gardeshban.ir

آگاهی از اقلام ممنوعه در هواپیما بسیار اهمیت دارد و می‌تواند از به دردسر افتادن شما در قسمت کنترل امنیت فرودگاه جلوگیری کند.
کد خبر: ۲۳۷۵۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
مسافران اغلب توسط تغییرات ایجاد شده در قوانین و دستور‌العمل‌های شرکت‌های هواپیمایی، سر‌درگم و گمراه می‌شوند. نبردن برخی موارد ممنوعه به هواپیما ، محدودیت‌هایی منطقی هستند. به‌طور کلی تمام مواردی که به‌صورت بالقوه می‌توانند خطر‌ساز باشند، قرار دادنشان در چمدان و بردنشان به هواپیما ممنوع است، مگر اینکه مجوز لازم برای این کار را داشته باشید.

اگر در مورد وسیله‌ای که در لیست ممنوعه وجود ندارد، شک دارید می‌توانید جهت حصول اطمینان، از شرکت هواپیمایی مورد‌نظرتان پرس و جو کنید. همچنین، می‌توانید برای آگاهی از آخرین قوانین و محدودیت‌ها با مدیریت امنیت حمل‌ونقل (TSA) تماس بگیرید. اقلام ممنوعه را می‌توانیم به‌صورت زیر دسته‌بندی کنیم.


اشیای تیز

اجسام تیزی که حملشان در کیف دستی ممنوع است، شامل موارد زیر می‌شود:
جعبه برش، یخ شکن، چاقو، ساطور، تیغ ریش تراشی، شمشیر، تیغ و قیچی‌ با تیغه‌های بلند‌تر از ۱۰ سانتی‌متر.

چاقوی پلاستی با لبه‌ی گرد مجاز است. اشیای تیز اگر غلاف داشته باشند یا به دورشان چیزی بسته شده باشد، می‌توانند در چمدان‌ قرار بگیرند.


سلاح گرم

حمل هرگونه سلاح گرم در کیف دستی ممنوع است. داشتن باروت و امثال آنچه در کیف دستی، چه در چمدان غیر‌قانونی است. سلاح گرم و تفنگ‌های انفجاری در صورتی حمل می‌شوند که مورد بررسی قرار بگیرند، خالی از گلوله باشند و در محفظه‌ای بسته با بدنه‌ی محکم قرار داده شوند. تفنگ‌های بادی محکم نیز در صورتی که سیلندر هوایشان خارج شده باشد، می‌توانند در چمدان قرار بگیرند. سایر مهمات هم ممکن است قرار‌دادنشان در چمدان ایرادی نداشته باشد، اما قوانین مربوط به این مورد در هر شرکت هواپیمایی متفاوت است. اقلامی نظیر فندک تفنگی، قطعات اسلحه، تفنگ ساچمه‌ای، کپی واقعی از اسلحه، تفنگ و تپانچه‌ی آموزشی قرار‌دادنشان در چمدان مجاز است.

لوازم دفاع شخصی و هنر‌های رزمی

لوازم دفاع شخصی و هنر‌های رزمی نباید در کیف دستی قرار بگیرند. وسایلی از این قبیل که می‌توان در چمدان قرار داد شامل موارد زیر می‌شود:
چماق و گرز، اسپری فلفل، ستاره‌ی پرتابی نینجا، باتوم، تفنگ شوکر، پنجه بوکس و سایر سلاح هنر‌های رزمی.

جهت جلوگیری از آسیب رساندن، گرز و اسپری فلفل باید ابزار ایمنی داشته باشند.

وسایل ورزشی

ورود هرگونه وسایل مورداستفاده در ورزش‌های حرفه‌ای مثل چوب چوگان، چوب هاکی، گلف، شنا یا هرگونه وسیله‌ی مشابه دیگری به داخل هواپیما مجاز نیست و معمولا مأموران بازرسی فرودگاه، اعضای تیم ورزشی را به‌دقت بازرسی می‌کنند. چنانچه به این وسایل نیاز دارید، می‌توانید آن‌ها را در مقصدتان بخرید یا اجاره کنید؛ البته قراردادن این وسایل در قسمت بار هواپیما بلامانع است.

ابزار‌آلات

پیچ گوشتی و آچاری که طولشان ۱۸ سانتی متر یا کمتر باشد، می‌توانند در کیف دستی قرار بگیرند. سایر ابزار‌ها، مثل تبر، تیشه، اهرم و دیلم، چکش، دریل و مته، شوکر دامی، اره و ابزار آلاتی که طولشان بیش از ۱۸ سانتی‌متر است، باید در چمدان گذاشته شوند.

مواد منفجره

حمل تمامی مواد منفجره، مایعات قابل اشتعال و مواد شیمیایی مخرب و خطرناک هم در کیف دستی و هم در چمدان ممنوع است. اقلام ممنوعه شامل کلاهک‌های انفجاری، دینامیت، منور، نارنجک، مواد آتش‌زا، قوطی اسپری عطر و رنگ و... ، هرگونه سوخت مثل بنزین و گاز، هرگونه کبریت، فندک، تینر، ماده‌ی سفید کننده و کلر می‌شود. سایر مواد منفجره و قابل اشتعال که در اینجا ذکر نشد هم ممنوع هستند. برای اطمینان می‌توانید با شرکت هواپیمایی مد نظرتان تماس بگیرید.

مایعات

مایعات با حجم محدود می‌توانند در چمدان حمل شوند. مایعات باید در بطری‌هایی که حداکثر وزنشان ۱۰۰ گرم باشد، ریخته شوند. همه‌ی بطری‌ها باید در داخل کیسه‌های مخصوص (کیسه‌هایی که حجمشان به‌اندازه‌ی یک لیتر است و با زیپ باز و بسته می‌شوند) قرار بگیرند. هر نفر فقط می‌تواند یک کیسه داشته باشد. شیر مادر، مواد شیمیایی و دارویی مشمول این قانون نمی‌شوند. این موارد باید در مرکز بازرسی امنیتی مورد بررسی قرار بگیرند.

داشتن اسپری روغن و هر نوع اسپری دیگر که حاوی مایع باشد، در داخل کابین هواپیما ممنوع است؛ مگر اینکه مایعی در آن‌‌ها نباشد. برخی از اسپری‌های روغن در اندازه‌های کوچک تولید شده‌اند؛ اما به‌دلیل اینکه در کیسه‌های مخصوص حمل مایعات جا نمی‌شوند؛ نمی‌توانید آن‌ها را به درون هواپیما ببرید.

در کل توصیه می‌کنیم تنها مایعات ضروری را به داخل کابین هواپیما ببرید که شامل موادی مثل موادغذایی مایع مورد احتیاج و مایع‌های حیاتی مثل محصول‌های خونی می‌شود. ورود برخی از مواد خطرناک مثل اسید، بنزین، نفت و غیره (این مواد شامل ترشی‌ها و آب‌لیمو هم می‌شود) به داخل کابین و قسمت بار ممنوع است.

ماهیتابه‌ چدنی

به‌همراه داشتن ماهیتابه‌ آلومینیومی یا سرامیکی در هواپیما مشکلی ندارد؛ اما در مورد ماهیتابه‌ چدنی این‌چنین نیست و مسافران باید آن را به قسمت بار انتقال دهند. به نظر می‌رسد وزن زیاد این ماهیتابه‌ها، دلیل این محدودیت باشد.

مخلوط‌کن

اگر طرف‌دار شیک‌ها یا نوشیدنی‌های مختلف هستید و برای تهیه آن‌ها به مخلوط‌کن نیاز دارید، باید این خبر بد را به شما بدهیم که حمل این وسیله در هواپیما مجاز نیست؛ زیرا تیغ‌های تیز آن خطرناک هستند؛ البته اگر تیغ‌های آن را جدا کنید، بدون هیچ مشکلی می‌توانید آن را به داخل هواپیما ببرید.

گوی‌های برفی

گوی‌های برفی، سوغاتی‌های جالبی هستند؛ اما اگر قصد دارید با هواپیما به شهر خود بازگردید، این گوی‌ها را نخرید؛ زیرا در داخل آن‌ها یک مایع وجود دارد و به‌طور کلی به‌همراه داشتن هرگونه مایع در هواپیما امکان‌پذیر نیست. حتی اگر این گوی‌ها کاملاً مهروموم‌شده باشند و هیچ راه نفوذی به داخل آن‌ها وجود نداشته باشد، باز هم نمی‌توانید آن‌ها را وارد هواپیما کنید.

در صورتی‌ که این گوی‌ها، بسیار کوچک و وزن مایع داخل آنان کمتر از ۸۵ گرم باشد، به‌شرط قرار دادن آن‌ها در داخل کیسه‌های زیپ‌دار مخصوص حمل مایع، بردن آن‌ها به داخل هواپیما مانعی ندارد.

توپ‌های بیلیارد

توپ‌های بیلیارد نیز حاوی مایع هستند و به همین دلیل در فهرست اشیای ممنوعه قرار می‌گیرند. چنانچه واقعا به این توپ‌ها نیاز دارید، آن‌ها را به‌خوبی بسته‌بندی کنید و در چمدان‌هایتان قرار دهید؛ در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شوید.

پدهای ژله‌ای برای گرم‌کردن بدن

قطعا اگر کمر یا قسمت دیگری از بدن‌تان درد می‌کند و گرم‌شدن آن می‌تواند باعث تسکین درد شود، پدهای گرم‌کننده یکی از لوازم موردنیاز شما هستند؛ اما باید بدانید که به‌همراه داشتن انواع ژله‌ای این پدها، در کابین هواپیما ممنوع است و فقط می‌توانید آن‌ها را در داخل چمدان‌هایتان قرار دهید.

چادرهای مسافرتی

داشتن چادر مسافرتی در داخل هواپیما با رعایت برخی قوانین، مشکلی ندارد. برای این منظور باید آن را جمع‌وجور کنید تا اندازه و حجمش کم شود. در ضمن میخ‌هایی که برای برپایی چادر استفاده می‌شود، از آن جدا کنید و در چمدان‌هایتان قرار دهید؛ اگرچه این کار شاید مشکل به نظر برسد؛ اما سرپیچی‌ از قوانین مربوط به سفرهای هوایی می‌تواند عواقب بدی به‌ همراه داشته باشد.

کتاب و مجله

اگر مقدار زیادی کتاب و مجله همراه خود دارید، ممکن است در بازرسی فرودگاه معطل شوید. برخی مسافران، اشیای غیرمجاز و غیرقانونی را در داخل کتاب‌ها پنهان می‌کنند و به همین دلیل مأموران بازرسی باید کتاب‌ها را به‌دقت بررسی و جستجو کنند تا از ورود احتمالی اشیای غیرقانونی به داخل هواپیما جلوگیری شود. بنابراین مسافران نباید کتاب‌ها و مجله‌های خود را همراه با سایر وسایل در داخل چمدان‌ها قرار دهند؛ زیرا این کار جستجوی کتاب‌ها را سخت‌تر می‌کند. بهتر است کتاب‌ها را در کیف جداگانه‌ای قرار دهید تا مأموران به‌راحتی لابه‌لای آن‌ها را جستجو کنند و در عین حال می‌توانید کتاب‌های موردعلاقه‌تان را با خیال راحت به داخل هواپیما ببرید.

محصول‌های کشاورزی و موادغذایی

ورود محصول‌های کشاورزی تازه مثل گوشت، سبزی‌ها به هواپیما و حتی فرودگاه ممنوع است و در صورت حمل آن‌ها با سختگیری‌های زیادی مواجه می‌شوید.

در صورتی‌ که مصر یا مجبور به انجام این کار هستید، نباید موادغذایی اسیدی یا فاسدشدنی همراه‌تان باشد. در ضمن باید یک سری از موادغذایی را در قسمت بار هواپیما و داخل بسته‌بندی‌های چندلایه و شفاف قرار دهید تا مأموران بازرسی برای بررسی آن‌ها دچار مشکل نشوند. تا جای ممکن سعی کنید موادغذایی غیرضروری را با خود به داخل هواپیما نبرید تا از کثیف‌شدن وسایل خود یا سایر مسافران جلوگیری شود.


از حمل داروهای حاوی مواد مخدر به داخل هواپیما خودداری کنید

مأموران بازرسی نسبت به داروهایی که ظاهری شبیه به مواد مخدر دارند یا حاوی این مواد هستند، به‌شدت حساس می‌شوند و از ورود آن‌ها به داخل کابین جلوگیری می‌کنند. داشتن چنین داروهایی در برخی از موارد می‌تواند به جاماندن از پرواز یا ایجاد اضطراب و نگرانی شدید منجر شود. مأموران بعضی از فرودگاه‌ها حتی از ورود میوه‌ها، سبزی‌های کدئین‌دار و و شبه مواد مخدر نیز جلوگیری می‌کنند!

وسایل الکترونیکی

وسایل الکترونیکی در قسمت کابین هواپیما مشکلی ندارد؛ اما چنانچه تابعیت شما، حساسیت مأموران را برانگیزد یا مقصد سفرتان شرایط امنیتی خاصی داشته باشد، ماموران ممکن است لپ‌تاپتان را بررسی کنند.

سخن آخر

معمولاً فهرست وسایلی که ورود آن‌ها به هواپیما محدودیت‌هایی دارد، در پشت بلیط، وب‌سایت شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها یا تابلوهای نصب‌شده در فرودگاه‌ها درج‌ شده است. توصیه می‌کنیم از حمل این وسایل اجتناب و به محدودیت‌های اعمال‌شده توجه کنید تا سفرتان را با آرامش و بدون اضطراب شروع کنید. در ضمن اگر سوغاتی یا هدیه‌ای خریده‌اید، قبل از ورود به فرودگاه آن را کادو نکنید تا مأموران بازرسی به آن مشکوک نشده یا برای بررسی آن دچار مشکل نشوند.

حمل طلا و پول در هواپیما هیچ مشکلی ندارد؛ اما هیچ شرکت یا فردی مسئولیت آن‌ها را نمی‌پذیرد. علاوه بر این، وسایل الکترونیکی ارزشمندتان را در داخل قسمت بار قرار ندهید؛ زیرا امکان گم‌شدن یا آسیب‌دیدن آن‌ها وجود دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار