gardeshban.ir

شماره باندهای فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان برای نخستین بار در تاریخ صنعت هوانوردی کشور به دلیل زاویه ناشی از انحراف کره زمین تغییر می‌کند.
کد خبر: ۱۶۸۱۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸-1398 June 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
«شمال مغناطیسی کره‌ زمین» با «شمال جغرافیایی کره‌ زمین» از نظر سمت و جهت دائما مغایرت پیدا می‌کند. این تفاوت ناشی از نیروهای مغناطیسی پیرامون کره‌ زمین است که باعث جابجایی جهت شمال مغناطیسی و در پی آن جهت شمال قطب‌نما می‌شوند. به همین دلیل هر ۵ سال یکبار سازمان FAA که سازمان هوانوردی آمریکا است اقدام به تعیین مجدد جهت شمال مغناطیسی می‌کند.

شماره باند فرودگاه جهت کمک به خلبان‌ در هنگام به پرواز در آوردن یا فرود آوردن هواپیما استفاده می‌شود. این اعداد که بیانگر ۳۶۰ زاویه‌ متفاوت است، نشانگر جهت و سمت حرکت هواپیماست.

حسن امجدی مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با بیان اینکه نخستین بار در تاریخ صنعت هوانوردی کشور، شماره باندهای فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان به دلیل زاویه ناشی از انحراف کره زمین تغییر می‌کند گفت: زاویه مغناطیسی باندهای فرودگاه بین المللی اصفهان به علت تغییر زاویه ناشی از انحراف کره زمین در ۵۰ سال گذشته تغییر کرد و همین امر باعث شد تا شماره باندهای پروازی فرودگاه از ۲۶.۰۸ به ۲۵.۰۷ تبدیل شود.

وی ادامه داد: با ارزیابی ماهواره‌ای و آمارگیری‌های چند سال گذشته مشخص شد که به دلیل تغییرات زاویه ناشی از گردش محور زمین، جهت باند پروازی فرودگاه اصفهان تغییر یافته است بنابراین لازم است شماره باند نیز اصلاح شود به همین دلیل شماره باند جدید اصفهان ۲۵.۰۷ خواهد بود.

امجدی با اشاره به اینکه این کار بر اساس استانداردهای بین‌المللی سازمان هواپیمایی کشوری (ICAO) و به منظور افزایش ایمنی پروازها انجام شد گفت: تغییر شماره باند باید در همه اطلاعات و نقشه‌های هوانوردی کشور و دنیا ثبت و اطلاع‌رسانی شود و همه تابلوهای موجود در فرودگاه اصفهان تغییر کند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان اصفهان با اشاره به اینکه تغییر شماره باندهای فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان پس از انجام اقدام‌های لازم و زیرساختی از ۲۱ شهریور امسال اعمال می شود به ایرنا گفت: در این کار از دانش بومی متخصصان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران استفاده شد.

وی اضافه کرد: اطلاعات فرودگاهی و طرح‌های پروازی که با تغییر شماره باندهای پروازی فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان اجرایی می‌شود در ویرایش ۲۱ شهریور ( ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۹) از طریق سایت AIS.AIRPORT.IR قابل دسترسی است.

فرودگاه شهید بهشتی در شرق اصفهان دارای ۲ باند به طول چهار هزار و ۳۹۷ متر و عرض ۴۵ متر با ۱۰ جایگاه پذیرش انواع هواپیمای مسافربری است. این فرودگاه، فرودگاه احتیاطی همه پروازهای فرودگاه مهرآباد و امام خمینی(ره) و بیش از ۶۰ درصد از پروازهای داخلی فضای کشور و معین فرودگاه‌های تهران و ۱۰ استان دیگر در زمان بروز حوادث غیر مترقبه است.

تغییر شماره باندهای یک فرودگاه ایران به دلیل انحراف کره زمین/کارکرد شماره‌ باند فرودگاه‌ها چیست؟

کارکرد شماره باند فرودگاه‌ها چیست؟

اعدادی که در باند فرودگاه‌ها می‌بینیم برگرفته‌ از اعداد قطب‌نما یا به عبارتی دقیقا همان اعداد قطب‌نما هستند که فقط به نزدیکترین مضرب ۱۰ رند و صفر سمت راست آن‌ها حذف شده است. بنابراین این اعداد همانند قطب‌نما بین «۰۱» تا «۳۶» تعریف شده‌اند. این اعداد بیانگر ۳۶۰ زاویه‌ متفاوت و نشان دهنده جهت و سمت حرکت هواپیما هستند. اختلاف دو شماره در دو طرف باند همیشه برابر ۱۸ خواهد بود.

اگر در یک طرف باند فرودگاه «۱۲» نوشته شده باشد با اضافه کردن صفر حذف شده به عدد «۱۲۰» می‌رسیم و این به این معنی است که حرکت در امتداد این شماره به طرف ۱۲۰ درجه‌ از سمت شمال کره زمین خواهد بود. این عدد در سمت دیگر باند همانطور که گفته شد باید ۱۸ رقم اختلاف داشته باشد. یعنی اگر یک طرف باند ۱۲ بوده سمت دیگر ۱۲ به اضافه ۱۸ خواهد بود که در واقع به عدد ۳۰ می‌رسیم. این یعنی با حرکت در امتداد این عدد به سمت ۳۰۰ درجه‌ای از شمال کره‌ زمین هدایت خواهیم شد.

اختلاف ۱۸ تایی دو شماره هم به این دلیل است که اگر یک صفر به آن اضافه کنیم به عدد ۱۸۰ می‌رسیم و این همان تفاوت ۱۸۰ درجه‌ای ناشی از مستقیم بودن مسیر باند در بین دو جهت حرکت ۱۲۰ درجه و ۳۰۰ درجه است.

برخی فرودگاه‌های بزرگ به‌ دلیل بهره‌مندی از چندین باند موازی، اعداد یکسانی را در دو سمت باند‌ها دارند. در این زمان با اضافه کردن حروف (R)، (C) و (L) که بیانگر ترتیب قرارگیری این باندها است آن‌ها را از یکدیگر تفکیک می‌کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار