gardeshban.ir

در میان همه جاذبه هایی که استانبول دارد شاید جذاب ترین آن ها کاخ باشکوه و خیره کننده دلما باغچه باشد.
کد خبر: ۲۰۲۹۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸-1398 September 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
این کاخ که شش پادشاه آخر امپراتوری عثمانی در آن زندگی می کردند بیشتر آنچه در مورد این سلسله در مدت بیش از ۶۰۰ سال حکمرانیشان بوده را به نمایش می گذارد. 

قصر باشکوه و مجلل دولما باغچه در استانبول+تصاویر

کاخ دلما باغچه بین سال های ۱۸۴۳ تا ۱۸۵۶ ساخته شد یعنی درست در همان زمانی که زندگی بیشتر مردم در استانبول و دیگر نقاط امپراتوری عثمانی بسیار سخت می گذشت. این کاخ در منطقه بشیکتاش در ساحل اروپایی تنگه بسفر قرار دارد و در بین سال های ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ مرکز اجرایی اصلی پادشاهان عثمانی بود. محل ساخت این کاخ در ابتدا جایی بود که کشتی های عثمانی در آنجا لنگر می انداختند، در قرن ۱۸ به باغ های امپراتوری تبدیل شد و در داخلش قصرهای تابستانی و کوشک های چوبی زیادی ساخته و در نهایت تبدیل به کاخ شد. برای ساخت این کاخ ۵ میلیون لیره طلای عثمانی (معادل ۱٫۵ میلیارد دلار) هزینه شد که شرایط مالی این سلسله را دچار وضعیت بدی کرد.

قصر باشکوه و مجلل دولما باغچه در استانبول+تصاویر

کاخ زیبای دلما باغچه

این کاخ بعد از کامل شدن ۲۸۵ اتاق، ۴۴ تالار، ۶۸ سرویس بهداشتی و ۶ حمام ترکی داشت و برای تزئین سقفش با ورقه های طلا از بیش از ۱۴ تن طلا استفاده شده بود. برای فرش های این کاخ ۱۳۱ فرش دستباف ابریشمی در شهر «هرکه» بافته و به کاخ آورده شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بزرگ ترین لوستر جهان در این کاخ قرار دارد، این لوستر بلورین که توسط ملکه ویکتوریای انگلیس به عنوان کادو به این کاخ اهدا شده ۷۵۰ حباب و ۴ تن وزن دارد. فقط ملکه ویکتوریا نبود که کادویی خارق العاده به این کاخ داد بلکه پادشاه تزار روسیه فرش هایی از پوست خرس و دیگر رهبران دنیا هم هدایایی گران قیمت به این کاخ هدیه دادند تا ظاهر باشکوهش را کامل تر کنند.

قصر باشکوه و مجلل دولما باغچه در استانبول+تصاویر

لوستر بزرگ کاخ

این کاخ با مساحت ۴۵ هزار متر مربع بزرگ ترین کاخ ترکیه است و برای ساختش از زیباترین سبک های معماری باروک، روکوکو، نئو کلاسیک به همراه معماری سنتی عثمانی استفاده شده با بنایی منحصربفرد و تماشایی ساخته شود. در دکوراسیون این کاخ تاثیر زیادی از شیوه های اروپایی و استانداردهای هنر و فرهنگ عثمانی گرفته شده است.

قصر باشکوه و مجلل دولما باغچه در استانبول+تصاویر

معماری کاخ

بعد از سقوط امپراتوری عثمانی، دولت جدید برای ادامه زندگی به این کاخ آمد. موسس دولت جدید (جمهوری ترکیه) آتاترک بود که در سال ۱۹۶۸ در یکی از اتاق خواب های این کاخ درگذشت و چیزی که در بازدید از اتاق او بسیار جلب توجه می کند سادگی بیش از حد این اتاق نسبت به اتاق های دیگر کاخ است، او با این که می توانست یکی از مجلل ترین اتاق ها را برای خود بردارد اما یکی از ساده ترین آن ها را انتخاب کرد.

اتاق آتاترک

این کاخ از جاذبه هایی است که نباید بازدید از آن را از دست دهید و پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه وارد آن شوید کمی با پیشینه و زندگی چند پادشاه آخر عثمانی آشنا شوید تا دیدن از قست های مختلف کاخ برایتان جذاب تر شود. این کاخ هر روز به جز دوشنبه و پنجشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۴ عصر باز است و هزینه بلیط آن برای بخش حرمسرا ۲۰ لیره و برای کاخ اصلی هم ۲۰ لیره است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار