gardeshban.ir

گزارش/
با وجود اینکه عرضه بلیت قطار تهران ـ کربلا از شنبه هفته جاری آغاز شده است، اما هنوز خبری از اعزام‌های کاروانی به عتبات با قطار نیست.
کد خبر: ۶۰۶۰۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ آذر ۱۴۰۲-1402 September 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
با وجود عرضه بلیت قطار تهران ـ کربلا/ سفر کربلا با قطار کِی امکان‌پذیر می‌شود؟


سفر با اتوبوس به ویژه در پاییز و زمستان به دلیل تغییرات آب و هوایی و بارش باران و برف خطراتی را به همراه دارد که این مشکلات با قطار به حداقل می‌رسد.

قطار تهران ـ کربلا فعلا آزمایشی است

پس از سال‌ها برقراری سفرهای زیارتی به عتبات و اعزام کاروان‌ها، سفرهای ریلی هم برقرار شده و وزارت راه مسیر را برای تشرف به عراق هموار کرده است.

از شنبه هفته جاری سفر ریلی به عراق آغاز و سوت قطار تهران ـ کربلا شنیده شد. البته مسؤولان راه آهن می‌گویند که حرکت این قطار در حال حاضر آزمایشی است و پس از بررسی مشکلات، این مسیر فعال‌تر خواهد شد.

نبود سفرهای کاروانی در قالب اعزام‌های ریلی به عتبات

با این وجود، یکی از مشکلاتی که باعث شده تا سازمان حج و زیارت را نگران کند، نبود سفرهای کاروانی در قالب اعزام‌های ریلی است. در این سفرها افراد می‌توانند با تهیه بلیت قطار به راحتی عازم کربلا شوند، اما در صورتی که زائران آشنایی با عراق نداشته باشند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوند، چرا که افراد پس از ساعت‌ها طی کردن مسیر، وقتی به کربلا می‌رسند، با نداشتن محل اسکان یا تغذیه و حتی پول مورد قبول عراقی‌ها، سردرگم خواهند شد.

علی حسینی، یکی از زائرانی که با این قطار راهی کربلا شده است، می‌گوید: ما حدود ۲۷ ساعت در مسیر بودیم تا از تهران به کربلا برسیم، اما وقتی به کربلا رسیدیم، متوجه شدیم که هتل مناسب برای اسکان گران‌تر از تصور ماست.

اسکان در هتل‌های ایرانی کاروانی است

سفر به عراق نیازمند شناخت کافی به این کشور است. یکی از موضوعاتی که زائران باید توجه داشته باشند، همراه داشتن دلار یا دینار عراقی است، چرا که در سال‌های اخیر با کاهش اعتبار پول ملی، بسیاری از عراقی‌ها پول ایرانی نمی‌پذیرند و زائران باید حتما برای تبدیل پول خود به صرافی مراجعه کنند. بر همین اساس بهتر است زائران عتبات حتما قبل از سفر دینار یا دلار خریداری کرده و همراه داشته باشند تا در مرحله اول پس از حضور در کربلا مشکلی برایشان پیش نیاید.

مدیر یکی از دفاتر زیارتی، صادق محمدی می‌گوید: هتل‌هایی که ایرانیان اجاره می‌کنند بر اساس برنامه کاروان است و در بسیاری مواقع امکان اسکان زائران انفرادی را ندارند.

آمادگی سازمان حج برای اعزام زائران به عتبات با قطار

بر اساس بررسی‌های خبرنگار فارس، هنوز تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و سازمان حج برای برقراری سفرهای کاروانی با قطار منعقد نشده و وزارت راه در حال عرضه بلیت قطار بدون نیاز به کاروان است، همچون بلیت‌های پرواز عتبات!




قیمت بلیت قطار تهران ـ کربلا (۱۱ آذر)

مصطفی قاسمی، مدیر عامل شرکت شمسا با اشاره به آمادگی برای راه‌اندازی کاروان عتبات با قطار می‌گوید: در صورتی که هزینه سفر با قطار کم‌تر یا حتی هم‌رده با هزینه سفر با اتوبوس باشد، سفرهای ریلی عتبات را راه‌اندازی می‌کنیم.

شاید برخی برای سفر ریلی به عراق آمادگی داشته باشند و حتی کشور مقصد هم به درستی بشناسند، اما شاید بهتر باشد که برای سفرهای کاروانی هم تدابیری اندیشیده شود تا افرادی که از نظر مالی امکان سفر هوایی را ندارند و از طرفی هم سفر با اتوبوس برایشان مقدور نیست، به راحتی همراه با کاروان و با برنامه قبلی بتوانند از طریق قطار به عراق بروند.

هزینه سفر ریلی عتبات چقدر می‌شود؟

هم‌اکنون هزینه سفر عتبات به صورت زمینی از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که بر اساس بررسی‌های خبرنگار فارس، حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آن مربوط به هزینه اتوبوس است. در صورتی که اعزام زائران به صورت کاروانی با قطار انجام شود، هزینه بلیت قطار بر اساس اعلام راه آهن برای رفت و برگشت حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد شد. البته به گفته یک منبع آگاه، هزینه پیشنهادی راه آهن برای سفر ریلی تهران ـ کربلا ـ تهران چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

بلیت یک طرفه قطار تهران ـ کربلا یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که البته در حال حاضر با تخفیف به حدود یک میلیون و ۳۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. البته راه آهن بلیت قطار کربلا را فعلا تا پایان آذر عرضه کرده است و پس از این زمان هزینه و حتی زمان قطعی سفرها مشخص نیست.

عرضه بلیت قطار عتبات تا پایان آذر

با این وجود، مدیرعامل راه‌آهن سیدمیعاد صالحی با بیان اینکه قطار ترکیبی تهران ـ کربلا شنبه‌ها حرکت می‌کند و مسافران پس از عبور از مرز شلمچه، با اتوبوس تا بصره را طی کرده و از آنجا با قطار تا کربلا می‌روند، می‌گوید: قطار داخل ایران برای همه مسافران چهار تخته چهار ستاره و در داخل عراق انواع اتوبوسی درجه یک، اتوبوسی وی‌آی‌پی و کوپه‌ای است.

در حال حاضر بلیت قطار تهران کربلا در روزهای ۱۲، ۱۹ و ۲۶ آذر و بلیت کربلا ـ تهران در روزهای ۱۱، ۱۸ و ۲۵ آذر عرضه می‌شود.

اربعین امسال قطار تهران ـ کربلا برای نخستین بار به بهره برداری رسید که هزینه آن از ۹۶۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار