده باشد. ضمناً برای اخذ تصویر گذرنامه یکی از شرایط عکس پاسپورت این است که بانوان بالای پنجاه سال باید حجاب کامل داشته باشند و کودکان و دختران زیر ۵ سال با لباس کاملا پوشیده اقدام به اخذ تصویر کنند. ناگفته نماند که گوش ها باید کاملاً مشخص باشند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید شرایط عکس پاسپورت فقط برای بانوان نیست و این موارد شامل آقایان و عکس بیومتریک آنان نیز می شود. از جمله مواردی که آقایان برای عکس پاسپورت باید آنها را رعایت کنند این است که بدون آرایش، بدون عینک، بدون کراوات، بدون کلاه و بدون گردنبند به دفاتر خدمات الکترونیک برای اخذ تصویر مراجعه کنند. لباس آن ها باید فاقد هرگونه برچسب یا نوشته باشد و از لباس سفید رنگ و رنگ سبز در طیف های تیر تا روشن استفاده نکند.

در شرایط عکس پاسپورت برای آقایان قید شده است که از بلوز ها و تی شرت های یقه باز یا کاپشن های یقه بلند به هیچ عنوان استفاده نکرده و تمام اجزای صورت آن ها به خصوص هر دو گوش آن ها باید کاملاً مشخص باشند. در چهره هیچ گونه وسایل تزیینی به کار برده نشود و آرایش موی سر آن ها نامتعارف نباشد. اگر افراد محاسن دارند باید طبق عرف جامعه باشد و لب ها کاملا مشخص باشند. ناگفته نماند که داشتن ریش پروفسوری برای الصاق شدن به کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از سربازی مورد تایید نیست. در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که روحانیون می توانند با لباس روحانیت و عمامه برای اخذ تصویر اقدام کنند.

  موارد استثناء در شرایط عکس پاسپورت یا عکس بیومتریک

از آنجا که همیشه در تمام شرط و شروط های ارائه شده موارد استثنا نیز دیده می‌شوند، برای اخذ عکس پاسپورت یا همان عکس بیومتریک نیز مواردی قیده شده که شرایط عکس پاسپورت جزء استثنائات هستند. به عنوان مثال والدین نوزادان زیر سه سال که نمی‌توانند خود به تنهایی به دفاتر پلیس بعلاوه ۱۰ و خدمات الکترونیک برای اخذ تصویر مراجعه کنند، باید عکسی بر اساس تمام استانداردهای قید شده را با خود در زمان مراجعه همراه داشته باشند. این قانون همچنین مشمول افرادی که از ناحیه سر دچار آسیب و جراحت شده باشند نیز می شود.

همینطور افرادی که تحت معالجه شیمی درمانی بوده و یا اشخاصی که به دلیل انجام جراحی های زیبایی هنوز دوره درمان کامل خود را طی نکرده اند و البته افراد با اقلیت های مذهبی که محاسن خاص خود را دارند باید طبق این قانون عمل کنند. یعنی تمامیه این نامبردگان با مشخصات قید شده در هنگام مراجعه به دفاتر خدمات قضایی لزومی به رعایت شرایط عکس پاسپورت  نداشته و فقط کافیست که با خود یک عکس همراه داشته باشند که مطابق استانداردهای لازم باشد.

سخن پایانی

مرحله اخذ و یا تمدید گذرنامه مانند هر کار دیگری الزامات خود را دارد. در این بین یکی از مهم ترین قسمت ها شرایط عکس پاسپورت است که اگر از آن عبور کنید، نصف بیشتر مسیر را طی کرده اید. البته بر اساس تجربه این مرحله جزء مراحل پایانی کار بوده و بعد از ارائه مدارک لازم و پر کردن فرم های مربوطه شما باید برای ثبت اثر انگشت و اخذ تصویر بر اساس شرایط عکس پاسپورت، اقدام کنید. این پروسه چندان زمان بر نبوده و بعد از آن شما کافی است تا منتظر دریافت پاسپورت خود درب منزل بشوید که این پروسه در بازه زمانی ۳ تا ۱۰ روز اتفاق خواهد افتاد.



الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار